وام ودیعه مسکن و 3 نکته ضروری که متقاضیان این وام باید بدانند

وام ودیعه مسکن یا همان وام اجاره مدتی است وارد فاز اجرایی شده اما دریافت این وام دارای شرایط و نکات مهمی است که متقاضیان باید از آن مطلع باشند.

به گزارش کاماپرس، افزایش اجاره بها در سالجاری به حدی بود که دولت برای جبران بخشی از هزینه های اجاره خانوارهای کم درآمد اجاره نشین ، تسهیلات جدیدی تحت عنوان وام ودیعه مسکن ارائه کرد. این تسهیلات در ابتدا با روند کند در حال پرداخت بود اما بر اساس آخرین گزارش ها پرداخت وام ودیعه مسکن روند پرشتاب تری گرفته است.

شهرزاد دانشمندی مدیر اداره اعتبارات بانک مرکزی در گفت‌و‌گو با روزنامه «ایران»3 نکته مهم و ضروری درباره این وام بیان کرده است که آگاهی از آنها برای متقاضیان وام ودیعه مسکن مفید است.

1. دلیل کند بودن روند اجرای وام ودیعه مسکن

وام اجاره باید در بستر یک سامانه به متقاضیان پرداخت شود و راه‌اندازی یک سامانه شامل ایجاد بستر، نرم‌افزارها، راه‌اندازی و اتصال بانک‌های عامل به آن ترتیبات اجرایی خاص خود را دارد که زمان بر است.

آریاک سفر

طبق مصوبات ابلاغی متقاضیان با دو روش می‌توانند از وام ودیعه مسکن بهره‌مند شوند. روش نخست این است که متقاضی در ابتدای دوره تنها سود تسهیلات را پرداخت کند و در پایان دوره اصل مبلغ وام را تسویه کند. در روش دوم متقاضی می‌تواند به‌صورت اقساطی اصل و سود را ماهانه پرداخت کند.

بسترهای بانکی روش دوم که اصل و سود پرداخت می‌شود در شبکه بانکی وجود داشت و تمام تسهیلات بانکی براین مبنا بازپرداخت می‌شود، اما ساز و کار روش نخست که در ابتدا سود پرداخت می‌شود در نظام بانکی دیده نشده بود و بر همین اساس در ابتدا باید سازوکار آن در بانک‌ها ایجاد می‌شد تا بانک‌ها بتوانند به متقاضیانی که خواستار این روش هستند، تسهیلات پرداخت کنند. بنابراین در هفته‌های گذشته بانک‌ها نمی‌توانستند متقاضی پذیرش کنند. خوشبختانه تا روز سه‌شنبه هفته گذشته از حدود 15 بانک عامل این تسهیلات، 14 بانک ساز و کار پرداخت تسهیلات به روش نخست (پرداخت سود در ابتدا) را اعمال کردند.

2. سهام عدالت می تواند وثیقه وام ودیعه مسکن باشد

بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، یکی از وثیقه‌های تسهیلات ودیعه مسکن، سهام عدالت است اما شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به‌عنوان متولی به‌دلیل نیاز به ساز و کار مشخص نتوانسته بود ترتیبات اجرایی پذیرش سهام عدالت به عنوان وثیقه وام ودیعه مسکن را ایجاد کند. با ایجاد این ساز و کار از روز شنبه هفته جاری پذیرش متقاضیان با سرعت در حال انجام است.

3. قسط های وام ودیعه مسکن چقدر است؟

دو روش برای پرداخت و بازپرداخت این تسهیلات وجود دارد. روش نخست که با نرخ سود 13 درصد پرداخت می‌شود، متقاضی در ابتدا سود تسهیلات را در سررسید یک دوازدهم پرداخت می‌کند و اصل تسهیلات در پایان قرارداد به همراه آخرین سود یکجا تسویه می‌شود.

در روش دوم که با نرخ سود12 درصد و تقسیط 12 ماهه پرداخت می‌شود  در آن متقاضی براساس اقساط یکسان اصل و سود را ماهانه بازپرداخت می‌کند.

البته امکان پرداخت تسهیلات در 36 قسط نیز وجود دارد. این درحالی است که برای تسهیلات بیش از 30 میلیون تومان، متقاضی درصورت درخواست می‌تواند در 60 قسط وام خود را بازپرداخت کند.

برای تسهیلات 50 میلیون تومانی با نرخ سود 12 درصد متقاضیان باید ماهانه یک میلیون و 112 هزار تومان قسط پرداخت کنند. اما میزان اقساط ماهانه برای وام‌های با روش اول (پرداخت سود اقساطی و تسویه یکجا در پایان قرارداد) به حدود 541 هزار و 600 تومان می‌رسد.

کسانی که 30 میلیون تومان وام با روش اقساط مساوی دریافت می‌کنند با نرخ سود 12 درصد اقساط هر ماه به حدود 996 هزار و 400 تومان می‌رسد و اگر طبق روش اول تنها سود را در ابتدا پرداخت کنند، این قسط به حدود 325 هزار تومان می‌رسد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آسیاتک
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز