چه کسانی قیمت اوراق تسه را بالا بردند؟

بانک مسکن به منظور خدمت رسانی بهتر به متقاضیان وام مسکن، سقف تسهیلات از طریق اوراق مسکن را بالا برد. اما بعد از این اقدام، قیمت اوراق مسکن افزایش پیدا کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ وام‌های بانکی، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، با افزایش قیمت اوراق، بانک مسکن ایده تخفیف 50 درصدی و عرضه بیشتر اوراق مسکن را اجرایی کرد که مقداری تاثیری داشت. اما در حال حاضر مجددا قیمت اوراق رو به افزایش رفته است. اما سود این رشد قیمتی برای چه موسسه و افرادی است؟ در این خصوص محمدحسن علمداری، عضو هیئت مدیره بانک مسکن، در گفت و گو با اکو ایران اعلام کرده که بانک مسکن از این مسئله هیچ منفعتی نمی‌برد و افزایش قیمت سودی را به این مجموعه نمی‌رساند. در واقع قیمت اوراق و خرید و فروش آن در بازار فرابورس انجام می‌شود و بانک مسکن در آن دخل و تصرفی ندارد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

علمداری بیان کرده که عرضه این اوراق با بانک مسکن نیست که بتواند مانع از رشد قیمتی آن شود. نزدیک به 16 میلیون اوراق تسه در دست مشتریان است که این اوراق دست به دست می‌شود. بانک مسکن براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، علاوه بر پرداخت سود به صاحبان حساب، این امکان را دارد در حدود 30 تا 35 درصد سپرده افراد، برایشان اوراق صادر کند.

آریاک سفر

از آنجایی که اوراق دو سال بیشتر مهلت ندارد و سر موعد باطل می‌شوند، فرد بعد از خرید طی مدت زمان مذکور اوراق را عرضه می‌کند تا متضرر نشود. بانک مسکن نمی‌تواند در جریان نگهداری یا فروش اوراق دخالت داشته باشد و این موضوع مستقیما به خود دارندگان باز می‌گردد. البته بانک مسکن تلاش کرده که مشتریان بزرگ این مجموعه اوراق خود را عرضه کنند.

دو اقدام بانک مسکن برای تعادل قیمت اوراق

با توجه به موج جدید تقاضا برای این اوراق، بانک مسکن بررسی‌های لازم را انجام داده است. نتیجه این بررسی‌ها بیانگر این است که مشتریان این اوراق خریداران واقعی نیستند. میزان تسهیلات هم چندان تاثیری در قیمت اوراق ندارد.

البته بانک مسکن به منظور بهبود شرایط اقداماتی را در دست انجام دارد. این مجموعه برای تغییر دامنه و حجم مبنا با سازمان بورس و فرابورس در حال رایزنی است. اکنون دامنه اوراق 5 درصد است که بانک مسکن برای 3 درصدی شدن آن و همچنین 0.75 درصدی شدن حجم مبنا درخواست داده است.

ضمن اینکه بانک مسکن تلاش دارد تا به منظور سامان دهی شرایط افرادی را به فرابورس معرفی کند که متقاضیان واقعی هستند. این دو تصمیم قیمت اوراق را به یک نرخ معقول می‌رساند. در حال حاضر اقدامات اولیه برای این موارد انجام شده و در حال پیگیری است.

مرتبط با : بانک مسکن
نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
ایمالز
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز