چرا سود بانک ملت کاهش یافت؟

سود خالص هر سهم بانک ملت در شش ماهه نخست امسال 147 ریال شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افتی 56 درصدی را ثبت کرد. این میزان کاهش حواشی زیادی را به وجود آورد که درباره آن مجتبی کحالی، معاون مدیر عامل بانک در امور مالی، شفاف سازی کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بانکی اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بانک ملت اخیرا گزارش عملکرد شش ماهه خود را منتشر کرده که باعث تعجب کارشناسان و سهامداران شد. بر اساس صورتمالی منتشر شده از این مجموعه، «وبملت» در مجموع از تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری و اوراق بدهی درآمدی 300 هزار میلیارد ریالی داشته که از این میزان بیش از 150 هزار میلیارد ریال را هزینه سود سپرده‌ها کرده است. با کسر هزینه 110 هزار میلیارد ریالی اداری و عمومی و سایر هزینه‌ها، سود خالص عملیات این بانک 30 هزار میلیارد ریال شد که در مقایسه با زمان مشابه سال قبل کاهش داشته است.

مجتبی کحالی علت کاهش قابل ملاحظه سود وبملت را عدم تغییر نرخ تسعیر ارز اعلام کرد و گفت: در واقع نرخ تسعیر ارز از 90 هزار ریال در پایان سال 1398 به 110 هزار ریال در پایان شهریورماه 1399 افزایش پیدا کرد و همین موضوع باعث سود 104 هزار میلیارد ریالی وبملت در آن سال شد.

آریاک سفر

دیگر اخبار بانکی را از دست ندهید:

ادعای کحالی درباره رشد سود وبملت!

از طرفی دیگر با استناد به بند 4 گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی بر روی صورت‌های مالی سال مالی منتهی به 1399 و حسب صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها و همچنین اجرا تکالیف مجمع عمومی عادی سالیانه بانک، این مجموعه با کسری ذخیره 270 هزار و 313 میلیارد ریالی مواجه شد که باید ذخیره لازم در حساب‌ها منظور می‌شد. به همین دلیل برای تعدیل بند مذکور، در صورت‌های مالی شش ماهه منتهی به 31 شهریورماه امسال، صرفا مبلغ 35 هزار و 800 میلیارد ریالی هزینه اکچوئری منظور شد. البته بانک به این نحوه محاسبه صندوق اعتراض داشته و با عقد قرارداد جداگانه با کارشناسان خبره، نسبت به انجام محاسبات اکچوئری اقدام کرده است.

ضمنا کحالی ادعا کرده که در صورت حذف سود تسعیر ارز از گزارش مالی سال گذشته، سود هر سهم بانک تنها 48 ریال می‌شد که از مقدار 147 ریالی شش ماهه نخست سال جاری بسیار کمتر بود. بنابراین اگر سود تسعیر ارز سال گذشته کنار گذاشته شود، میزان سود خالص این بانک از ابتدای امسال تا شهریورماه تقریبا 3 برابر رشد کرده است!

مرتبط با : بانک ملت
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز