واکسن کرونای ایرانی و 5 نکته کلیدی درباره آن

لست سکند

با شیوع ویروس کرونا در جهان همه کشورها به دنبال نوشدارویی برای در امان ماندن از ابتلا به ویروس کووید 19 افتادند، ایران هم به عنوان یکی از کشورهای گرفتار به ویروس فعالیت های تحقیقاتی خود برای کشف واکسن کرونای ایرانی شروع کرد.

به گزارش کاماپرس، با گذشت چند ماه از همه گیری ویروس کرونا در جهان و با کشف واکسن کرونا در کشورهایی مانند چین و روسیه و در ادامه آن کشف واکسن های ضد کرونا مدرنا، آکسفورد و فایزر در کشورهای مختلف جهان مسئولان وزارت بهداشت و درمان کشور نیز اعلام کردند که موفق به تولید واکسن ضد کرونا در داخل شده اند.

هر چند خبر تا حدودی مسرت بخش بود، اما تنها کشف واکسن کرونا کافی نبود و باید آزمایش های واکسن کرونا با موفقیت انجام می شد، همچنین واکسن کرونا ایرانی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی قرار می گرفت، اتفاقی که تاکنون رخ نداده است.

 1. واکسن های ایرانی کرونا در لیست سازمان بهداشت جهانی

کیانوش جهانپور سخنگو سازمان غذا و دارو روز 23 آبان اعلام کرد ایران در حال حاضر 5 واکسن کرونا تولید داخل در فهرست  کاندیداهای واکسن کووید١٩سازمان جهانی بهداشت دارد. پس با این حساب تعداد شرکت های فعال در زمینه تولید واکسن ایرانی ضدکرونا یک شرکت واحد نیست. اما از شرکت گروه صنایع «شفا فارمد» وابسته به ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به عنوان سازنده واکسن کرونای ایرانی نام برده می شود. البته وزارت بهداشت تاکید کرده که محدودیتی برای ورود شرکت های تولید کننده و دانش بنیان وجود ندارد.

راز آسمان پایتخت

2. فاز حیوانی واکسن ایرانی کرونا

واکسن‌هایی که فاز حیوانی را با موفقیت می گذرانند، در ۹۰ درصد موارد به نتیجه مطلوب می‌رسند، این را مدیر کل دفتر مدیرکل دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت و درمان می گوید و تاکید می کند که واکسن ایرانی کرونا در مرحله آزمایش حیوانی موثر عمل کرده است و به طور معمول انتظار داریم که در فاز انسانی آزمایش نیز موفقیت آمیز باشد.

طبق گفته کارشناسان وزارت بهداشت در برخی موارد هم ممکن است واکسن روی حیوان نتیجه موثری داشته باشد اما در آزمایش مرحله انسانی موثر عمل نکند.

3. زمان آزمایش انسانی واکسن کرونای ایرانی

رئیس ستاد اجرای فرمان امام به عنوان تنها تولید کننده واکسن کرونای در ایران که مجوز تست انسانی واکسن را گرفته است اعلام کرده است هنوز برای مرحله نخست آزمایش انسانی این واکسن داوطلبان انتخاب نشده اند و از امروز داوطلبان می توانند در سامانه 4030 ثبت نام کنند تا با آنها تماس گرفته شود.

4. شرایط داوطلبان آزمایش انسانی واکسن

شرکت شفا فارمد درباره داوطلبان تست واکسن کرونای ایرانی گفته است که باید دارای شرایط زیر باشند: عدم ابتلا به کرونا در ماه‌های گذشته یا درحال‌حاضر، عدم تماس با فرد مبتلا به کرونا در ۱۴ روز اخیر،  فاقد هر گونه بیماری حاد یا مزمن جسمی یا روحی، دارای حداقل 18 و حداکثر 50 سال سن باشند، امکان حداقل یک هفته اقامت رایگان در هتلی در تهران، در دسترس بودن ۲۸ روز در تهران یا اقامت ۲۸ روزه در هتل را داشته باشند.

علاوه بر این شرایط داوطلبان باید لیست کاملی از معاینات و آزمایش‌های تخصصی را پس از انتخاب شدن و مراجعه حضوری انجام دهند  تا در لیست نهایی قرار بگیرند.

5. واکسن ایرانی کرونا کِی به دست مردم می رسد؟

بنا به گفته مسئولان وزارت بهداشت و درمان و همچنین شرکت سازنده واکسن در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش واکسن کرونا بر روی انسان، اولین واکسن های ایرانی ضد کرونا در بهار 1400 وارد بازار خواهد شد.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز