چرا دولت خودروهای وارداتی سامانه یکپارچه را تحویل نمی‌ دهد؟

لست سکند

در حالیکه دولت وعده داده بود تا پایان سال 1402 حدود 200 هزار خودرو وارد کند و 33 هزار نفر نیز برای دریافت این خودروها ثبت نام کردند، اما تا امروز تنها 5 هزار خودرو تحویل داده شده است. حالا سوال این است که چرا دولت خودروهای وارداتی سامانه یکپارچه را تحویل نمی‌دهد؟

به گزارش کاماپرس، با توجه به اینکه از تعداد 33 هزار نفری که برای دریافت خودروی خارجی در 6 اسفند سال 1401 ثبت نام کردند، تنها حدود 5 هزار نفر خودروی خود را تحویل گرفته‌اند، این سناریو تقویت شده که دولت تنها با هدف جمع کردن نقدینگی ثبت نام برای خودروهای خارجی را انجام داده‌ است.

تمدید مهلت ثبت نام خودروهای وارداتی-کاماپرس

در این میان سوال اینجاست که تکلیف 28 هزار نفر باقیمانده‌ای که 500 میلیون تومان سال گذشته برای یک ماه در حساب خود بلوکه کردند، ولی هنوز خودروی انتخابی را تحویل نگرفته‌اند چیست؟ به طور قطع دولت همچنان تمایل دارد که پرونده واردات خودرو را باز نگه دارد تا از این طریق بتواند ضمن کنترل  تقاضای بازار خودرو، به مطالبه عمومی هم پاسخ دهد.

به عبارت دیگر بسیاری از مردم در شرایط کنونی که بازار خودرو با نوسانات زیادی روبروست، خواهان تسریع در روند ثبت سفارش و واردات خودروهای خارجی هستند، اما دولت تاکنون در این مسیر گام موثری برنداشته است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

دولت یکسال پیش وعده داده بود که تا پایان سال 1402 حدود 200 هزار خودروی خارجی وارد کند تا از این طریق بتواند بازار خودرو را متعادل کند اما طبق آمار سازمان توسعه تجارت تاکنون کمتر از 5 هزار خودرو به بازار عرضه شده‌ است و این نشان می‌دهد که نه تنها عدد 200 هزار خودرو تا پایان سال محقق نمی‌شود، بلکه همین 33 هزار نفری که سال گذشته در ثبت خودروهای وارداتی هم شرکت ‌‌کرده‌اند ممکن است نتوانند خودروی خود را دریافت کنند.

تعداد خودروهای وارداتی ثبت سفارش شده در سال 1402

دولت در اسفند ماه یک دور دیگر ثبت‌نام خودروهای خارجی را انجام داد که شامل 12 مدل خودرو بود، اما آمار دقیقی از میزان خودروهای ثبت سفارش شده ارائه نکرده است. از طرف دیگر مشخص نیست چه زمانی این خودروها را تحویل خواهد‌ داد. اگر طبق روال سال جاری واردات خودرو انجام شود، پیش بینی می‌شود تا پایان سال 1403 نهایتا دولت دو برابر سال جاری یعنی حدود 10 هزار خودروی خارجی به متقاضیان تحویل دهد. در این صورت تا سال 1405 طول می کشد که همه متقاضیانی که سال 1401 برای خودروی خارجی ثبت‌نام کردند مالک خودرو شوند.

وضعیت عرضه خودروهای وارداتی سامانه یکپارچه

در شرایط کنونی مهمترین دلیلی که باعث شده تا دولت نتواند واردات خودروهای خارجی را سرعت ببخشد و طبق وعده‌‌های داده شده آنها را به مشتریان تحویل دهد، کمبود ارز است. هرچند در مصوبه آزادسازی واردات خودرو بر منشا خارجی ارز واردات خودرو اشاره شده است، اما با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌‌های واردکننده خودرو درآمد ارزی ندارند و تنها واردکننده هستند به همین دلیل به نظر می‌رسد که برای واردات خودرو تقاضا در سامانه نیما هم وجود دارد.

به طور قطع دولت در سال پیش رو باید وضعیت واردات خودروهای خارجی را تعیین تکلیف کند، در غیر اینصورت با در نظر گرفتن انتظارات تورمی موجود در کشور، پیش‌بینی می‌شود قیمت خودرو در بازار رشد جهشی داشته‌ باشد و در نهایت دولت برای تنظیم بازار خودرو مجبور به واردات خودروی بیشتر خواهد بود.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز