چرا هنرمندان خودکشی می کنند؟

لست سکند

با اینکه آمار خودکشی در ایران نسبت به دیگر کشورها هنوز کمتر است، اما این پدیده در کشور شتاب بیشتری گرفته است. خودکشی در میان هنرمندان و چهره های فرهنگی اغلب با جنجال و حاشیه های فراوانی همراه است؛ چراکه این پدیده انسانی برای ادم های مشهور رنگ و لعاب بیشتری می گیرد.

به گزارش کاماپرس، خودکشی هنرمندان در ایران قدمت چندین و چند ساله دارد و شاید مهمترین آن خودکشی صادق هدایت باشد. البته قبل از او رضا کمال نمایشنامه نویس پیشرو در سال 1316 با سیانور به زندگی اش خاتمه داد.

مطالب مهم روز:

«فریتز مادنر» از فیلسوفان برجسته در کتاب لغت‌نامه‌ی خود نوشته است: «فردی که دست به خودکشی می‌زند شبیه گربه‌ای است که بالای سخره‌ای سنگی، رو به رودخانه، میان نرده‌های داغی محاصره شده است و تنها راه نجاتش، پرش مرگبار در آب سرد است. گربه می‌داند که طاقت سوختن ندارد و تنها راه رهایی را پرش به سوی مرگ می‌یابد.

از جمله هنرمندانی که به تازگی در ایران خودکشی کردند می توان به آزاده نامداری، مجری معروف صدا و سیما و زهره فکور صبور بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینما اشاره کرد. از دست دادن هنرمندان برای جامعه و به ویژه خود هنرمندان بسیار دردناک است. اما پاتریشیه دو مارتوله، فیلسوف و استاد دانشگاه تعریف جالبی برای آن دارد.

راز آسمان پایتخت

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ حوادث روز دنیا، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

«پاتریشیا دو مارتوله» نویسنده و استاد فلسفه در دانشگاه‌های بروکسل و تیلبورگ در یادداشتی تحت عنوان «خودکشی، ازجلوه‌گاه هنـر» می‌نویسد: نویسنده به امید پایان بخشیدن می‌نویسد و با خودکشی پای زندگی خود را امضاء می‌کند و آن را به اثری هنری مبدل می‌کند. او در این یادداشت نسبتاً بلند با اطمینان می‌‌گوید: «هر قدر هم شادمانی انسان پس از پایان بردن یک رمان کوتاه و پوچ باشد، باز هم به مراتب بیش از شادمانی پس از خودکشی است.»

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، هر سال نزدیک به یک میلیون نفر در جهان خودکشی موفق انجام می‌دهند؛ یعنی در هر سه دقیقه یک نفر و این یعنی بیشتر از کشته‌شده‌گان تمام جنگ‌ها.
با این وجود، برخی روان‌شناسان معتقد هستند خودکشی در حقیقت یک روش کاهش درد ونگرانی است و اگر اطرافیان خطر را احساس کنند و به موقع اقدام کنند می‌توان با کاهش این درد جلوی خودکشی را گرفت.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “چرا هنرمندان خودکشی می کنند؟

  1. عین القضات گفته:

    فساد وباند بازی وتبعیض در واگذاری فرصت ها وزد وبندها وموش دوانی ودسیسه در مساول خصوصی و خانوادگی هنرمندان وهزار ویک معضل دیگر؟هنرمندان حق ندارند تفریح کنند ؟حق ندارند مسافرت بروند ؟حق ندارند طلاق بدهند یا طلاق بگیرند و هزار جور ؟؟؟؟؟؟؟؟یادتان رفته که یک عکس از یک هنرمند در یک رستوران خارجی چه جنجالی به پا شد ؟همه حق دارند خارج بروند ؟اما امثال سردار طلایی ؟چطور ؟

  2. گمنام گفته:

    تنهاعلت خودکشی دوری ازیادخداست،انسانی که باخدامایوس باشه وهمیشه سایه خداروبالای سرخوداحساس کندهرچنددرمشکلات غوطه ورشده باشد،دست به خودکشی نمیزند،متاسفانه بعضی ازسلبریتیها اینقدرغرق دردنیای مادی وجلوه گری وفخرفروشی شدندکه فراموش کردن دنیامیهمانسرائی بیش نیست….

  3. اعظم عسگراد گفته:

    گشنگی نکشیده عاشقی یادش بره یه روز فقط وفقط یک روزبا ما روستایی ها زندگی کنه اکه برنگشت سر خونه زندگیش وهر روز خدا رو هزار بار شکر نکرد اونوقت زندگی رواز نو شروع میکنه اخه روستا چیه که تو اون هم مستاجرم کو طناب کو یکی این طناب رو به من بده نه به خاطر خودم به خاطر اینا خودم رو بکشم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز