نحوه کار با دستگاه تاکومتر

تور لحظه آخری-کاماپرس

بسیاری از مشاغل صنعتی روزانه با موتورهای متنوع سر و کار دارند. در این نوع مشاغل، سرعت چرخش موتور یک امر مهم است. از این رو تکنیسین‌های این بخش و صاحبان مشاغل همواره به دنبال آن هستند که نحوه عملکرد تاکومتر را بشناسند. در ادامه این مطلب، تاکومتر و نحوه کار آن معرفی خواهد شد؛

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ صنعت، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، تاکومتر یا دورسنج یک ابزار اندازه‌گیری سرعت چرخش انواع سیستم‌های دوار همچون شفت یا دیسک موتور یا ماشین است. دورسنج، دستگاهی‌ است که تعداد دور موتور در هر دقیقه‌ را در یک نمایشگر به نمایش می‌گذارد. اما چرا وجود تاکومتر ضروری است؟

کاربرد دستگاه تاکومتر

در ماشین آلات و دستگاه‌ها، سرعت چرخش سفت‌ها یا موتورها یک پارامتر دانستنی است. مثلا رانندگان خودرو باید سرعت چرخش شافت را بدانند تا دنده و دریچه گاز را در شرایط مناسب قرار دهند؛ چراکه اگر در دنده نامناسب از خودرو استفاده شود، تنظیمات روغن‌کاری نیز به هم می‌ریزد و موتور دچار مشکل می‌شود.

گفتنی است که اولین دور سنج های مکانیکی برای اندازه گیری نیروی گریز از مرکز طراحی شدند، اما با گذر زمان و پیشرفت تکنولوژی، این ابزار برای اندازه گیری سرعت چرخش ماشین‌ها و اشیاء اصلاح شد. امروزه طبقه‌بندی‌های مختلفی از تاكومترها وجود دارد، اما متداول‌ترین آنها تاكومترهای آنالوگ، تاكومترهای دیجیتالی، دورسنج‌های زمان و فرکانس و دورسنج‌های تماسی / غیرتماسی هستند.

راز آسمان پایتخت

دورسنج‌ها علاوه بر وسایل نقلیه، در هواپیماها، ابزارهای لیزر و دارویی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای مثال در پزشکی از دور سنج برای برای تخمین دقیق میزان جریان خون در رگ یا شریان استفاده می‌شود.

راهنمای خرید تاکومتر

تاکومتر دارای برخی ویژگی‌هاست که هنگام خرید باید به آن‌ها توجه کرد. در گام اول باید دقت کرد که دستگاه قابلیت نصب در یک مکان را دارد یا قابل حمل است؟ سپس باید دید که سرعت اندازه‌گیری تاکومتر انتخابی چقدر است؟ همچنین پیش از انتخاب باید مکانیزم مناسب دستگاه را بدانیم و سپس یکی از انواع تاکومترهای مکانیکی یا لیزری را انتخاب کنیم. علاوه بر این، حافظه داخلی یا جانبی و قابلیت اتصال به کامپیوتر از ویژگی‌هایی هستند که از یک دورسنج انتظار می‌روند.

اکچویتور برقی چیست؟

ابزار دیگری که در ماشین‌آلات کاربرد دارد، اکچویتور برقی است. اکچویتور به معنای عملگر و آخرین تجهیز یک کنترلر است که دستور کنترلی را به اجرا در می‌­آورد. در واقع یک دستور برقی را با استفاده از یک منبع تغذیه به یک عمل مکانیکی تبدیل می­‌کند. این عمل مکانیکی باید به اندازه کافی سریع، دقیق و دارای حداقل انرژی ممکن باشد.

کاربرد اکچویتور چیست؟

اکچویتورها در بیشتر موارد برای باز و بسته کردن شیر به کار می‌روند. در واقع، زمانی که از لحاظ ایمنی باید سریعا جریان قطع شود یا گشتاور زیادی مورد نیاز است، اکچویتور به کار می‌رود. در برخی موارد هم نیاز است که به شیر از راه دور دسترسی پیدا کنیم که اکچویتور این کار را به راحتی انجام می‌دهد.

اکچویتور­ها بسته به نوع منبع انرژی و حرکتی که ایجاد می­‌کنند به دسته­‌های الکتریکی، هیدرولیکی، پنوماتیکی با حرکت خطی و دورانی تقسیم می­‌شوند.

اکچویتور برقی یا الکتریکی در راستای کنترل جریان و نظارت بر عملکرد شیرآلات در انواع سیستم‌ها استفاده می‌شود. این ابزار بر روی تمامی شیرآلات اعم از شیرهای چند دور چرخش، شیرهای یک چهارم چرخش یا شیرهای پروانه‌ای و همچنین بر روی دریچه‌های صنعتی و دمپرها، استفاده می‌شود.

اکچویتور چگونه کار می‌کند؟

تمام اکچویتورها به یک منبع انرژی نیاز دارند. اکچویتور برقی نیز به یک موتور الکتریکی نیاز دارد تا انرژی لازم را تامین کند. یک گیربکس نیز در سیستم اکچویتور تعبیه می‌شود تا سرعت چرخش بالا کاهش دهد و حرکت باز و بسته شدن ولوها را آرام کند. از یک گیربکس برای رسیدن به سرعت دورانی مطلوب استفاده می‌شود. پایداری و دقت مناسبی که در سیستم‌ها توسط اکچویتور برقی ایجاد می‌شود به دلیل وجود گیربکس است. عملگرهای الکتریکی عموما به دو صورت باز، بسته یا کنترل درصدی، شیرها را با ورودی سیگنال آنالوگ بین 4 الی 20 میلی آمپر معادل 0 تا 10 ولت، کنترل می‌کنند.

ابزاری مانند تاکومتر و اکچویتور را می‌توان از ای شاپ صنعت با اطمینان خریداری کرد. ای شاپ صنعت با بهره‌مندی از سال‌ها تجربه در تامین تجهیزات برای صنایع نفت و گاز، پتروشیمی، صنایع فولاد و معدنی، نیروگاهی، سیمان، صنایع غذایی و صنایع آب و فاضلاب اماده ارائه خدمات است.

انتهای پیام

مرتبط با : ای شاپ صنعت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز