نگاهی به «مک دونالد» غول غذایی دنیا

آنها که با نام رستوران‌های زنجیره‌ای آشنایی دارند و یا در صدد راه‌اندازی این کسب و کارند ، حتما نام مک دونالد بزرگترین رستوران زنجیره‌ای دنیا را شنیده‌اند.

به گزارش کاماپرس ، تاریخ شکل‌گیری رستوران زنجیره‌ای مک دونالد به سال 1948 بر می گردد که ۲ برادر به نام‌های ریچارد و موریس مک دونالد  تصمیم گرفتند در سن‌برناردینوی کالیفرنیا یک رستوران دایر کنند.  تمرکز اولیه آنها نیز روی عرضه همبرگر، چیزبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و… به مشتریان بود و بعدها نیزبا همین عنوان در بین خریداران جهان طرفدار پیدا کرد اما با گسترش دایره فعالیت این رستوران و افزایش میلیونی مشتریان آن ، تنوع غذایی این رستوران نیز افزایش پیدا کرد و سرویس خدمات آن نیز متنوع تر شد.

در حال حاضر این برند بیش از 35 هزار شعبه در دنیا دارد و با کار و تلاش بیش از یک و نیم میلیون کارمند به بیش از 68 میلیون نفر در کل دنیا سرویس ارائه می‌دهد.

بعد از آنکه اولین شعبه این رستوران تاسیس شد و ساندویچ‌های آن رضایت مشتریان را جلب کرد، سبک خاص پذیرایی و راه‌اندازی رستوران ماشینی نیز نام مک دونالد را بر سرزبان‌ها انداخت.هدف از راه‌اندازی رستوران ماشینی در ابتدای راه خدمت به سربازان منطقه‌ای خاص بود که حق خروج از خودروهایشان را نداشتند و بعد از آن نیز مورد استقبال دیگر مشتریان قرار گرفت.

آنچه باعث محبوبیت برند مک دونالد شده جدا از کیفیت و نوآوری، مشتری محوری و تکیه بر سلیقه و علایق مشتریان روز است که رفته رفته هم  لیست غذاهای منوی رستوران و هم تعداد شعب آن را تغییر داده است.

آریاک سفر

تمرکز بر ساخت رستوران مشتری پسند و مصاحبه با چندین معمار جهت طراحی ساختمان آن، ارائه غذا در محیط تمیز، تاکید بر عرضه ساندویچ های باکیفیت، ارزان و بسته‌بندی شده برای حفظ ارزش غذایی آنها، عرضه فوری غذا، استفاده از میز سلف سرویس برای جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان، ارائه وعده‌های غذایی به همراه اسباب‌بازی برای بچه‌ها و همچنین تاسیس شورای مشورت جهانی برای عرضه غذای سالم به ویژه برای  کودکان از جمله کارهایی است که رفته رفته مک دونالد را تبدیل به یک رستوران زنجیره‌ای بزرگ و مطرح در کل دنیا کرد.

انتقاداتی هم به این شرکت بزرگ مطرح است که مهم‌‌ترین آن تاثیر منفی غذاهای این رستوران در سلامت مردم و بروز بیماری‌هایی مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و سرطان است. با توجه به مرگ و میر بالای ناشی از چاقی در کشورهای دنیا به ویژه آمریکا، غذاهای این رستوران به عنوان عامل مهم چاقی و خارج از چارچوب استانداردهای غذایی شناخته شده است.

با این حال این انتقادات تاثیر چندان زیادی بر حاشیه درآمد این شرکت نداشته و کماکان سود بالایی بابت فروش مک دونالد حاصل می‌شود. گفته می‌شود مک دونالد بیشترین سود خود از فروش را در کشور سوئیس به دست می‌آورد که ساندویچ مک دونالد را گران‌تر از سایر کشورها  به قیمت ۶.۶۲دلار عرضه می‌کند.

در زیر تصاویری از یکی از شعبه های مک دونالد در انگلستان را مشاهده می کنید.

 

 

مرتبط با : مک دونالد
نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز