پشت پرده گرانی ماسک

کرونا در حالی هر روز رکورد ابتلا و مرگ و میر در کشور را می شکند که تامین نیازهای ابتدایی برای مقابله با این بیماری برای بسیاری از مردم چالش برانگیز شده و اقلامی همچون ماسک با قیمت های چند برابر قیمت واقعی وارد چرخه بازار سیاه شده است.

به گزارش کاماپرس، اخبار ضد و نقیضی که درباره یکی از مهم ترین اقلام بهداشتی مقابله با کرونا یعنی ماسک منتشر می شود موجب نگرانی مردم است چرا که از یک سو عنوان می شود تولید ماسک در مدت کوتاهی چند برابر شده و کشور آماده صادرات این کالا است و از سوی دیگر داروخانه ها ادعا می کنند ماسک به قیمت مصوب به دست آنها نمی رسد. همین ماسکی که به قیمت مصوب در اختیار مراکز مجاز مثل داروخانه ها و بیمارستان ها قرار نمی گیرد با قیمت های بازارسیاه در بقالی ها و بساط دستفروشان کنار خیابان فروخته می شود!

اخیرا نیز کمبود مواد اولیه تولی ماسک به معضل دیگر این حوزه تبدیل شده است. روزنامه قدس این موارد را دستمایه گزارش امروز خود کرده و نوشته است: در حالی که بحران کرونا تشدید شده و قیمت‌ماسک به نرخ روز بالا می‌رود، کارگاه‌های تولید ماسک به خاطر نبود پارچه، خط تولیدشان را متوقف کرده‌اند، تولیدکنندگان می‌گویند یک سانتی‌متر پارچه دولتی در دسترس نیست اما به قیمت آزاد هر مقدار که بخواهی درب کارگاه تحویل می‌شود.

مواد اولیه؛ بزرگترین مشکل تولیدکنندگان ماسک

کاظم بیاتی، دبیر انجمن نساجی خراسان و تولیدکننده‌ماسک می‌گوید: بزرگ‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان با آن درگیر هستند مواد اولیه است و در حالی که دستگاه تولید ماسک در بازار زیاد شده اما ظرفیت تولید آن‌ها کاهش یافته یا خاموش شده‌اند و همان طور که مشخص است وقتی دستگاه با ظرفیت پایین کار می‌کند قیمت تمام شده ماسک برای مصرف‌کننده بالا می‌رود.

آریاک سفر

وی می‌افزاید: از آن بدتر قیمت مواد اولیه است که هر روز افزایش پیدا می‌کند، به عنوان مثال نرخ کش ماسک که پیش از عید کیلویی ۵۵ هزار تومان بوده است، با موج کرونا به ۸۰ هزار تومان رسید و امروز پیشنهاد قیمت کیلویی ۲۴۰ هزار تومان است.

بیاتی می‌گوید: لایه ملت بلون تنفسی داخل ماسک که باید استاندارد باشد، پیش از سال کیلویی ۶۰هزار تومان بوده همین طور به مرور ۷۰، ۸۰، ۱۰۰ و ۱۵۰ بالا رفته تا امروز که ۶۲۰ هزار تومان نرخ‌گذاری شده است.

مطالب مرتبط را بخوانید:

پارچه مخصوص ماسک نایاب شده است

وی می‌افزاید: در کشور تنها چند شرکت هستند که با سیب سلامت پارچه اسپان باند سه لایه مخصوص ماسک را تولید می‌کنند، این پارچه اساساً در بازار وجود ندارد چون تنها برخی نهادهای قدرتمند که در کار تولید ماسک هستند مواد اولیه این کارخانه‌ها را خریداری می‌کنند و دست بخش خصوصی در این حوزه خالی مانده است.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی مجبور است برای تهیه پارچه به بازار سیاه متوسل شود، می‌افزاید: در حال حاضر ما پارچه استاندارد را که پیش‌تر متری هزار و ۲۰۰ تومان می‌خریدیم باید در شکل غیراستانداردش در حدود ۳هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کنیم. این کف بازار تهران است.

وی می‌افزاید: شرکت‌های تولیدکننده پارچه ماسک، یک ماه از عرضه محصول خودداری کردند تا بازار را برای تغییر قیمت آماده کنند، توجیه‌شان هم این است که نرخ ارز سه برابر شده و هزینه ماشین‌آلات پیشرفته نیز ایجاب می‌کند که قیمت‌ها به شکل صعودی اصلاح شود.

هم اکنون و تا جایی که اطلاع دارم قیمت از مبدأ کارخانه ۷۰ تا ۸۰ درصد افزایش یافته است و بازار سیاهی که همین محصول دارد و معلوم نیست دلالان از چه کانالی محصولات را دریافت می‌کنند سه تا پنج برابر قیمت کارخانه می‌فروشند. این در حالی است که وقتی با آن‌ها تماس می‌گیری اولین جمله این است که اصلاً پارچه نیست، یعنی یافتن پارچه حتی با همان قیمت هم کاری شاقه محسوب می‌شود.

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
ایمالز
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز