پرتکرارترین سئوال‌ ها درباره صندوق امانات بانک‌ ها

صندوق‌های امانات از آن دسته مفاهیمی که چه در فیلم‌های هالیوودی و چه در زندگی شخصی برای بسیاری جذاب هستند. اگر شما هم به دنبال جایی برای نگهداری از اسناد مهم و سنگ‌های قیمتی خود هستید، صندوق امانات می‌تواند یکی از گزینه‌های پیش روی شما باشد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بانک و بورس و بیمه، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، بسیاری صندوق‌های امانات را به گاوصندوق‌های شخصی ترجیح می‌دهند اما به درستی این صندوق‌ها را نمی‌شناسند. در ادمه به برخی از سوالات متداول در مورد صندوق‌های امانات پاسخ می‌دهیم.

صندوق امانات بانک‌ها-کاماپرس

چه چیزهایی را می توان در صندوق امانات نگهداری کرد؟

اصولا زمانی که نمی‌‌خواهید اشیای خاصی را در خانه نگهدارید، به صندوق امانات فکر می‌کنید. به عنوان مثال شاید بخواهید آخرین رونوشت از وصیت‌نامه خود را در این صندوق‌ها نگهداری کنید و یک کپی از آن را به وکیل خود واگذار کنید. روی هم رفته هر چیز با ارزشی را میتوان در این صندوق‌ها نگهداری کرد. به عنوان مثال این موارد را می‌توانید در صندوق نگهداری کنید:

آریاک سفر
  • قراردادهای کاری و تجاری
  • برگه‌های سهام
  • میراث خانوادگی
  • مدارک و اسناد شخصی شامل گواهی ازدواج و قیومیت
  • مدارک تحصیلی
  • سند املاک
  • هادر درایوهای حاوی اطلاعات مهم
  • جواهرات و ساعت‌های قیمتی
  • سکه‌های کلکسیونی

به یاد داشته باشید صندوق امانات فضایی 25 در 25 سانتی‌متری است، بنابراین اشیای بزرگ را نمی‌توانید در این صندوق‌ها نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

چه چیزهایی را نباید در صندوق امانات نگهداری کنید؟

بانک‌ها توصیه می‌کنند که این موارد را در صندوق‌های امانات نگهداری نکنید:

  • سلاح ومهمات
  • مواد قابل اشتعال و انفجار
  • کالاهای غیرقانونی مانند موادمخدر
  • الکل
  • مواد فاسد شدنی
  • خاکستر مردگان

ازاین گذشته به یاد داشته باشید که شما در تعطیلات به بانک دسترسی ندارید، بنابراین بهتر است کالاهایی که ممکن است به آنها نیاز فوری داشته باشید را در این صندوق‌ها نگهداری نکنید. توصیه می‌شود این موارد را در صندوق‌های امانات نگهداری نکنید، چون ممکن است در زمان تعطیلی بانک به آنها نیاز پیدا کنید:

پاسپورت: در هر زمانی از روز ممکن است برنامه‌ای برای یک سفرفوری برای شما پیش بیاید و نبودن پاسپورت اتفاق ناخوشایندی است.

تنها نسخه از اسناد مهمی مانند از وصیت‌نامه: هماهنطور که قبلا گفته شد همواره یک نسخه از چنین اسنادی را نزد وکیل خود نگهداری کنید.

پول نقد: نگهداری از پول در صندوق‌ها عاقلانه نیست. چرا که ارزش پول نقد آن هم زمانی که کاملا راکد است کاهش پیدا می‌کند. بهتر است پول را در حساب‌های بانکی نگهداری کنید.

لوازمی که بیمه نیستند: فهرست تمام لوازمی که در صندوق امانات نگهداری می کنید را به شرکت بیمه خود بدهید. کالاهایی که مشمول بیمه نمی‌شوند را در این صندوق‌ها نگهداری نکنید.

صندوق امانات بانک‌ها-کاماپرس

 آیا می توان به صورت اشتراکی از صندوق امانات استفاده کرد؟

زمانی که برای اولین باز صندوق را دریافت می‌کنید می‌توانید نام فرد یا افراد دیگری که به صندوق دسترسی خواهند داشت را در قرارداد درج کنید. البته در ادامه نیز همواره می‌توانید به اشخاص دیگری دسترسی بدهید. در این صورت هر یک از افراد کلید جداگانه‌ای برای بازکردن صندوق دریافت می‌کند.

به اشتراک گذاشتن صندوق با همسر یا شریک تجاری می‌تواند اقدام هوشمندانه‌ای باشد، آن هم زمانی که محتوای صندوق برای هردوی شما ارزشمند است. اما این نکته را فراموش نکنید که در این صورت آن فرد همواره می‌تواند محتوای صندوق را خالی کند و بانک مسئولیتی در این زمینه برعهده ندارد.

در صورت مرگ مالک، تکلیف محتوای صندوق امانات چیست؟

معمولا در قرارداد اولیه در این مورد بندهایی قرار داده می‌شود. اما اگر بستگان متوفی به دنبال وصیت‌نامه باشند، باید با درخواست قانونی به بانک مراجعه کنند. اگر فرد با شخص دیگری به صورت مشترک صندوق را دریافت کرده است، بانک به طور موقت دسترسی بستگان را قطع می‌کند.

فردی که صندوق را به همراه متوفی اجاره کرده است باید رضایت خود را اعلام کند، سپس بانک اجازه دسترسی به صندوق را می‌دهد. البته بانک هرگز مالکیت محتوای داخل صندوق را تعیین نمی‌کند.

زمانی که مالک صندوق ورشکسته شده باشد نیز بانک با مشاهده نامه دادگاه اجازه دسترسی به صندوق را می‌دهد.

صندوق امانات بانک‌ها-کاماپرس

چه زمانی باید به فکر گرفتن صندوق امانات باشید؟

اینکه آیا شما به صندوق امانات نیاز دارید یا خبر به عوامل زیادی بستگی دارد. چه چیزی را می‌خواهید در صندوق نگهداری کنید؟ به یادداشته باشید صندوق‌های امانات کاملا امن نیستند. بندهای قرارداد را به دقت مطالعه کنید. ممکن است نتوانید کالای موردنظر را در صندوق قرار دهید.

صندوق‌ها امانات در برابر بلایای طبیعی مانند سیل، آتش‌سوزی و طوفان ایمن هستند. اگر اشیای مورد نظرتان ارزشمند و بیمه هستند، آنها را در صندوق نگهداری کنید. بهتراست به خانواده خود اطلاع دهید که صندوقی در بانک دارید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
همراه مکانیک-کاماپرس
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز