وام سهام عدالت ؛ زمان صدور کارت اعتباری اعلام شد

تور لحظه آخری-کاماپرس

سرانجام و بعد از انتشار خبرهای ضد و نقیض درباره کارت اعتباری سهام عدالت، رئیس سازمان بورس اعلام کرد در همین هفته اعطای این کارت عملیاتی می شود.

به گزارش کاماپرس، از خرداد ماه گذشته که برخی از مسئولین از اعطای وام و کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت خبر دادند حدود ۷ ماه می گذرد. در ۷ ماه گذشته هر چند روز خبری درباره وام یا کارت اعتباری سهام عدالت منتشر شده است که هیچ کدام به جای خاصی نرسیده است.

به گفته کارشناسان اعطای کارت اعتباری به این دلیل در نظر گرفته شده است که سهامداران سهامشان را نگه دارند و نفروشند. در روزهای اول اعلام شد، سهام داران با استفاده از میزان اعتبار کارت اعتباری سهام عدالت می توانند تا یک سقف مشخص خرید و همچنین بعد از گرفتن کارت اعتباری می توانند وام بگیرند. وامی که به ضامن نیاز ندارد. یعنی خود سهام ضامن این وام می شود.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید 

 

راز آسمان پایتخت

قرار بود از ابتدای دی ماه به سهامداران سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند معادل ۵۰ درصد از ارزش سهامشان وام با نرخ سود ۱۸ درصد و اقساط ۳۶ ماهه پرداخت شود.

بانکهای دولتی قبول داشتند، بانکهای خصوصی نه

اما مشکل مهم این بود که بعضی از بانکها با ضمانت خود سهام عدالت مشکل داشتند. تا جایی که محمد جمشیدی دبیر کانون بانک‌های خصوصی درباره وثیقه شدن خود سهام عدالت گفت:« سهام عدالت نمی‌تواند وثیقه تسهیلات باشد چون اگر قیمت آن در بورس کاهش پیدا کند در اصل وثیقه بانک در برابر تسهیلات اعطا شده، کم شده و بانک کسری وثیقه می‌آورد. اگر سهام عدالت بخواهد وثیقه باشد رقم تسهیلات محدود می‌شود به مبلغ اسمی سهام عدالت. یعنی ۵۳۲ هزارتومان یا یک میلیون تومان.»

اما از طرف دیگر بانکهای دولتی اعلام کردند مشکلی با ضامن بودن سهام عدالت ندارند و حتی علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی در این باره می گوید:« پذیرفتن سهام عدالت به عنوان وثیقه بلامانع است.»

حالا و بعد از کشمکش های بسیار بر سر قبول داشتن ضمانت سهام عدالت، زمان اعطای کارت اعتباری به سهام دارانی که شیوه غیره مستقیم را انتخاب کرده اند ، فرا رسیده است. به گفته دهقان دهنوی رییس سازمان بورس با تصویب هیات مدیره سازمان بورس، اعطای کارت اعتباری به دارندگان سهام عدالت توسط بانک‌ها در هفته پیش رو عملیاتی می شود.

گفته می شود بعد از  پرداخت کارت اعتباری سهام عدالت، دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی می‌توانند وام یا کارت اعتباری ۶ میلیون تومانی بگیرند. به دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی هم وام یا کارت اعتباری ۱۱ میلیون تومانی اعطا می شود.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم بورس، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز