وام 1 میلیون تومانی تورم زا نیست

لست سکند

دولت در دور دوم حمایت‌های مالی کرونایی از اقشار آسیب‌پذیر به 10 میلیون سرپرست خانوار مبلغ یک میلیون تومان به عنوان وام پرداخت می کند.

به گزارش کاماپرس، دولت وام 1 میلیون تومانی را به آن دسته از خانواده هایی که یارانه معیشتی می گیرند پرداخت می کند، وزارت کار مسئولیت معرفی سرپرست ها برای دریافت وام را بر عهده دارد.

بودجه این وام از محل اعتبارات اختصاص داده شده برای مقابله با آثار کرونا پرداخت می شود، اعتبار در نظر گرفته برای مقابله با کرونا چیزی حدود 75 هزار میلیارد تومان است.

برخی کارشناسان معتقدند پرداخت وام 1 میلیون تومانی از سوی دولت تورم زا خواهد بود.

اما همتی با رد ادعای تورم زا بودن توضیح می دهد: برای حفظ ثبات مالی و جلوگیری از انحراف از هدف تورمی، با وجود نیاز به منابع مالی جهت تأمین نیازهای معیشتی مردم، بانک مرکزی چاره‌ای جز ادامه سیاست‌های انضباطی خود و عدم انبساط جدید پولی ندارد.

راز آسمان پایتخت

 تحریك تقاضا با پرداخت وام یك میلیونی

آیا آن‌طوركه همتی می‌گوید، واقعا پرداخت وام منجر به ایجاد تورم در كشور نمی‌شود؟

هادی حق‌شناس، كارشناس اقتصادی، در گفت‌وگو با «شرق» دراین‌باره بیان می‌كند: رقم اختصاص‌یافته به این 10 میلیون خانوار، معادل 10 هزار میلیارد تومان خواهد شد. این عدد در مقایسه با تسهیلات بانكی كه در همین نیمه اول امسال پرداخت شده و بیش از 700 هزار میلیارد تومان بوده، عدد ناچیزی است.

او اضافه می‌كند: این رقم در مقایسه با 75 هزار میلیارد تومان اعتبار طرح‌های مقابله با كرونای بانك مركزی نیز عددش كمتر از 15 درصد خواهد بود. به عبارت ساده‌تر در مقایسه با منابع بانك‌ها، این رقم ناچیز است.

حق‌شناس می‌گوید: از طرف دیگر، قرار نیست بلافاصله همین امروز و طی یك هفته این رقم پرداخت شود و توزیع این‌گونه تسهیلات زمان‌بر خواهد بود. تسهیلات از محل خط اعتباری پول پرقدرت نیست و از محل منابع بانك‌هاست.

اگر این پول از محل خط اعتباری بانك مركزی بود یا از محل تبدیل دلار به ریال، می‌توانست آثار تورمی داشته باشد اما این اعتبارات از محل منابع در اختیار بانك‌ها تأمین می‌شود و به نظر من نه‌تنها اثر تورمی نخواهد داشت بلكه فكر می‌كنم اثری بر كاهش ركود هم خواهد داشت.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز