نرخ دقیق دیه در سال 1403 اعلام شد

تور لحظه آخری-کاماپرس

امسال نیز همانند سال‌های گذشته قوه قضائیه در آخرین روزهای سال، نرخ دیه را برای یک سال آینده تعیین و به سازمان‌های ذی ربط همانند بیمه مرکزی ابلاغ کرد. با مشخص شدن نرخ دیه برای سال 1403 باید منتظر شورای عالی بیمه و بیمه مرکزی برای مشخص کردن میزان افزایش قیمت‌ بیمه نامه‌ها بود.

به گزارش کاماپرس، میزان افزایش نرخ بیمه نامه‌ها و به خصوص قیمت جدید بیمه شخص ثالث نیز طی روزهای آینده اعلام می‌شود.

نرخ دیه سال 1403

قوه قضائیه نرخ دیه کامل برای ماه‌های غیرحرام در سال 1403 را به میزان 12 میلیارد ریال اعلام کرد. این درحالیست که نرخ دیه کامل در سال 1402 رقم 9 میلیارد ریال اعلام شده بود و در سال 1403 شاهد افزایش 33 درصدی و 3 میلیارد ریالی نرخ دیه خواهیم بود.

این نرخ در ماه‌های حرام بیشتر از ماه‌های عادی است و هرگونه پرداخت دیه در ماه‌های حرام باید بر اساس رقم 16 میلیارد ریال باشد که این رقم نیز نسبت به سال 1402 حدود 4 میلیارد ریال افزایش داشته است.

دیه غیرکامل نیز معمولا بر اساس قوانین اسلامی و به عنوان بخشی از دیه کامل محاسبه و بر اساس قیمت همان سال دیه کامل، نرخ گذاری می‌شود. شرکت‌های بیمه در صورت هرگونه خسارت جانی در سال 1403 باید دیه پرداختی برای جبران خسارت را بر اساس نرخ جدید محاسبه و به زیان دیده پرداخت کنند.

راز آسمان پایتخت

ماه‌های حرام کدام ماه‌ها هستند؟

بر اساس قوانین اسلامی نرخ دیه در ماه‌های حرام به مراتب بیشتر از نرخ دیه در ماه‌های عادی است. ماه‌های حرام در تقویم هجری قمری شامل ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب می‌شود. این ماه‌ها در سال 1402 مصادف با 21 اردیبهشت تا 15 مرداد و 13 دی تا 11 بهمن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی تاثیر نرخ دیه بر قیمت بیمه‌ نامه‌ها

نرخ دیه تاثیر مستقیمی روی افزایش قیمت بیمه‌نامه‌ها دارد. دلیل این موضوع را باید در افزایش خسارت پرداختی دنبال کرد. بیشتر خسارت‌های جانی بر اساس نرخ دیه تعیین می‌شود و در صورتیکه شرکت بیمه مجبور به پرداخت خسارت بیشتری شود، باید قیمت بیمه نامه را نیز به همان اندازه افزایش دهد.

در سال 1402 که نرخ دیه به یک‌باره 50 درصد افزایش یافت، نرخ اکثر بیمه‌نامه‌ها نیز با افزایش‌ حداقل 30 درصدی همراه بود. بیمه مرکزی با ابلاغ افزایش 30 درصدی حق بیمه شخص ثالث، دلیل عدم افزایش هم‌تراز با نرخ دیه را ملاحضات اقتصادی و همراهی با مردم در تورم بالای اقتصادی اعلام کرد.

با توجه به افزایش 33 درصدی نرخ دیه در سال 1403 به احتمال قوی قیمت بیمه‌نامه‌ها از جمله بیمه شخص ثالث نیز با افزایش حدود 30 درصدی دیگری در سال جدید همراه خواهد بود.

کدام بیمه‌نامه‌ها افزایش قیمت بیشتری خواهند داشت؟

تقریبا تمام بیمه‌نامه‌ها خسارت جانی را پوشش ‌می‌دهند و این خسارت را بر اساس نرخ دیه اعلام شده هر سال پرداخت می‌کنند. به همین دلیل به غیر از موارد معدودی شاهد افزایش قیمت بیشتر بیمه‌نامه‌ها خواهیم بود. در بین بیمه‌نامه‌های موجود، بیمه شخص ثالث به دلیل استفاده عمومی‌تر، بیشتر مورد توجه است اما بیمه‌هایی چون مسئولیت، آتش سوزی، مسافرتی و حوادث نیز تاثیر زیادی از این افزایش خواهند گرفت.

انتها پیام

مرتبط با : بیمه مرکزی
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز