وام سهام عدالت ؛ همه چیز آماده است ولی پرداخت نمی شود!

لست سکند

وام سهام عدالت بدون ضامن با اینکه بعد از اعلام مسئولان سر و صدای زیادی به راه انداخت، اما فعلا هیچ خبری از پرداخت آن نیست.

به گزارش کاماپرس، اواخر آذرماه عسگر توکلی رئیس اتحادیه تعاونی‌های سهام عدالت کشور اعلام کرد، سهام عدالت برای امورات روزانه، ضمانت‌نامه بانکی، تضامین و سپرده استفاده خواهد شد .

بر این اساس اعلام شد بانک‌ها معادل ۵۰ درصد ارزش روز سهام عدالت را بابت وام با نرخ سود ۱۸ درصد و دوره بازپرداخت سه ساله پرداخت می‌کنند. همچنین گفته شد این وام به ضامن نیاز ندارد ، چون خود سهام عدالت می تواند در این وام به عنوان وثیقه استفاده شود.

حتی علیرضا ماهیار معاون شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اعلام کرد پنج بانک دولتی و نیمه دولتی، مثل بانک ملی، پست بانک، ملت، صادرات و تجارت در ارایه کارت اعتباری به مشمولان سهام عدالت اعلام آمادگی کرده‌اند و برخی بانک‌های خصوصی نیز برای پرداخت وام خرد از طریق کارت‌های اعتباری سهام عدالت پای کار آمده‌اند.

بانک ها ضمانت سهام عدالت را قبول ندارند

راز آسمان پایتخت

قرار بود از ابتدای دی ماه به سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند معادل ۵۰ درصد از ارزش سهامشان وام با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ۳۶ ماهه پرداخت شود، اما بانک ها اعلام کردند سهام عدالت نمی تواند وثیقه وام باشد، چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد.

زمان پرداخت وام سهام عدالت مشخص نیست

حالا و بعد از گذشت حدود دو ماه از مژده پرداخت وام بدون ضامن سهام عدالت به سهامداران، مشاور اجرایی سهام عدالت می گوید، فعلا نمی‌توان زمانی برای دریافت وام سهام عدالت مشخص کرد.

محمدرضا پوررضایی درباره تعیین تکلیف وام سهام عدالت می گوید:« شرکت های استانی اول باید وارد بورس شوند. درمرحله اول شرکت‌ها باید به عنوان سهامی وام ثبت‌نام شوند. مرحله دوم شامل پذیرش این شرکت‌‌ها در بازار سرمایه‌ و مرحله سوم بازگشایی نماد این شرکت‌ها در تابلوی بورس است . مرحله چهارم برگزاری مجامع عمومی است . مرحله پنجم هم اصلاح اساسنامه است.»

به گفته پوررضایی تا این مراحل انجام نشود، بحث توثیق سهام عدالت برای اخذ وام شدنی نیست. او در پایان به ایلنا می گوید:« در حال حاضر 25 استان در حال انجام این مراحل هستند و استان‌های سمنان، تهران، البرز، هرمزگان و قزوین باقی ماندند. تا پایان سال همه استان‌ها این 5 مرحله را انجام می‌دهند تا بتوانند به مردم انواع خدمات از جمله وثیقه‌گذاری برای دریافت وام را ارائه کنند. به همین دلیل فعلا نمی‌توان زمانی برای دریافت وام سهام عدالت مشخص کرد .»

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم ، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز