بزرگترین جت های جنگنده دنیا + تصاویر

همیشه آگاهی از ویژگی‌های خارق‌العاده جنگنده‌ها برای دوستداران این حوزه بسیار جذاب است. به گزارش کاماپرس، هر ساله شاهد قدرت‌نمایی کشورها با رونمایی از توان‌های نظامی‌شان هستیم. حال، این پرسش ممکن است مطرح شود که بزرگترین جت‌های جنگنده دنیا در اختیار کدام ارتش‌ها و شرکت‌های نظامی قرار دارد. طبیعی است که جت‌های جنگنده برای نیروهای هوایی هر دولت و ارتشی از اهمیت خاصی برخوردار باشد، چون این موضوع تضمین‌کننده امنیت آن‌ها است. در ادامه این مطلب، به بزرگترین جت‌های جنگنده دنیا اشاره می‌شود.

1- بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت

این جنگنده دوموتوره، هواپيمايي است با قابليت پرواز در همه نوع شرايط آب و هوايي،كارايي اين هواپيما عنوان يك بمب افكن دقيقا به خوبي كاربرد جنگنده بودنش است.همچنين اف-18 اين قابليت را داراست كه نيرو ها را پشتيباني نزديك و دقيق بكند. تطبيق پذيري آن،قابليت انجام ماموريت در طوفانهاي صحرا،همچنين سرنگون كردن جنگنده هاي دشمن و متعاقب بمباران كردن هدفهاي زميني دشمن از جمله قابلیت‌های بوئینگ اف/ای-۱۸ سوپر هورنت است.

بیشتر بخوانید:

2- لاکهید مارتین اف-۲۲ رپتور

این جت جنگنده نسل پنجم محصول شرکت لاکهید مارتین و از زمان معرفی خود، یعنی 16 پیش، همچنان به عنوان یک دستاورد نظامی برتر جایگاه خود را حفظ کرده است. این جنگنده رادارگریز، می‌تواند 24 ساعت روی هوا بماند.  برای اولین، اف-22 رپتور پروازش را در سپتامبر 1997 انجام و به صورت رسمی، در سال 2005 در اختیار ارتش آمریکا قرار گرفت. اف-22 رپتور از دو پیشرانه توربوفن پرت اند ویتنی نیرو می‌گیرد که امکان رسیدن به بیشینه سرعت 2 ماخ (2469 کیلومتر در ساعت) را برای آن فراهم می‌کنند. سقف پرواز این جت جنگنده برابر با 50 هزار پا (15 کیلومتر) است. اف-22 می‌تواند با یک مخزن سوخت پر و بی نیاز از سوختگیری مسافت 2962 کیلومتر را پرواز کند.

آریاک سفر

3- گرومن اف-۱۴ تام‌کت

این جنگنده دوسرنشینه نخستین بار در سال 1974 به صورت رسمی معرفی شد. ظرفیت سوخت این جنگنده 162 هزار پوند و حداکثر وزن آن هنگام تیک آف 74 هزار و 350 پوند است.

4- مک‌دانل داگلاس اف-۱۵ ایگل

این جنگنده دوموتوره، طول 63.9 فوت و حداکثر وزن هنگام تیک آف معادل 81 هزار پوند دارد. این جنگنده قابلیت حمل طیف وسیعی از موشک‌های هوا به زمین را دارد. همچنین استفاده از سامانهٔ هوایی دیجیتال و نصب یک رادار با برد بلند حدود۱۰۰مایل (۱۶۰کیلومتر) در اف-۱۵ به آن ویژگی‌های خاصی داده است.

5- سوخو 57

سوخو-۵۷ هواپیمای جنگی دوموتوره جدید روسی نسل پنجم، به عنوان جنگنده چند منظوره؛ پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر برد پروازی دارد. طول بال‌های سوخو 57 46.3 فوت است و ظرفیت سوخت‌گیری 227 هزار پوندی را دارد. حداکثر وزن سوخو-57 هنگام تیک آف حدود 771 هزار و 62 پوند است.

6- چنگدو جی-۲۰

این جنگنده که به اژدها هم شهرت دارد، طول 66.7 فوتی و حداکثر وزن 815 هزار و 71 پوند هنگام تیک آف دارد. ظرفیت سوخت چنگدو جی-20  حدود 26 هزار پوند است. جی-۲۰ از همتاهای آمریکایی (اف-۲۲ و اف-۳۵) و روسی (سوخو ۵۷) خود بزرگتر است و بدنه‌ای کشیده دارد.

7- سوخو 30

این جنگنده یک اتاق برای دو خلبان دارد که طول کل آن 71.9 فوت است. سوخو سو-30 مجهز به یک موشک‌انداز داخلی اوتو کانون است. موشک‌های جناح C نیز می‌توانند از طیف وسیعی از مهمات مانند بمب‌های هدایت شونده لیزری و بمب های خوشه‌ای و غیره استفاده کنند. این جنگنده قابلیت پرواز در تمام شرایط آب و هوایی را دارد. وزن خالص سوخو سو-30 حدود 17 هزار و 700 کیلوگرم است.

بیشتر بخوانید:

8- سوخو 35

سوخو ۳۵، یک جنگنده پیشرفته نسل چهارم محسوب می‌شود. ساختار تک کابین (فاقد کمک خلبان) برای سوخو ۳۵ وجود دارد. طول بدنه ۲۱/۹ متر، پهنای بال‌ها ۱۵/۳ متر و ارتفاع هنگام ایست روی زمین ۵/۹ متر اعلام شده است. وزن خالص هواپیما 17 و 200 کیلوگرم و بیشترین وزن هنگام برخواست 34 هزار و 500 کیلوگرم است.

9- جنرال داینامیکس اف-۱۱۱ آردوارک

این بمب‌افکن  قادر است در نقش های متفاوتی چون بمب‏افكن استراتژيك ميان‏برد، هواپیمای شناسايي و جنگندهء ضربتي به کار گرفته شود. اف 111 اولین جنگنده‌ای است که می‌تواند در سرعت‌های مافوق صوت حرف کند. این بمب افکن دومین هواپیمای ضربتی بزرگ و گران قیمت در تاریخ با طول 73.6 فوت است. وزن خالص آن 21 هزار و 410 کیلوگرم است.

10- توپولف تو-۲۸/ تو-128

وزن این جنگنده آزمایشی هنگام تیک آف حدود 96 هزار پوند است و ظرفیت دریافت سوخت 299 هزار پوندی را دارد. توپولف -۱۲۸، که ناتو آنرا فیدلر نامید، دو سرنشین را حمل می‌کرد.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “بزرگترین جت های جنگنده دنیا + تصاویر

  1. علی اصغرفرخی گفته:

    باسلام انشالله بشربه رشدی برسد که قلمها جایگزین تجهیزات نظامی باشد وبه جای هزینه برای تجهیزات به تمام مستضعفین جهان کمک بشه تاریشه فکرکرده بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز