نرخ سود بین بانکی رکورد زد

طبق آمارهای اعلام شده از سوی بانک مرکزی، نرخ سود بین بانکی در پایان سومین هفته پاییز به بالاترین سطح خود از ابتدای خرداد تاکنون دست پیدا کرده است.

به گزارش کاماپرس، هفت هفته متوالی است که نرخ سود بین بانکی در مدار صعودی حرکت می‌کند و مداوم در حال رکورد زنی است. نرخ بهره بانکی امکان رشد بیشتر را هم داشت اما به دلیل افزایش حجم داد و ستد در بازار باز از سرعت رشد این متغیر کاسته شد. بانک مرکزی از دو طریق بازار باز و بین بانکی هر هفته سعی می‌کند تا حساب نقدینگی بانک‌ها را مدیریت کرده و مانع از رشد بیش ار حد آن شود.

هفته گذشته بانک مرکزی در بازار باز طی دو مرحله جمعا 36 هزار و 210 میلیارد تومان نقدینگی به بانک‌ها تزریق کرد که در دو سال گذشته بیشترین مقدار محسوب می‌شد. این عملیات به منظور کاهش معاملات در بازار بین بانکی و بهبود وضعیت حساب جاری بانک‌ها با نرخ سود پایین‌تر انجام می‌شود. تقریبا یک سال است که بانک مرکزی سیستم عملیات بازار باز را به کار بسته و از آن برای کنترل نرخ سود بین بانک‌ها استفاده می‌کند. هر چند که این روش هم تا حدی امکان کاهش نرخ سود بین بانک‌ها را دارد و نمی‌تواند مانع جدی در این خصوص باشد.

راز آسمان پایتخت

نرخ سود بین بانکی در شهریورماه

نرخ سود بین بانکی در مرداد و شهریورماه بین 18 تا 18.5 درصد بود. این روند در ماه جاری شتاب بیشتری گرفت و به گونه‌ای که در بیست و دوم همین ماه به 19.55 درصد، یعنی حداکثر خود، دست پیدا کرد.

نرخ بهره بین بانکی در ماه‌های پایانی سال گذشته هم رشد زیادی داشت و تقریبا بالاتر از 19 درصد بود. اما این نرخ از ابتدای خردادماه امسال روند کاهشی پیدا کرد و در نیمه دوم تیرماه به 17.9 درصد هم رسید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز