پیش فروش ایران خودرو و سایپا ؛ سفره ای با رانت پاشی 100 هزار میلیاردی

طرح های پیش فروش ایران خودرو و سایپا فقط در سال جاری باعث توزیع رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی بین دلالان و سفته بازان شده است.

به گزارش کاماپرس، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رقمی است که از محاسبه قیمت کارخانه و قیمت بازار و با توجه به میزان خودروهای تولید شده در سال به دست آمده است. در سه سال گذشته قیمت خودرو از طرف مرجع قیمت گذار و بر اساس تورم تولید که بانک مرکزی به طور ماهانه اعلام می کرد، تعیین می شد.

قیمتهایی که خودروسازان را راضی نمی کرد، چون اعتقاد داشتند این قیمتها با هزینه نهاده های تولید همخوانی ندارد و باعث افزایش زیان انباشته می شود. با این حال این مدل قیمت گذاری و اختلاف قیمت خودرو در کارخانه و بازار، روزهای پر سودی برای برخی از دلالان و سفته بازان به همراه داشت. روزهایی که حالا و بعد از آزادسازی مشروط ۱۸ خودرو و همچنین افزایش قیمت کارخانه‌ای بسیاری از محصولات، دیگر برای دلالان سود آور نیست.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

هم استقبال مردم کم شده هم سود دلالان

آریاک سفر

با این اوصاف هرچه اختلاف قیمت کارخانه و بازار کمتر شود، تعداد خریداران کاذب و همچنین سفته‌بازان کمتر است، چراکه فاصله قیمتی اندک برای این دسته از متقاضیان خودرو به صرفه نیست و بنابراین با کاهش تقاضا، کاهش قیمت حاشیه بازار خودروها رخ می دهد.

همچنین طبق گفته بسیاری از فعالان بازار خودرو افزایش قیمت کارخانه‌ای، تمایل مردم به ثبت‌نام و شرکت در قرعه‌کشی خودروسازان را کاهش داده است؛ به‌طوری‌که این موضوع، خروج برخی خودروها از فروش سهمیه‌ای شرکت‌های خودروساز را به همراه داشته است.

فروش وانت ۱۵۱ و نیسان تک سوز بدون قرعه کشی

اما کاهش تقاضا برای خرید خودرو از شرکت‌های خودروساز باعث شده تا خودروسازان نام برخی خودروها را از فهرست قرعه‌کشی خارج کنند. در این رابطه می‌توان به حذف دو محصول سایپا 151 و نیسان تک سوز آپشنال از روند قرعه‌کشی سایپا و عرضه مستقیم این خودروها اشاره کرد.

مجید باقری، قائم مقام فروش سایپا در این مورد به دنیای اقتصاد می‌گوید:« با توجه به اینکه متقاضی برای این دو محصول کمتر از سهمیه در نظر گرفته شده بوده، لذا تمام ثبت‌نام‌کنندگان این دو محصول بدون قرعه‌کشی می‌توانند تکمیل وجه کنند.»

در عین حال افزایش انصرافی‌ها در خرید خودرو و در نتیجه بازنگری در تعداد رزروهای قرعه‌کشی خودروسازان نیز رخ داده است، به‌طوری‌که این موضوع باعث شده شرکت‌های خودروساز تعداد افراد رزرو برای جایگزینی برندگان قرعه‌کشی را افزایش دهند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مرتبط با : ایران خودروسایپا
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

9 دیدگاه برای “پیش فروش ایران خودرو و سایپا ؛ سفره ای با رانت پاشی 100 هزار میلیاردی

  1. ناشناس گفته:

    خیلی بی انصاف هستید رانت خوار خودتون هستید اللهی هزینه بیماری کنید.اگه خودرو را به مصرف کننده واقعی بدید همه چیز درست میشه.

  2. ناشناس گفته:

    شما که از همه چیز ملت خبرداریدخودرو را به زوجهایی بدهیدکه اصلا خودرو ندارند و لطف کنیدهمان تعدادی که قرارمیگذاریدهمش را بدهید که خدا خیرتون بدهد.

  3. ناشناس گفته:

    خودرو رابصورت لیزینگ دوساله ۸۰درصدنقد و۲۰درصد اقساط تحویل فوری به مصرف کننده واقعی بدهید رانت خواری تمام میشود اگر شما بخواهید میشه.

  4. ازاذ گفته:

    آقای نویسنده مردم رادلال حساب نکنید

    در ثانی قیمتهای فعلی خودروازسرشان زیادی

    شماحتماماشین خارجی ندیده ای

    این حلبی هاراماشین حساب نکنید
    ارابه مرگ

  5. امیر گفته:

    رسانه به گرانی خودرو دامن نزن اگه میخوان جلو رانت وبگیرن تولید کارخانه رو افزایش بدن و قیمت بازار و کاهش بدن برسونن به کارخانه نه قیمت کارخانه رو افزایش بدن برسونن به بازار دوخودرو ساز کلاهبردار و شورای رفاقت و دولت ناامید

  6. مهدی گفته:

    رانت خوار اصلی ایران‌خودرو و سایپا ست که با دریافت پیش پرداخت یکسال و محاسبه قیمت روز برای مصرف کننده و افزایش قیمت هر سه ماه پول ناحق میگیره اگر می‌خواهید دلال حذف بشه افزایش قیمت حل مشکل نیست هر چی کارخانه افزایش بده با بازار افزایش پیدا میکنه اما اگر واردات خودرو دست دوم و نو آزاد بشه تمام این مشکلات حل میشه نمیدونم چرا با گذاشتن همچین مقاله ای چشم به اون اختلاف قیمت بازار و کارخانه هنوز دارید درحالی که اختلاف حاصل عدم مدیریت صحیح و نا کارآمدی دولت هست

  7. ناشناس گفته:

    چیه اختلاف قیمت چند ماه پیش کارخانه راتا حالا رو چشمتون نگرفته مرده اختلاف سود منفعت اونطرف رو چشمتون گرفته که نمی‌تونید شما (خودروسازها) به جیب بزنید

  8. مصطفی گفته:

    سلام بیش از 20 سال گواهینامه رانندگی دارم ولی ماشین ندارم در این قرعه کشی اونایی که ماشین دارند به اسم یکی از خانواده اش بازم ماشین به نامش قرعه کشی قبول میشن، انصاف نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز