پیش بینی قیمت دلار در روزهای پایانی سال

پیش بینی وضعیت دلار در روزها پایانی سال-کاماپرس

در هفته‌ای که گذشت، نرخ دلار آزاد به قله‌های تاریخی خود رسید. بررسی‌ها حاکی از آن است که رشد سطح انتظارات تورمی باعث شده تقاضا در بازار ارز افزایش پیدا کند و به دنبال آن نرخ ارز نوسانات افزایشی داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، در این بین بانک مرکزی سعی کرده تا با تقویت بازار و افزایش سطح عرضه خود، از کاهش ارزش پول ملی جلوگیری کند. حال باید دید که این تلاش‌ها موفق خواهد بود یا اینکه نرخ دلار در کریدور ۶۰ هزار تومانی تثبیت می‌شود.

این هفته به عنوان یکی از هفته‌های سرنوشت‌ساز برای دلار محسوب می‌شود، زیرا آخرین هفته کامل معاملاتی در بازار است و اگر بازارساز قادر به کنترل قیمت باشد، ممکن است تا انتهای فروردین دلار رشد قیمت چندانی را تجربه نکند.

نوسانات بازار ارز در هفته‌های گذشته دوباره شدت گرفته است. در مقایسه با دوره‌های پایدارتر در میانه سال، نوسانات بازار ارز در نزدیکی سال جدید به سطح بالایی رسیده است. فعالان بازار معتقدند که تقاضای این هفته‌ها قابل مقایسه با ماه‌های گذشته نیست. بر اساس نظر کارشناسان، بخشی از افزایش تقاضا در روزهای اخیر به دلیل تشدید انتظارات تورمی رخ داده است.

انتظارات تورمی ناشی از مجموعه‌ای عوامل و خبرهاست که رشد عمومی قیمت‌ها در آینده را پیش بینی می‌کنند. افراد به منظور حفظ دارایی‌های خود در برابر افزایش قیمت، ارز می‌خرند و این باعث افزایش تقاضا می‌شود. در این میان آخرین قیمت نقدی معامله شده برای دلار به ۶۰ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است و آمار معاملات فردایی نیز نشان می‌دهد که معامله‌گران در حال حاضر سفارش‌های خود را در همین کانال ثبت می‌کنند.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

امروز، آمار معاملات و بازه معاملاتی ممکن است اطلاعات خوبی از رشد یا افت احتمالی قیمت دلار ارائه دهد. علاوه بر این، افزایش قیمت دارایی‌های رمزنگاری شده مانند بیت‌کوین و اتریوم نیز تأثیر بسزایی در افزایش تقاضای دلار در کشور داشته‌اند. بیت‌کوین در حال معامله در حوالی سقف تاریخی خود است و با عبور از آن ممکن است سقف‌های تاریخی جدیدی را ثبت کند. به همین دلیل، با افزایش تقاضا برای خرید این دسته از دارایی‌ها، تقاضای دلار در کشور نیز افزایش یافته است.

به نقل از دنیای اقتصاد، با توجه به انتظارات تورمی و رشد قیمت در بازار دارایی‌های رمزنگاری، دلار به احتمال زیاد به روند صعودی خود ادامه خواهد داد. در حال حاضر، انتظار مخابره اخبار مثبت در این بازار وجود ندارد. همچنین، با توجه به تغییر کابینه مجلس، نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه سیاست‌های خارجی جدیدی اتخاذ می‌شود.

در همین رابطه، توان بانک مرکزی در کنترل بازار ارز در روزهای انتهایی سال کاهش یافته، اما بازار به دنبال یک خبر مثبت است؛ زیرا قیمت دلار در گذشته با شتاب زیادی افزایش یافته و نیاز به استراحت دارد. بنابراین، حتی یک خبر مثبت کوچک می‌تواند تأثیر قابل توجهی در کنترل بازار ارز داشته باشد.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز