چهارشنبه سوری کی است؟ / 22 یا 29 اسفند؟

چهارشنبه سوری 22 اسفند است یا 29 ام؟-کاماپرس
لست سکند

چهارشنبه سوری، جشن باستانی ایرانیان است که به عنوان مقدمه‌ای برای استقبال از سال نو در شب آخرین چهارشنبه سال برپا می‌شود. با توجه به اینکه عید و تحویل سال 1403 بامداد روز چهارشنبه 1 فررودین است، برای برخی از افراد این سوال مطرح شده که چهارشنبه سوری امسال 22 اسفندماه است یا 29 اسفند؟

به گزارش کاماپرس، جشن چهارشنبه سوری هر ساله در شب آخرین چهارشنبه سال و به عبارتی از عصر سه‌شنبه تا بامداد چهارشنبه برگزار می‌شود و با توجه به اینکه روز آخر اسفند ماه سه شنبه است، چهارشنبه آخر سال 23 اسفند خواهد بود. بنابراین جشن چهارشنبه سوری امسال از سه شنبه 22 اسفند آغاز می‌شود.

در ایران باستان و زمانی که هنوز برگزاری این جشن در چهارشنبه اخر سال مرسوم نبود، جشنی مشابه با چهارشنبه سوری و آداب آن 6 روز پیش از آغاز سال جدید برگزار می‌شد.

چهارشنبه سوری از پرشورترین رسوم مقدماتی نوروز در ایران است که آتش، مهم‌ترین عنصر آن به شمار می‌رود. این جشن وابسته به هیچ مذهب یا قومیتی نیست، همه مردم در این جشن شرکت کرده و آن را از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

راز آسمان پایتخت

برخی پژوهشگران واژه «سور» را به‌معنای «جشن» و برخی دیگر آن را برگرفته از واژه «سوریک» به‌معنای «سُرخ» می‌دانند که نشانه‌ای از سرخی آتش یا سرخی و سلامتی فرد است. شاید تلفظ «چارشمبه-سُرخی» در اصفهان گواه این ادعا باشد.

چهارشنبه سوری در در مناطق مختلف ایران با نام‌های مختلفی همچون گول گوله چهارشنبه (گیلان)، چوارشمه کوله (کردستان)، چارشمبه-سُرخی (اصفهان)، كوله چهارشنبه (قزوین) و… شناخته می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز