چطور می توان از دوچرخه های زی رو استفاده کرد؟

دوچرخه برقی- کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

چندروزی است که تهرانی‌ها در گوشه‌کنار شهر، دوچرخه‌های قرمزرنگی را می‌بینند که می‌توانند برای سفرهای درون‌شهری از آنها استفاده کنند.

به گز‌ارش کاماپرس، 22 ماه پیش به ناگاه دوچرخه‌های کرایه‌ای که با نام بیدود شناخته می‌شدند، از خیابان‌های شهر رفتند و کسی متوجه نشد که دلیل اصلی این ناپدید شدن، ‌چه بود؛ ‌اما اکنون دوچرخه‌های قرمز رنگ به سطح پایتخت برگشتند؛ اما با عنوان و برندی متفاوت.

در حقیقت بازگشت دوچرخه‌ها به پرترددترین خیابان‌های پایتخت را می‌توان رونمایی خاموش طرح جدید شهرداری از پروژ‌ه‌ای نوین دانست؛ پروژ‌ه‌ای که می‌تواند به شهروندان و به‌خصوص جوانان کمک کند تا راحت‌تر در سطح شهر تردد کنند و ترافیک را دور بزنند.

زمانی که بیدودها راه افتادند، پیروز حناچی شهردار قبلی تهران گفت که می‌خواهد فرهنگ «سفر سبز» یا همان «سفر در شهر بدون تولید آلایندگی» را با دوچرخه‌های معمولی (غیر برقی)، بین مردم به سبکی روزانه تبدیل کند؛ ‌هرچند که خیابان‌های تهران برای استفاده از آنان چندان محیا نبود.

به گفته کارشناسان، حمایت نکردن شهرداری و نبود گذرگاه مناسب برای مسافران درون‌شهری، استفاده از بیدودها را به چالشی برای دوچرخه‌سواران و ماشین‌سواران تبدیل کرده بود. اما در نهایت مشخص نشد که چرا به ناگاه در تابستان سال 1401 همان دوچرخه‌ها هم ناپدید شدند.

راز آسمان پایتخت

زی‌ رو؛ تولید صفر آلودگی در تهران

اما اکنون بعد از گذشت نزدیک به 2 سال،  دوچرخه های برقی زی‌ رو به خیابان‌ها آمده است و این نام ازنظر محتوایی شبیه همان اسم بیدود است؛  یعنی تولید صفر آلودگی.

نکته جالب ماجرا این است که شهرداری تهران می‌گوید که هیچ قراردادی با هیچ شرکتی برای استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و یا موتوربرقی اشتراکی ندارد و هرگونه فعالیت دوچرخه اشتراکی در سطح شهر بدون اخذ مجوز و گرفتن تأییدهای لازم قانونی خلاف قانون است.

زی‌ رو چیست؟

«زی‌ رو» بدون هیچ پیش خبری در سومین همایش تهران هوشمند رونمایی شد. اپلیکیشن این دوچرخه‌های اشتراکی جدید با همکاری یک شرکت هلندی راه‌اندازی شده و قرار است در روزهای آینده نسخه اولیه‌اش برای دانلود در دسترس شهروندان تهرانی قرار بگیرد.

با نصب این اپلیکیشن جدید دوچرخه‌سواران می‌توانند از اطلاعات کاربردی مانند محل ایستگاه‌های دوچرخه و یا فروشگاه‌های تخصصی عرضه‌کننده آنان باخبر شوند. همچنین کاربران می‌توانند با دعوت از دوستانشان، فرآیند و مسیر سفرهایشان و یا مشکلات شهری و چالش‌های موجود را با دیگران به اشتراک بگذارند.

هزینه استفاده از زی‌ رو

کاربران برای استفاده از خدمات شرکت زی‌ رو باید در ابتدا مبلغ 300 هزار تومان به‌عنوان ودیعه بپردازند و سپس برای هر دقیقه استفاده از موتوربرقی 3 هزار تومان و برای هر دقیقه استفاده از دوچرخه برقی و یا اسکوتر برقی هم باید 2 هزار و 500 تومان پرداخت کنند.

مراحل استفاده از زی‌ رو

4 مرحله برای استفاده دائم از دوچرخه‌‌ها، اسکوتر و موتوربرقی زی‌ رو وجود دارد:

  1. دانلود اپلیکیشن زی‌ رو از گوگل پلی، کافه بازار و یا مایکت برای اندروید و استفاده از نسخه وب برای گوشی‌‌های اپل و بارگذاری عکس کارت ملی
  2. شناسایی موقعیت ایستگاه‌ها و دوچرخه در اپلیکیشن
  3. رزرو دوچرخه و اسکوتر برقی در اپلیکیشن (مهلت زمان 5 دقیقه‌ای تا رسیدن به ایستگاه) و استفاده از وسیله موردنظر
  4. شروع و پایان سفر تنها در ایستگاه‌های زی‌ رو میسر است که در فواصل کم و به‌صورت پراکنده وجود دارند.

طبق آنچه در وب‌سایت زی‌ رو آمده است، تاکنون 260 هزار کیلومتر با این دوچرخه‌ها طی شده است.

انتهای پیام

مرتبط با : زی رو
آهن رویال
دادپویان
اوج آرام
رایانه کمک
ایده سبز
آریاپی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز