وام اجاره نشین ها رونمایی شد

لست سکند

دنیای اقتصاد در گزارشی اعلام کرده که وام ودیعه مسکن از ماه آینده پرداخت می‌شود و مبلغ آن هم بین 10 تا 70 میلیون تومان است.

به گزارش کاماپرس؛ طی هفته‌های گذشته، دولت دو سیاست اصلی را برای حمایت از مستاجران و تنظیم بازار اجاره تعیین کرد و در دستور کار قرار داد. سیاست اولیه دولت برای تنظیم بازار اجاره «تعیین سقف افزایش اجاره‌بها» به میزان 25 درصد در تهران، 20 درصد در سایر کلان‌شهرها و معادل 15 درصد در سایر شهرهای کشور بود. سیاست دوم پیشنهادی دولت برای کاهش التهابات بازار اجاره، در حوزه اعتباری یعنی «پرداخت وام‌رهن به مستاجران» بود که طی هفته‌های اخیر سازوکار اجرایی آن در دست بررسی دولت قرار داشت. بر اساس این سیاست قرار است بخشی از مبلغ ودیعه مستاجران در قالب وام یکساله با نرخ سود 18 درصد به موجران پرداخت شود.

سه شرط بهره‌مندی از وام ودیعه

به نوشته دنیای اقتصاد؛ براساس مدل پیشنهادی که مراحل بررسی و تصویب نهایی را در دولت می‌گذراند و قرار است ظرف هفته آینده در ستاد ملی مقابله با کرونا به تصویب برسد، مستاجران برای بهره‌مندی از وام ودیعه باید سه شرط اولیه را داشته باشند.
شرط نخست در اولویت بودن خانوارهای اجاره‌نشین در شهر تهران و هفت کلان‌شهر دیگر کشور است. دومین شرط رسمی بودن قرارداد اجاره میان مستاجر و موجر عنوان شده و نهایتا سومین شرط مساحت آپارتمان مورد اجاره است. براین اساس، آپارتمان‌های مورد قرارداد اجاره که تمدید یا به تازگی منعقد می‌شوند باید حداکثر 75 مترمربع و در برخی کلان‌شهرها آپارتمان‌های با حداکثر 100 مترمربع نیز مشمول اخذ تسهیلات رهن خواهند شد.
10 تا 70 میلیون مبلغ وام ودیعه
برمبنای پیشنهاد اولیه مطرح شده که همچنان در دست بررسی است، برای پرداخت وام‌رهن به مستاجران، 7 طبقه وام درنظر گرفته شده که اگر عینا به تصویب برسد متناسب با «شهر محل سکونت مستاجر متقاضی» و «شرایط اقتصادی مستاجر متقاضی (دهک مربوطه و سایر پارامترهای اقتصادی همچون حقوق و…)» وام در هفت طبقه از کف 10 میلیون تومان تا سقف 70 میلیون تومان(طبقات با فاصله 10 میلیونی تفکیک شده‌اند) پرداخت خواهد شد.

چند نکته مهم درباره وام‌ودیعه

راز آسمان پایتخت

– این وام به‌طور مستقیم به مستاجران پرداخت نمی‌شود. بلکه مطابق با مکانیزم طراحی شده قرار است مبلغ‌وام در زمان انعقاد قرارداد مستقیم به موجر پرداخت شود و سند واحد مسکونی مورد اجاره، در رهن بانک کارگزاری قرار بگیرد.
– اگرچه پرداخت تسهیلات ودیعه به موجر انجام می‌شود اما عملیات بازپرداخت اقساط ماهانه آن بر عهده مستاجر است. مستاجر به‌صورت ماهانه فقط سود وام را پرداخت می‌کند.
– اقساط ماهانه برای این هفت طبقه وام به ترتیب معادل 80 هزار، 170 هزار، 250 هزار، 330 هزار، 400 هزار، 500 هزار و 600 هزار تومان خواهد بود.

مطالب مرتبط را بخوانید:

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز