چرم مشهد از هوش مصنوعی کمک می ‌گیرد

چرم مشهد-کاماپرس

اتوبوس، از دل جاده می‌گذرد و دشت‌های همدان را پشت سر می‌گذارد. چشمان تیزبین مهندس رضا حمیدی از شیشه اتوبوس، بیرون را می‌کاود. اتوبوس که حامل تعدادی از اعضای هیات مدیره انجمن نساجی ایران است از مقابل یک شهرک صنعتی رد می‌شود. ساختمان بزرگ و متروک یک کارخانه، توجه مهندس حمیدی را به خود جلب می‌کند. این کارآفرین خستگی‌ناپذیر از خود می‌پرسید: «چرا این کارخانه به چنین شکلی رهاشده است؟»

این سئوال، اولین جرقه‌ای بود که منجر به شکل‌گیری برند بزرگ چرم مشهد شد. همراهان برای رضا حمیدی توضیح دادند که پیش از انقلاب در این ساختمان، برای کفش ملی چرم تولید می‌شده است اما پس از مصادره کارخانه‌های کفش ملی، فعالیت این شرکت هم متوقف شده است.

رضا حمیدی که در آن زمان یکی از پرچمداران صنعت نساجی بود و کارخانه‌های فرش مشهد، فرش نگین، فرش زمرد و کارخانه‌های ریسندگی و بافندگی مختلفی را مدیریت می‌کرد، از روی عرق ملی تصمیم می‌گیرد، این کارخانه را احیا کند. امروز و پس از گذشت 37 سال، چرم مشهد به یکی از محبوب‌ترین برندهای ایران تبدیل شده است.

کاماپرس برای مروری دوباره بر فعالیت‌ها، اهداف و چشم‌اندازهای برند چرم مشهد، گفتگویی مفصل با بابک مصری، مدیرعامل این مجموعه انجام داده است. مصری در این گفتگو با صبوری و وسواس زیاد درباره مزیت‌های چرم مشهد، برنامه‌های توسعه‌ای این برند و جدی‌ترین چالش‌های این روزهای صنعت پوشاک صحبت کرد. مشروح گفتگو را در ادامه مشاهده می‌کنید؛

 

راز آسمان پایتخت

ایجاد ارزش افزوده؛ از سالامبور تا پوشاک چرمی

تا پیش از راه‌اندازی کارخانه چرم مشهد، از کل فرایند تولید پوشاک چرمی، تنها مرحله سالامبورسازی در ایران انجام می‌شد. سالامبورسازی آلوده‌ترین و ‌سخت‌ترین مرحله تولید چرم است؛ در این مرحله، پشم و چربی از پوست حیوان جدا می‌شود. در آن دوران، سالامبور به عنوان یک ماده اولیه باکیفیت از ایران به ترکیه و ایتالیا صادر می‌شد. شرکت‌های ترک و ایتالیایی سالامبور ایرانی را به محصول نهایی مانند کیف و کفش چرم تبدیل می‌کردند و با قیمتی بسیار بالاتر مجددا به ایران ارسال می‌کردند. ایرانی‌ها غافل از اینکه، ماده اولیه این محصول در همین کشور تولید شده، چند برابر پول پرداخت می‌کردند و لباس و کفش و کیف چرم را به اسم کالای لوکس خارجی خرید می‌کردند.

مهندس حمیدی با راه‌اندازی کارخانه چرم مشهد، گام بزرگی در جلوگیری از خام‌فروشی سالامبور برداشت. در مرحله سالامبورسازی یعنی تبدیل پوست به چرم، تنها حدود 15 تا 25 درصد ارزش افزوده ایجاد می‌شود؛ این در حالی است که در مراحل بعدی تبدیل سالامبور به صفحه چرمی حدود 400 درصد و در مرحله تبدیل چرم به محصولات چرمی تا 1400 درصد ارزش افزوده خلق می‌شود.

چرم مشهد-کاماپرس

ایجاد اشتغال؛ از 10 نفر به 2000 نفر

مجموعه چرم مشهد علاوه بر جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده، در توسعه اشتغال نیز نقش موثری ایفا کرده است. به عبارت دیگر، با راه‌اندازی کارخانه چرم مشهد صفر تا صد تولید محصولات چرمی از سالامبورسازی تا تولید و فروش محصول در داخل مجموعه انجام می‌شود. هم اکنون در واحد سالامبورسازی بین 10 تا 12 نفر، در مراحل تبدیل سالامبور به صفحه چرمی بین 80 تا 100 نفر، در بخش دوزندگی و تولید محصول حدود 300 نفر و در بخش فروش نیز حدود 400 نفر در 65 فروشگاه و دفاتر مرکزی تهران و مشهد فعالیت می‌کنند.

علاوه بر این، چرم مشهد با تعداد زیادی کارگاه دوزندگی نیز به صورت برون‌سپاری همکاری دارد. تعدادی از نیروهای بازنشسته و باتجربه چرم مشهد که با استانداردهای تولیدی این برند آشنا هستند، با ایجاد کارگاه‌های دوزندگی در شهرهای مشهد، تهران و تبریز، همکاری خود را به صورت پذیرش سفارش دوخت، با چرم مشهد حفظ کرده‌اند. در این بخش نیز حدود 1200 نفر مشغول به فعالیت هستند. با این ترتیب، 12 نیروی کار که پیش از این تنها به تولید سالامبور می‌پرداختند، حال در چرم مشهد مواد اولیه برای فعالیت حدود 2000 نفر را تامین می‌کنند و ارزش افزوده زیادی برای کشور ایجاد می‌کنند.

 

مزیت‌های کلیدی چرم مشهد

بزرگترین مزیت رقابتی چرم مشهد، زنجیره کامل تأمین یعنی تولید صفر تا 100 محصول در داخل کشور است. ارایه بالاترین کیفیت چرم لباسی در کشور، خدمات پس از فروش مادام‌العمر و سرویس‌دهی مطلوب باشگاه مشتریان با بیش از 800 هزار عضو برخی دیگر از مزیت‌های رقابتی این مجموعه است. این ویژگی‌های ارزشمند، سبب شده تا چرم مشهد به عنوان برند اول محصولات چرمی کشور شناخته شود. این مجموعه، 10 سال به عنوان برند محبوب برگزیده شده است. در نظرسنجی انجمن ویژندهای (برندهای) پوشاک ایران نیز سال گذشته بالاترین آگاهی برند را در کشور به خود اختصاص داد.

چرم مشهد-کاماپرس

راه و رسم وفادار کردن مشتریان

حفظ ارتباط موثر و دائم با مشتریان، مهمترین سیاست‌ مدیران چرم مشهد است. ارائه خدمات پس از فروش و مادام‌العمر یکی از شیوه‌های افزایش رضایتمندی مشتریان چرم مشهد است. کلیه محصولات به غیر از کفش، تا یکسال گارانتی کامل دارند؛ به بیان دیگر چنانچه هر یک از محصولات مشکل داشته باشند، به صورت رایگان تعویض و یا تعمیر می‌شوند. درباره کفش نیز اگر مشکل مربوط به تولید باشد، تعویض و تعمیر می‌شود. مادام‌العمر بودن گارانتی نیز به این معناست که کلیه محصولات در صورت نیاز به تعمیر، دوخت، تعویض یراق، دسته، ترمیم ظاهر و غیره، در ازای دریافت مبلغی بسیار ناچیز و بدون سود، شامل گارانتی مادام‌العمر می‌شوند.

چرم مشهد با هدف پاسخگویی دقیق و سریع به نیازهای مشتریان، آن‌ها را بر اساس میزان خرید در باشگاه مشتریان دسته‌بندی کرده و متناسب با سلایق‌شان به آن‌ها خدمات و تسهیلات ارائه می‌دهد.

چرم مشهد-کاماپرس

استفاده از هوش مصنوعی

چرم مشهد به عنوان یک مجموعه پیشرو در صنعت پوشاک، برای توسعه نفوذ خود در بازار و همچنین برای بهبود رابطه با مشتریان، از تکنولوژی‌های روز دنیا مانند هوش مصنوعی بهره‌ می‌گیرد. این مجموعه در کنار استفاده از تجربه کارشناسان و متخصصان قدیمی خود، با هدف افزایش بهره‌وری در کلیه بخش‌ها، از جمله ارتباط با مشتریان، تولید، توزیع، فروش و بازاریابی از فرایندهای هوشمندسازی و هوش مصنوعی استفاده می‌کند. چرم مشهد از هوش مصنوعی برای دریافت نقطه نظرات و سلایق مشتریان و بررسی نواقص و ایرادات محصول، به صورت جدی و در سطح گسترده استفاده می‌کند. مرکز تماس چرم مشهد، نیز به صورت سیستماتیک روزانه حداقل با 300 مشتری که یک تا ۶ روز از آخرین خرید آنها می‌گذرد، تماس می‌گیرند و نظرها و تجربه خریدشان را مستندسازی می‌کنند. این اطلاعات، ذخیره و با کمک هوش مصنوعی، دسته‌بندی و تحلیل شده و برای اقدام در اختیار مدیران مربوطه قرار می‌گیرند.

توسعه فروشگاه‌ها

چرم مشهد طی سال گذشته، یک برنامه توسعه جدی را در دستور کار خود قرار داده است. در بخش توسعه فروشگاه‌ها، تا پایان سال 1402 شعب چرم مشهد از 65 فروشگاه به 68 فروشگاه افزایش می‌یابد. در سال آینده نیز دو شعبه جدید راه‌اندازی می‌شود. ارزیابی‌های کارشناسان چرم مشهد نشان می‌دهد که بر اساس کشش بازار، این برند باید 70 فروشگاه فعال در شهرهای مختلف ایران داشته باشد. در همین راستا به زودی شعب جدید چرم مشهد در شهرهای اصفهان، تهران، مشهد و کرج افتتاح می‌شوند.

چرم مشهد علاوه بر افزایش تعداد فروشگاه‌ها، مساحت فروشگاه‌های خود را نیز از 3 هزار متر مربع به 14 هزار متر مربع افزایش داده است. به عبارت دیگر، فروشگاه‌های با متراژ پایین که در شأن چرم مشهد نبودند، تعطیل شده و در فضای جدید فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. در حال حاضر مساحت فروشگاه‌های چرم مشهد حداقل 200 تا 250 مترمربع است. البته در برخی فروشگاه‌های خاص این متراز به 1000 متر مربع نیز می‌رسد.

با هدف افزایش رضایتمندی مشتریان آنلاین، وبسایت چرم مشهد نیز در هفته‌های آینده ارتقا پیدا می‌کند و امکانات جدیدی به آن افزوده می‌شود. همچنین با پلتفرم‌ها و فعالان فضای مجازی برای توسعه بیشتر برند چرم مشهد در شبکه‌های اجتماعی همکاری‌های جدیدی تعریف خواهد شد.

چرم مشهد-کاماپرس

نفوذ به بازارهای خارجی

چرم مشهد همزمان با افزایش نفوذ در بازارهای داخلی، به صادرات نیز توجه جدی دارد. این مجموعه در کشورهای انگلیس، کانادا و عراق اقدام به ثبت برند کرده و با توجه به ویژگی محصولات خود، بهترین شیوه ورود به بازارهای خارجی را در پیش گرفته است. با توجه به ویژگی‌های محصولات چرم مشهد، این برند قصد دارد، پس از انتخاب همکار و شریک تجاری در سایر کشورها، اقدام به ایجاد فروشگاه اختصاصی کند. در همین راستا اولین فروشگاه چرم مشهد در کشور عراق احداث شده و تا پایان سال جاری فروشگاه‌هایی در شهرهای سلیمانیه، اربیل، کربلا و بصره نیز راه‌اندازی می‌شوند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد بعدی چرم مشهد هستند. مدیران این مجموعه با نگاهی امیدوارانه برقراری ارتباط مجدد ایران و عربستان را دنبال می‌کنند. سابقه موفق تجارت هلدینگ مشهد با کشور عربستان در زمینه صادرات فرش، این امیدواری را در مدیران چرم مشهد ایجاد کرده که چنانچه شرایط با عقلانیت پیش برود بازار این کشور متمول عربی به سوی محصولات چرمی ایران باز شود. هلدینگ مشهد، تا پیش از متوقف شدن روابط دو کشور، سالانه بیش از ۲ میلیون دلار به عربستان فرش صادر می‌کرد.

چرم مشهد-کاماپرس

توسعه کارخانه و افزایش تولید

هرچند مسئولان دولتی بارها قول حمایت از مجموعه چرم مشهد را داده‌اند اما تاکنون در عمل اقدام خاصی صورت نگرفته است؛ با این حال، مدیران چرم مشهد بدون حمایت شبکه بانکی، طرح توسعه 12 هزار متری کارخانه این مجموعه را با هدف ارتقای بخش‌های تولید، دوزندگی و ماشین‌آلات کلید زده‌اند. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که پس از اتمام این طرح توسعه ظرفیت تولید چرم مشهد 50 درصد افزایش پیدا می‌کند.

 

پرچمداری در فضای مجازی

مجموعه چرم مشهد نگاه ویژه‌ای به فروش مجازی از طریق فضای دیجیتال، شبکه‌های اجتماعی و همچنین اینفلوئنسر مارکتینگ دارد. با همین رویکرد فروشگاه اینترنتی چرم مشهد، از چند سال قبل فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر بالاترین میزان فروش و درآمد را در میان تمام فروشگاه‌های فیزیکی این برند دارد. اهمیت فروشگاه اینترنتی چرم مشهد به حدی است که نیروی انسانی، مدیر و انبار جداگانه‌ای به آن اختصاص داده شده است. طبق استانداردهای جهانی، برندهای پریمیوم و لاکچری بین ۷ تا ۱۰ درصد فروش خود را در فضای مجازی انجام می‌دهند. فروش اینترنتی چرم مشهد نیز در همین محدوده فعالیت می‌کند و بیش از 7 درصد محصولات این برند در فروشگاه اینترنتی چرم مشهد به فروش می‌رسد.

چرم مشهد-کاماپرسچرم مشهد-کاماپرس

چالش‌های دردسرزا

قوانین مالیاتی، گمرکی، کمبود ارز، عدم حمایت سیستم بانکی از صنایع و مهاجرت نیروی انسانی از بزرگترین چالش‌های پیش روی چرم مشهد و سایر تولیدکنندگان معتبر صنعت پوشاک است. به عقیده مدیران چرم مشهد، سازمان تامین اجتماعی با وجود اخذ مبالغ سنگین برای بیمه، خدمات درمانی شایسته‌ای به بیمه‌شدگان ارائه نمی‌کند. به همین دلیل، چرم مشهد با هدف تکریم نیروی انسانی خود، آنها را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داده است. قوانین و محدودیت‌های گمرک و چالش‌های ارزی نیز از جمله موانعی هستند که ورود ماشین‌آلات صنعتی را با مشکل جدی مواجه می‌کنند. چنانچه محدودیت‌های ناشی از تحریم‌ها و روابط خارجی، وجود نداشت چرم مشهد می‌توانست به راحتی محصولات خود را با برند ایرانی در سایر کشورها تولید و برای کشور افتخارآفرینی و ارزآوری کند.

علاوه بر این موارد وزارت صمت و سازمان تعزیرات نیز برای چرم مشهد چالش‌هایی در زمینه قیمت‌گذاری و بازرسی ایجاد می‌کنند. معضل و مشکل بزرگ بعدی، عدم حمایت بانک‌ها از تولیدکنندگان است؛ بانک‌ها علیرغم تاکیدهای مکرر مسوولان بر حمایت از تولید ملی، ایجاد اشتغال و جلوگیری از خروج ارز اما در عمل حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کنند.

متاسفانه در شرایط فعلی اقتصادی کشور، نه تنها زحمات و پیگیری‌های صاحبان صنایع دیده نمی‌شود، بلکه هیچ حمایتی نیز از آنها به عمل نمی‌آید. حتی گاها با ایجاد برخی موانع از پیشرفت و تولید نیز جلوگیری می‌شود. همین مسایل به خروج سرمایه‌های انسانی و مالی از کشور منجر شده است.

موج مهاجرتی و به دنبال آن چالش نیروی انسانی نیز از مهمترین معضلات پیش روی صنایع کشور است. در دو، سه سال اخیر، چندین نفر از متخصصین چرم مشهد به کشورهای کانادا، سوئد و امارات مهاجرت کردند که واقعا جای تاسف است. در چنین شرایطی مدیران چرم مشهد سعی می‌کنند با ارائه تسهیلات حقوقی و حمایتی مانع مهاجرت نیروهای باتجربه خود شوند.

چرم مشهد-کاماپرس

مهارت‌افزایی مداوم نیروی انسانی

با توجه به نقش مهمی که نیروی انسانی در توسعه و پیشرفت چرم مشهد دارد، مدیران این مجموعه بیشترین اهمیت را به مقوله جذب و آموزش نیروی انسانی می‌دهند. در این مجموعه سعی می‌شود افراد توانمند و مستعد از کانال‌های مختلف شناسایی و جذب شوند. در طول سال نیز با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت تلاش می‌شود تا مهارت‌های نیروی انسانی تقویت شود. در هر سال نیز یک بوت‌کمپ برگزار می‌شود تا نیروهای انسانی ضمن یادگیری مهارت‌های جدید، تجدید روحیه کند و صمیمیت بیشتری بین همکاران ایجاد شود.

انتهای پیام

مرتبط با : چرم مشهد
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “چرم مشهد از هوش مصنوعی کمک می ‌گیرد

  1. شروین۲۰۴۰ گفته:

    به عنوان نظر و مصرف کننده باید بگم چند وقته قیمتهاشون وحشتناک بالا رفته و میگن دقیقاً با دلار بالا میره ولی خب اینجا اگه دلار پایین بیاد دیگه چیزی پایین نمیاد الان قیمت‌ها با احتساب سقف قیمت دلاره ولی خب کیفیت بسیار بالایی ام دارن ولی قیمت‌های نجومی کاری کرده برای همه اقشار جامعه قابل استفاده نباشن ضمناً توی طراحی ام قدرتمند عمل نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز