هشدار به والدین دانش آموزان درباره اردوهای مدرسه

تور لحظه آخری-کاماپرس

برگزاری تورها و اردوهای مدارس ایران در تنگنای هزینه‌ واقعی برگزاری و ناتوانی مالی گرفتار شده؛ چالشی که باعث شده «ایمنی» به عنوان یکی از مهمترین اصول برگزاری تور مغفول باقی بماند. این در حالیست که توجه به چند نکته و اصل ایمنی، می‌تواند از بروز حوادث ناگوار در اردوهای طبیعت‌گردی دانش‌آموزی پیشگیری کند.

به گزارش کاماپرس، بیش از 75 درصد ایرانی‌ها شهرنشین بوده و ارتباطات بسیار محدودی با طبیعت دارند؛ موضوعی که اهمیت و ضرورت برگزاری تورهای طبیعت گردی را برای افراد دوچندان کرده است. در این میان، حدود 21 درصد جمعیت ایران یعنی چیزی حدود ۱۸ میلیون نفر زیر ۱۲ سال داشته و لذا برای جبران نیاز این گروه سنی،‌ برخی موسسات تورهای کودک و نوجوان برگزار کرده و گاهی مدارس نیز اردوهایی را در دامن طبیعت تدارک می‌‌‌بینند.

بیشتر بخوانید:

با این حال مساله مهم و حائز اهمیت درباره تورها و اردوهای دانش‌آموزی، حساسیت بسیار بالا و لحاظ اصول ایمنی جهت پیشگیری از بروز حوادث و اتفاقات تلخ است. متاسفانه به دلیل عدم رعایت اصول ایمنی و در نظر گرفتن جوانب امر، بارها شاهد حوادث ناگواری در این اردوها بوده‌ایم. نمونه اخیر آن نیز فوت دانش‌‌‌آموز مینودشتی در اردوی دانش‌آموزی به دلیل بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی درباره وزش باد شدید و در پی آن سقوط درخت در محل بازی دانش‌‌‌آموزان بود.

ابعاد گروهی و فردی ایمنی تورهای دانش آموزی

به گزارش دنیای اقتصاد، نیما ایل بیگی کارشناس مدیریت فرماندهی عملیات درحوزه بلایای طبیعی و  مدرس امداد و نجات، با اشاره به نواقص و مشکلات تورهای گردشگری کودکان و نوجوانان در ایران، می‌گوید: در تورها دو بعد گروهی و فردی ایمنی اهمیت دارد. ایمنی گروهی شامل بیمه، غذای سالم، وسیله حمل‌ و نقل امن و غیره و ایمنی فردی شامل تجهیزات فردی شرکت‌کنندگان برای پیشگیری از بروز حادثه است.

راز آسمان پایتخت

8 اصل ضروری در تورهای دانش آموزی

ایل بیگی به برخی از اصول ایمنی تورهای طبیعت‌گردی دانش آموزی به شرح زیر اشاره کرد:

  1. توجه به پوشش ایمن مانند لباس گورتکس‌‌‌، لباس و شلوار بیس،‌‌‌ لباس پلار و غیره از اصول ضروری است که متاسفانه درباره تور دانش آموزی لحاظ نمی‌شود. مثلا اکثرا با کوله مدرسه به اردوی طبیعت‌گردی می‌روند که به بدنشان آسیب وارد می‌کند. این در حالیست که کوله‌‌‌های طبیعت‌‌‌گردی به گونه‌ای ایمن طراحی شده و فشار را از روی ستون فقرات برمی‌دارند. در مورد کفش نیز، محصول استاندارد باید مچ پا را در برابر شکستگی یا پیچ‌خوردگی محافظت کند.
  2. غذای مناسب اردوی طبیعت‌گردی دانش آموزی نکته بعدی است. غذاهای چرب باعث تهوع شده و فست‌‌‌فود یا سالاد الویه نیز مناسب نیستند. از غذاهای مناسب اردو می‌توان به انواع کوکو یا کتلت اشاره کرد. همچنین دانش‌آموزان بدون صبحانه راهی اردو نشوند. برای میان‌ ‌‌وعده نیز به جای چیپس و پفک، میوه صرف شود.
  3. اگر دانش آموز قرار است برای دستشویی یا هر دلیل دیگری از جمع جدا شود، این مساله حتما باید با همراهی و اطلاع مربی و راهنما باشد.
  4. تعداد همراهان در تور طبیعت‌گردی اهمیت زیادی دارد. متاسفانه برخی مدارس،۳۰ تا ۴۰ دانش‌‌‌آموز را تنها با دوتا سه مربی راهی می‌کنند که این مساله احتمال وقوع حادثه را در پی دارد.
  5. ضرورت وجود افراد متخصص حوزه گردشگری و امداد و نجات در تورهای دانش آموزی نیز مساله با اهمیت بعدی است. متاسفانه برخی مدارس برای کاهش هزینه از نیروهای متخصص در اردوهای دانش‌آموزی کمک نگرفته و به جای راهنما از‌‌‌ معلمان استفاده می‌کنند.
  6. ضرورت حضور کارشناس حیات‌‌‌وحش در اردوهای مرتبط نکته مهمی دیگر است. این کارشناسان به خوبی از خطراتی همچون عدم ورود به زیستگاه حیوانات وحشی در فصول زادآوری و یا زمان گاوبانگی یعنی زمان جفت‌‌‌گیری گوزن‌‌‌ها آگاه بوده و از حوادث احتمالی پیشگیری می‌کنند.
  7. اهمیت ابزار و تجهیزات ایمنی در تورهای طبیعت گردی دانش آموزی. غیر از باند و دارو، وجود برانکارد برزنتی جمع شونده یا تلسکوپی، کولار گردنی متناسب با سایز بچه‌‌‌ها و غیره از ضروریات است.
  8. توجه به هشدارهای هواشناسی پیش از اجرای برنامه‌‌‌های طبیعت‌‌‌گردی. اهمیت این مساله در اردوها یا تورهای مرتبط با کودکان چند برابر است. این امر علاوه بر تعیین زمان مناسب برگزاری اردو به تعیین محل مناسب اسکان و… احتیاط‌‌‌های لازم مانند سیل و غیره کمک می‌کند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز