میگ 25؛ جنگنده مرگبار روسیه (تصاویر)

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در اواخر دهه ۱۹۶۰، اتحاد جماهیر شوروی یکی از مرگبارترین جنگنده‌های جهان به نام میگ-۲۵ یا فاکس بت را به نمایش گذاشت که قادر بود از اکثر هواپیمای نظامی پیشی بگیرد. ترکیب سرعت بسیار بالا، تحمل ارتفاع زیاد و بار تسلیحات سنگین، به نظر می رسید که این هواپیما می تواند نقش موثری در ایمن سازی حریم هوایی شوروی از نفوذ ایالات متحده داشته باشد.

به گزارش کاماپرس، اتحاد جماهیر شوروی در مجموع ۱۱ هزار و ۸۶ فروند از این جنگنده را برای  نیازهای خارجی و داخلی ساخت و علیرغم تلاش چینی‌ها برای کپی‌برداری، هیچوقت مجوز تولید خارجی آن را صادر نکرد.

بیشتر بخوانید:

سرعت خیره کننده میگ-۲۵ از عدد ۲.۸ ماخ می‌گذرد و می‌تواند ۴ موشک هوا به هوا را تا ارتفاع ۱۹ کیلومتری حمل کند که در آن زمان تحلیلگران غربی را وحشت‌زده می‌کرد. با تمام این قابلیت‌ها مهندسان آمریکایی پس از مطالعه این جنگنده دریافتند که طراحی آن با مشکلاتی مواجه است که باعث می‌شود تحت فشار ارتفاع و سرعت نتواند عملکرد خوبی داشته باشد. عراق نیز در جنگ تحمیلی هشت ساله با ایران به طور گسترده از این هواپیما بهره گرفت اما در مواجهه با اف-۱۴های ایران آسیب شدیدی را متحمل شد.

راز آسمان پایتخت

در حال حاضر برخلاف میگ-۲۱، امروزه تنها تعداد محدودی از میگ-۲۵ در الجزایر و سوریه پرواز می‌کنند و اکثر آن‌ها بازنشسته شده‌اند.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز