نقش هوش مصنوعی در متحول کردن علم پزشکی

هوش مصنوعی
لست سکند

استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در سال‌های اخیر به پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌ پزشکی منجر شده است. پژوهش‌های پزشکی صورت گرفته با کمک هوش مصنوعی حاکی از آن است که این فناوری می‌تواند تا چند سال آینده، تحولات چشمگیری در حوزه پزشکی ایجاد کند.

به گزارش کاماپرس، هوش مصنوعی فناوری پیشرفته‌ای است که در حوزه‌های گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و کاربردهای آن در حال افزایش است. در ادامه به بررسی نقش هوش مصنوعی در متحول کردن علم پزشکی پرداختیم.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام و توییتر کاماپرس را دنبال کنید.

کشف سریع دارو

کشف و ارائه دارو یک فرآیند پرهزینه است. بسیاری از فرآیندهای تحلیلی مورد نیاز برای کشف دارو می‌توانند با کمک یادگیری ماشینی، کارآیی بیشتری داشته باشند. این روش می‌تواند نیاز به سال‌ها پژوهش و صدها میلیون سرمایه‌گذاری را برطرف کند.

هوش مصنوعی در حال حاضر با موفقیت در چهار حوزه مربوط به ارائه دارو به کار می‌رود:

راز آسمان پایتخت
  • شناسایی هدف برای مداخله
  • کشف گزینه‌های دارویی
  • سرعت بخشیدن به آزمایش‌های بالینی
  • یافتن زیست‌نشانگر برای تشخیص بیماری

بهبود تشخیص بیماران مبتلا به سرطان

هوش مصنوعی در زمینه تشخیص و مدیریت سرطان نیز امیدوارکننده است. پژوهشگران دانشگاه اوساکا ژاپن، اخیرا سیستمی ابداع کرده‌اند که می‌تواند انواع گوناگون سلول سرطانی را از هم تشخیص دهد. تعداد و تنوع بالای سلول‌های سرطانی، شناسایی انواع آن را برای انسان دشوار می‌سازد.

بیشتر بخوانید:

سیستم هوش مصنوعی پژوهشگران اوساکا که بر اساس یک شبکه عصبی پیچشی ابداع شده، شکل خاصی از هوش مصنوعی است که سیستم بصری انسان را مدل‌سازی می‌کند. پژوهشگران پس از آموزش این سیستم با 8 هزار تصویر از انواع سلول‌، دریافتند که دقت آن در شناسایی سلول‌ها ۹۸ درصد است.

کشف زیست‌نشانگر برای تشخیص بیماری

درمان مناسب بیمار تنها با تشخیص درست بیماری امکان‌پذیراست. برخی از روش‌های تشخیص بسیار پرهزینه بوده و علاوه بر دانش متخصص، به تجهیزات آزمایشگاهی پیچیده‌ای نیاز دارند.

در این میان، زیست‌نشانگرها، مولکول‌هایی موجود در مایعات بدن انسان به خصوص خون هستند و اطمینان لازم درباره بیماری شخص را فراهم می‌کنند. این مولکول‌ها روند تشخیص بیماری با ایمنی بیشتر و هزینه کمتر را ممکن می‌سازد. از زیست‌نشانگرها می‌توان برای بررسی روند گسترش بیماری نیز استفاده کرد تا پزشکان بتوانند درمان مناسب را برای بیماری انتخاب کرده و عملکرد دارو را مورد بررسی قرار دهند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز