پالایش یکم ؛ جولان ریسک در سرمایه 4 میلیون و 100 هزار نفر

پذیره نویسی صندوق پالایش یکم در حالی به پایان رسید که بر اساس برآوردها ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در این صندوق سرمایه گذاری کرده اند و با توجه به وضعیت متزلزل این روزهای بورس بسیاری از آنها با نگرانی به افق پیش روی سرمایه گذاری خود می نگرند.

به گزارش کاماپرس، شاید در مبحث سرمایه گذاری کمتر شاهد موضوعی باشیم که ذهن بیش از 4 میلیون ایرانی را به خود مشغول کند و موجب دغدغه آنها باشد اما پالایش‌یکم – دومین صندوق سرمایه گذاری قابل معامله پذیرش شده در بورس تهران- این اتفاق را رقم زده است.

سرمایه گذارانی که در پذیره نویسی پالایش یکم شرکت کرده اند چه آنها که در سقف 5 میلیونی در این سرمایه گذاری مشارکت کرده اند و چه آنها که مالک یونیت های این صندوق با ارزشی کمتر از سقف 5 میلیونی شده اند اکنون با نگرانی به وضعیت آینده بورس و 4 نماد پالایشی نگاه می کنند چرا که حتی خوش بین ترین تحلیل گران بازار سرمایه نیز نمی توانند وضعیت این روزهای بورس تهران و افق پیش روی آن را کم ریسک ارزیابی نکنند.

افزایش تخفیف پالایش یکم؛ سیگنالی به افزایش ریسک 

بنا به اعلام دنیای اقتصاد روز گذشته خبر رسیده است که هیات دولت با افزایش تخفیف سهام قابل واگذاری به صندوق پالایش یکم، موافقت کرده است. در واقع دولت هم با درک افزایش ریسک سرمایه گذاری در این صندوق تخفیف آن را از 20 درصد به ۳۰ درصد رسانده و این امر دلیلی جز جلوگیری از ضرر و زیان سرمایه‌گذاران این صندوق در پی ریزش‌های اخیر شاخص بورس ندارد.

آریاک سفر

توجه به این نکته نیز حائز اهمیت است که با وجود دو بار تمدید مهلت، نهایتا ۴/ ۱۷ درصد از واحدهای پالایش یکم توسط سرمایه گذاران خریداری شد به این معنی که صندوق پالایش یکم با احتساب تخفیف ۳۰ درصدی  حدود ۵۵ هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و حدود ۵/ ۱۲ هزار میلیارد تومان آن توسط سرمایه گذاران خریداری شده است.

دنیای اقتصاد در پایان گزارشی که امروز با عنوان فروش ۱۷ درصدی «پالایش» منتشر کرده نوشته است: برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند دولت با توجه به ریزش‌های بی‌سابقه چند وقت اخیر باید تخفیف بیشتری برای سرمایه‌گذاران قائل می‌شد.

البته دیگر زمان سخن گفتن از این باید و نبایدها به پایان رسیده و بیش از 4 میلیون و 100 هزار سرمایه گذار صندوق پالایش یکم باید در روزهای آینده با بیم و امید شاهد جولان ریسک در سرمایه گذاری خود باشند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “پالایش یکم ؛ جولان ریسک در سرمایه 4 میلیون و 100 هزار نفر

  1. ضیامهر عبداللهی گفته:

    سلام، و عرض ادب خدمت دوستان . دولت تدبیر و امید دانسته یا ندانسته ظلمی در حق مردم با شروع قضیه صندوق ای تی اف کرده تاکنون هیچ دوست و دشمنی وحتی دشمنانیکه در لباس دوستی هم به این اندازه بر ما ملت ایران ظلم نکرده بودند
    ولی این دولت بی تدبیر توانست با تبلیغ نابجا از ورود مردم به بورس گرفته تا دلار ۲۷ تومانی ضربه ای وارد پیکره ایران کرد که سالها عقلای کشور جمع شوند وبخواهند این لکه ننگ را از دامن دولت بی تدبیر پاک کنند ولی پاک نخواهد شد و نظر به اینکه ازطرفی عده ای از کارشناسان معتقد با اصلاح در ذات بازار است و این ریزش به بزرگی ۶۰ الی ۷۰ ٪ را انگار نمی بینند ویا عده ای دیگر سهامداران جدید الورود وحتی حقیقی های با تجربه را مقصر می دانند در حالی که مقصر اصلی حقوقی های شرکتهای دولتی ومدیران ارشد بورسی هستند آیا تاکنون در مدت ۶،۷ ماه گذشته دیده بودید عرضه اولیه را روز یک شنبه عرضه کنند با وجود صندوق پالایشی ۵میلیونی چه واجب بود عرضه اولیه بزرگ یک میلیون و صد هزار تومانی را از آخر هفته به یکشنبه بیارند جناب آقای فهیمی عزیز تحلیل خوب وبجایی را از بازار سرمایه داشتند ما سهامداران حقیق هم با ایشان هم سو هستیم . ولی کو گوش شنوا؟ البته با توجه به وقایع اخیر دو احتمال وجود دارد یا در پشت پرده تصمیم بر بی اعتمادی مردم نسبت به نظام از سوی مسئولین بورسی گرفته شده یا سواد اقتصادی وبورسی این بی خردان جای سئوال است در هر صورت خاینین باید بصورت علنی محاکمه وبه سزای عمل خود برسند حال با در نظرگرفتن چنین برهه ای از زمان و مکان وبادر نظرگرفتن جمیع جهات، اقتصادی و اجتماعی و بی تدبیری مسئولین بورسی و دولتی از مقام عالی دستگاه قضایی و ریاست محترم مجلس تقاضا داریم با تمام قوا وبا حضور کارشناسان و قضات فهیم وارد میدان شوند و نسبت معرفی خاینین به ملت اقدام نمایند تا بیش از این مردم فهیم و صبور از دست دولت بی تدبیر نابخرد کر در طول ۷ سال مسئولیت بجز ستم کاری نکرده جریحه دار نشوند به امید روز پیروزی مردم بر دولت بی تدبیر و امید وبه سزای عمل رسیدن خاینین بدست صاحب الامر آقا امام زمان عج ا…فرجه الشریف

  2. سیارش گفته:

    این افزایش تخفیف شامل کسایی ک پالایش یکم خریدن ،نمیشه ،بلکه ب باقی مونده سهام ک مونده تعلق گرفته ،و دولت اون رو میخاد ب صندوق های سرمایه گذاری بده

  3. ناشناس گفته:

    باز هم خوب شد که تخفیف از ۲۰ درصد به ۳۰ درصد رسید اصلا نگران نباشند بازار سهام رونق میگیرد و تمام خوابهای خود را جبران میکند و بازار صعودی بلند مدت خواهد شد.شک نکنید فقط در صف فروش به هیچ وجه نروید.که ضربه به خود و دیگران میزنید.

  4. نبی‌اله گفته:

    پالایشگاهها‌مادرتمام‌صنایع‌کوچک‌وبزرگ‌رالطفا‌کمتر‌درجهت‌سرکوب‌شان‌تلاش‌کنید‌اگرنباشن‌کل‌مملکت‌و‌مردم‌بایدتعطیل‌بلکه‌فنا‌شویم‌ پس‌خواهشن‌جهت‌سرپاماندنشان‌وحمایت‌کمترندیده‌وندانسته‌اظهار‌نظربفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز