چرا چین با تایوان مشکل دارد؟

لست سکند

اقدامات آمریکا در جغرافیای استراتژیک تایوان، به اختلاف میان چین و تایوان دامن زده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ روز، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس و به نقل از خبر فوری، از سال 1949 دو کشور با نام چین در نقشه وجود دارند که یکی با 1.5 میلیارد جمعیت، جمهوری خلق چین شناخته می‌شود و دیگری که جزیره کوچکی است، جمهوری چین یا تایوان نام دارد.

رجوع به تاریخ دو کشور نشان می‌دهد که اوایل قرن گذشته، در سال 1911 در چین انقلابی علیه امپراطور این کشور شکل گرفت که به سرنگونی وی و تاسیس جمهوری چین منجر شد. حدود سی سال بعد، شخصی با نام مائو تسه‌تونگ همراه با کشاورزان چینی، یک قیام کمونیستی علیه رئیس جمهور جمهوری چین ترتیب داد که در آن، رئیس جمهور شکست خورد و به ناچار به تایوان عقب‌نشینی کرد. او در تایوان دولتش را به رسمیت می‌شناخت و مدعی حکومت بر جمهوری چین بود، اما انقلابی‌ها که با نام جمهوری خلق چین در پکن مستقر بودند، سرپرستی کشور را به جز تایوان، در دست داشتند.

جمهوری چین در تایوان تا دهه 70 در دنیا به عنوان نماینده چین دانسته می‌شد اما جمهوری خلق چین با برخی اصلاحات توانست راه خود را به مجامع بین المللی باز کند و حالا، هرگونه ارتباط سیاسی با هر کشوری که جمهوری چین را به رسمیت بشناسد، رد می‌کند. از این رو کشورهای اندکی هستند که روابط خود را با تایوان حفظ می‌کنند، چراکه باتوجه به قدرت جمهوری خلق چین، ترجیح می‌دهند مورد خشم کشور 1.5 میلیاردی چین واقع نشوند.

راز آسمان پایتخت

در دهه 80، طرح «یک کشور، دو سیستم» از سوی پکن به تایوان پیشنهاد شد؛ در چهارچوب این طرح اگر تایوان قبول می‌کرد که به چین ملحق شود، پکن نیز قبول میکرد که این جزیره سیستم سیاسی خود را حفظ کند.

تایوان این پیشنهاد را نپذیرفت و روابط این دو کشور، مجددا به وخامت گرایید!

تنش میان چین و تایوان، نتیجه نزدیکی تایوان به آمریکا

اما تایوان در چند دهه گذشته روی اقتصاد تمرکز زیادی کرد و بدین ترتیب، به عنوان پنجمین اقتصاد بزرگ آسیا شناخته شد که نقش قابل توجهی در تامین ابزارهای مورد نیاز سیلیکون‌ولی دارد.

اما آنچه امروز، تنش میان چین و تایوان را شدت بخشیده است، نزدیکی تایوان به آمریکاست!

آمریکا در چارچوب رقابت با چین تلاش می‌کند با تایوان ارتباط نزدیکی داشته باشد و به این کشور سلاح بفروشد. همچنین عمده‌ترین اهمیت تایوان برای آمریکا موقعیت ژئواستراتژیک آن است که در همسایگی چین است و می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از تحرکات دریایی چین در اقیانوس آرام ایفا کند.

در صورتی که پکن بتواند تایوان را تحت کنترل خود درآورد، آزادانه به اقیانوس آرام راه میابد و حتی میتواند از صدور نفت به ژاپن و کره جنوبی، جلوگیری کند و دست به اقداماتی بزند که منجر به بسته شدن پایگاه‌های نظامی آمریکا در ژاپن و کره جنوبی شود. چین اقدامات آمریکا در تقویت نظامی تایوان را خطری برای تمامیت ارضی خود می‌بیند و بارها هشدار داده است که حق حمله به تایوان را برای خود محفوظ می‌داند!

اگرچه کشورهای اروپایی و آمریکایی بارها هشدار داده‌اند که حمله چین به تایوان با واکنش شدیدی مواجه خواهد شد اما تجربه حمله روسیه به اوکراین و عدم واکنش اروپا، چین را مصمم‌تر کرده است. از سوی دیگر، اقتصاد دنیا به چین وابسته است و تحریم این کشور عملی دور از انتظار است. هرنوع اقدام نظامی نیز باتوجه به توانایی هسته‎ای چین منتفی تلقی می‌شود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز