موتور خودرو چه زمانی نیاز به تعمیر دارد؟

تورهای مسافرتی لحظه آخر

موتور، قلب تپنده خودرو است و باید برای نگهداری یا تعمیر آن، حساسیت ویژه‌ای به خرج داد. عوامل مختلفی مانند عدم تعویض به موقع روغن، عدم توجه به نشتی روغن، خرابی سیستم خنک‌کننده، ورود بیش از حد آب به موتور و موارد این‌چنینی می‌تواند منجر به خرابی این قطعه حیاتی شود. در صورتی که علائم هر کدام از این ایرادات را نادیده بگیرید، تعمیر موتور خودرو با هزینه و خسارت بسیار زیادی همراه خواهد بود.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، تلگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، گیرپاژ کردن خودرو یکی از بدترین مشکلاتی است که می‌تواند برای موتور رخ دهد. در واقع اصطلاح گیرپاژ، زمانی استفاده می‌شود که اتومبیل روشن نشود، موتور قفل شود و حرارت موتور به حدی بالا برود که سیلندرها نتوانند خنک شوند؛ در نتیجه، موتور ماشین می‌سوزد و خسارات زیادی را بر دوش مالک می‌گذارد.

روشن شدن چراغ اخطار روغن

یکی از نشانه‌های هشداردهنده آسیب‌ دیدن موتور، روشن شدن چراغ اخطار روغن است. روشن شدن این چراغ نشان می‌دهد که روغن کافی در موتور وجود ندارد یا فشار روغن بسیار بالا یا پایین است.

راز آسمان پایتخت

نشتی روغن موتور

اگر متوجه شدید که در محل پارک خودرو، روغن به زمین ریخته یا سطح روغن به شکل غیرطبیعی کم شده است، باید فوراً به یک تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید. اگر نشتی زیاد باشد، یعنی قطعات موتور به خوبی روغن‌کاری نمی‌شود و در نتیجه، موتور آسیب جدی می‌بیند.

لرزیدن خودرو هنگام توقف

یکی از مهم‌ترین نشانه‌هایی که نباید برای تعمیر موتور، آن را نادیده گرفت، لرزش شدید خودرو هنگام توقف است. خراب شدن دسته موتور یا پاشش نامنظم سوخت از دلایل رایج لرزش خودرو هنگام توقف است.

دود اگزوز

چنانچه دود سیاه و غلیظی از اگزوز خودرو خارج شود، نشان‌دهنده وجود مشکل اساسی در آن است. این اتفاق یا به دلیل واردن شدن سوخت زیاد به موتور یا جرقه نزدن شمع‌ها رخ می‌دهد.

به سختی روشن شدن خودرو

اگر ماشین استارت بخورد اما به سختی روشن شود یا کلاً روشن نشود، به معنای وجود ایراد اساسی در خودرو است. همانطور که قبلاً اشاره شد، یکی از دلایل اصلی روشن نشدن خودرو، گیرپاژ کردن است که تعمیر موتور در چنین مواقعی بسیار پیچیده و هزینه‌بر خواهد بود. به علاوه، اگر لوله‌های ورودی موتور گرفته باشد یا هوا به اندازه کافی برای احتراق وجود نداشته باشد، موتور به سختی روشن می‎‎شود.

کاهش شتاب

ممکن است راننده احساس کند که خودرو شتاب اولیه خود را از دست داده است یا توان لازم برای حرکت در سربالایی ندارد. این علائم نشان می‌دهد که احتمالاً سیستم سوخت‌رسانی موتور دچار مشکل شده است و تعمیر موتور خودرو یا سیستم سوخت‌رسانی در چنین شرایطی باید در اولویت قرار گیرد.

فرآیند تعمیر موتور خودرو چگونه است؟

به طور کلی برای تشخیص مشکل و تعمیر موتور باید آن را کاملاً از بدنه خودرو خارج کرد. اگر روغن موتور در زمان مناسبی تعویض نشود، اویل پمپ نمی‌تواند آن را منتقل کند و به همین دلیل، ساچمه‌های فنر می‌شکنند. شکسته شدن این قطعات منجر به یاتاقان زدن موتور شده و تعمیر موتور را دشوارتر می‌کند. در این شرایط علاوه بر تعویض یاتاقان، باید پیستون‌ها، تسمه تایم، زنجیر اویل پمپ و قطعات مرتبط دیگر نیز عوض شود.

گاهی اوقات در حین باز کردن متعلقات موتور، مشکلات دیگری هم نمایان می‌شود. مثلاً ممکن است تعمیرکار متوجه شود که سرسیلندر به تراش نیاز دارد یا شاتون‌ها دچار مشکل شده‌ است. چنانچه پیستون‌ها نیاز به تعویض پیدا کنند، باید پیستون‌های جدید را داخل جداره سیلندر جا زده و انتهای شاتون‌ها را روی میل‌لنگ قرار داد؛ سپس تعمیرکار، یاتاقان را به روغن آغشته کرده و با کمک پیچ‌ها به یکدیگر متصل می‌کند. انجام تمام این مراحل به مهارت و دقت زیادی نیاز دارد؛ بنابراین باید توسط یک تعمیرکار حرفه‌ای انجام شود.

تعمیر قسطی و حرفه‌ای خودرو در اتوشناس

مجموعه “اتو خسروانی” که از سال 1355 در زمینه خرید و فروش خودرو سابقه فعالیت دارد، برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان در حوزه خودرو اقدام به تاسیس مجتمع “اتوشناس” کرده است. اتوشناس، خدمات خود را در زمینه کارشناسی فنی و اصالت خودرو، سرامیک بدنه، صفرشویی، تعمیر، احیای رنگ، عقد قرارداد بین طرفین معامله و نظایر آن با قیمت و کیفیت مناسب به مشتریان ارائه می‌کند. به علاوه، چنانچه بودجه کافی برای تعمیر موتور خودرو ندارید، می‌توانید از خدمات تعمیر قسطی خودرو اتوشناس بهره‌مند شوید.

انتهای پیام

مرتبط با : اتوشناس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “موتور خودرو چه زمانی نیاز به تعمیر دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز