وام 100 میلیونی برای خانه‌دار کردن کارگران و بازنشستگان کافی است؟

کارگران و بازنشستگانی که در ماه ۳ میلیون تومان حقوق می گیرند، می توانند با وام ۱۰۰ میلیون تومانی خانه دار شوند؟

به گزارش کاماپرس، چند روز پیش محمد جعفر کبیری معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پرداخت وام ۱۰۰ میلیونی با باز پرداخت ۱۰ ساله به کارگران و بازنشستگان برای خرید مسکن خبر داد. او اعلام کرد برای پرداخت این وام یک خط اعتباری ۷۵۰۰ میلیارد تومانی ایجاد شده است.

کارگران می‌توانند هم از طریق اقدام ملی مسکن این کار را انجام دهند و هم تعاونی‌های مسکن و مسکن کارگری. بازپرداخت وام ۱۰۰ میلیون تومانی مسکن هم باید باید در قالب پرداخت‌های ماهانه‌ حداقل یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی انجام شود.

اما سوالی که اینجا مطرح می شود این است که رقم ۱۰۰ میلیونی این وام با قیمتهای مسکن همخوانی دارد؟ و آیا کارگران و بازنشستگان می توانند با این پول خانه بخرند؟

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

آریاک سفر

تورم ۱۱۰ درصدی مسکن

نرخ مسکن دچار تورم ۱۱۰ درصدی شده است. بر اساس آمار بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران به ۲۶.۷ میلیون تومان رسیده که نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۱۱۰ درصد افزایش یافته است.

سوال اینجاست که حتی اگر زمین رایگان دولتی البته نه در نقاط باکیفیت شهرها بلکه در کلونی‌های کارگری و در حاشیه شهرک‌های صنعتی در اختیار کارگران قرار بگیرد، ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی، هزینه ساختِ چندمتر بنا را تامین می‌کند و اصولاً آیا این مبلغ، برای ساخت یک مسکن باکیفیت برای یک خانوار متوسط ۳.۳ نفره یا چهار نفره، پاسخگو هست؟

  • برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

مساله کیفیت مناطقی که قرار است زمین در اختیار تعاونی‌های مسکن قرار بگیرد، یک بحث دیگر ماجراست؛ آیا در این مناطق که به گفته معاون تعاون وزارت کار «نواحی صنعتی» هستند، امکانات لازم برای یک زندگی شایسته شاملِ حمل و نقلِ در دسترس و ارزان از قبیل خطوط اتوبوس و متروی شهری، امکانات آموزشی فرزندان کارگران و همچنین مراکز ارائه خدمات درمانی وجود دارد؟

حقوق کارگران و بازپرداخت وام

آیا کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی که بیش از ۶۰ یا ۷۰ درصد آنها حداقل بگیر و زیر سه میلیون تومان دریافتی ماهانه دارند، می توانند اقساط این وام را بپردازند؟

به گفته‌ علی اصلانی رئیس کانون شورای اسلامی کار البرز، کارگران توان پرداخت قسط ۱.۲ میلیون تومانی را ندارند. او به ایلنا می گوید:« بیش از ۷۰ درصد کارگران شاغل حداقل بگیر هستند و کمتر از ۳ میلیون تومان در هر ماه دریافتی دارند بنابراین توان بازپرداخت آن‌ها به شدت محدود است؛ به همین دلیل دولت در هر طرحی که مبتنی بر پرداخت تسهیلات بانکی است، بایستی این «توان محدود» را در نظر داشته باشد.»

 

نرم افزار حسابداری
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز