نداشتن بیمه شخص ثالث چه تبعاتی دارد ؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری در کشور است و بر اساس قانون، همه رانندگان و مالکین خودرو، موتورسیکلت و ماشین آلات کشاورزی ملزم به خرید این بیمه نامه هستند. بر همین اساس، قانون‌گذار جریمه‌ها و مجازات‌هایی را برای کسانی که نسبت به خرید یا تمدید بیمه‌نامه شخص ثالث اقدام نمی‌کنند، پیش‌بینی کرده است.

کاماپرس در این گزارش به بررسی مشکلات ناشی از نداشتن بیمه شخص ثالث، پرداخته است.

خسارات سنگین با سهل انگاری در خرید بیمه شخص ثالث

برخی از افراد به دلیل مشکلات مالی یا سهل انگاری نسبت به خرید یا تمدید بیمه نامه شخص ثالث اقدام نمی‌کنند. در صورتی که خودرو استفاده نشود، ممکن است مشکلات خاصی گریبانگیر راننده یا مالک خودرو نشود، اما در صورت استفاده بدون بیمه از خودرو و تصادف احتمالی، خسارات بسیار سنگینی به راننده وارد می‌شود.

به خصوص اینکه این روزها نرخ دیه میلیاردی شده و هر خسارت کوچک به خودروها می‌تواند بین 20 تا 50 میلیون تومان هزینه داشته باشد. به این ترتیب با نخریدن و تمدید نکردن بیمه شخص ثالث، ریسک پرداخت خسارت‌های میلیاردی را به جان خواهید خرید. البته شاید فقط با پرداخت خسارت همه چیز حل نشود و جلسات وقت‌گیر دادگاه و زندان نیز بسته به نوع حادثه در انتظار راننده خاطی باشد.

راز آسمان پایتخت

جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

تمام خودروها از زمان تحویل در کارخانه تا پایان عمر کاری خود نیازمند داشتن بیمه شخص ثالث هستند و هرگونه سهل انگاری در خرید یا تمدید بیمه نامه شخص ثالث، جریمه دیرکرد را به همراه خواهد داشت. جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت روزانه حساب می‌شود و هرچقدر این سهل انگاری به طول بینجامد، جریمه بیشتری در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

اگرچه در ابتدا این جریمه چندان زیاد به نظر نمی‌رسد، اما با گذشت زمان به رقم قابل توجهی می‌رسد. همچنین در برخی شرایط مثل توقیف خودرو و ارسال آن به پارکینگ، نیازمند خرید بیمه شخص ثالث برای آزادسازی خودرو هستید. در این صورت باید جریمه دیرکرد را نیز علاوه بر هزینه شخص ثالث به شرکت بیمه پرداخت کنید.

امکان محرومیت از سهمیه سوخت

ممکن است شخصی خودروی اضافی داشته باشد و فقط از سهمیه سوخت آن استفاده کند. بیشتر افراد در این حالت خودروی دوم خود را بیمه نمی‌‌کنند. اما بر اساس خبرهای منتشر شده، در آینده نزدیک سهمیه سوخت خودروهای فاقد بیمه نامه شخص ثالث، باطل خواهد شد. این اقدام به طور آزمایشی از تاکسی‌های فاقد بیمه شخص ثالث آغاز خواهد شد و در ادامه موتورسیکلت‌ها و سایر خودروها از جمله خودروهای پارکینگی را نیز شامل می‌شود.

جریمه توسط پلیس

پلیس راهنمایی و رانندگی نیز می‌تواند خودروی فاقد بیمه نامه شخص ثالث را جریمه کرده و حتی با توقیف خودرو، دستور انتقال آن را به پارکینگ بدهد. در این حالت شما نه فقط باید جریمه را پرداخت کنید، بلکه باید در صورت انتقال خودرو به پارکینگ، هزینه پارکینگ را نیز پرداخت کرده و برای خارج کردن خودرو مجبور به خرید بیمه شخص ثالث، پرداخت تمام جرایم معوقه راهنمایی و رانندگی معوقه و پرداخت عوارض خودرو خواهید شد.

انتهای پیام

لست سکند
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز