مقایسه جنگنده میگ 29 با اف 18 به روایت یک کهنه خلبان کانادایی

لست سکند

کهنه خلبان نیروی هوایی کانادا تجربه خود از پرواز با جنگنده میگ 29 و نیز تفاوت های میان جنگنده های روسی و امریکایی به اشتراک گذاشت.

به گزارش کاماپرس و به نقل از GLAS، روز دوشنبه 17 اوت ، پورتال “coldwarconversations.com” مصاحبه ای را با خلبان پیشین نیروی هوایی کانادا ، سرگرد باب واید ، منتشر کرد که تجربیات خود از پرواز با میگ 29 که مربوط به قبل از فروپاشی شوروی می شود را در میان گذاشت. این رخداد پیرامون بخشی از نمایشگاه هوایی شهر ابوتسفورد در بریتیش کلمبیا کانادا اتفاق افتاد که دو فروند جنگنده ساخت شوروی به آن اعزام شده بودند. این دو جنگنده پس از پرواز بر فراز آلاسکا به نیروی هوایی کانادا تحویل داده شدند.

باب واید که وظیفه اسکورت هواپیما را در تمام طول مدت پرواز تا فرودگاه محل برگزاری نمایشگاه بر عهده داشت از نزدیک شاهد پرواز میگ 29 بود. هدایت این جنگنده ها بر عهده برج کنترل مراقبت غیرنظامی ونکوور انجام شد. پس از رسیدن به محل سرگرد واید از سوی هیات شوروی دعوت شد تا به عنوان بخشی از پرواز آشنایی، سکان میگ 29 را در دست بگیرد.

قدرت کشش و مانور میگ 29 برتر از اف 18

در خصوص آن پرواز واید می گوید: “در این پرواز یکی از خلبان های نیروی هوایی شوروی من را همراهی می کرد. MiG-29 از نظر قدرت کشش بدون توجه به وزن سوخت از F-18 آمریکایی قویتر بود. این هواپیما قدرت مانور بالایی داشت و می توانست سخت ترین مانورهایی که من تابحال تجربه نکرده بودم را انجام دهد. ”
واید خاطر نشان کرد كه علیرغم قدرتمند بودن MiG-29 از نظر سازه، این جنگنده برای “نبردهای فرسایشی” ساخته شده است.

راز آسمان پایتخت

به گفته وی میگ هایی که وی با آنها پرواز کرد دچار فرسودگی بودند به نحوی که پرچ ها از جنگنده خارج شده و لاستیک ها فرسوده شده بودند. پس از انجام این پرواز از سفارت شوروی با واید تماس گرفته می شود که وی را به میهمانی دعوت می کنند و از وی می خواهند تا در خصوص تجربه پرواز با کسی صحبت نکند. در روزهای بعد از مقر فرماندهی ارتش کانادا با واید تماس گرفته می شود و وی را برای ارائه توضیحات به اوتاوا فرامیخوانند.

این کهنه خلبان کانادایی در ادامه به این موضوع اشاره می کند که در آن زمان حتی از سازمان سیا افرادی را برای گفتگو با وی اعزام و بخش مربوط به مطالعه میگ 29 را به او واگذار می کنند. وی می گوید پس از فروریختن دیوار برلین و فروپاشی اتحاد شوروی هزینه نظامی بسیاری از کشورها کاهش پیدا کرد و او از خدمت در نیروی هوایی کانادا خارج و سال ها به خلبانی هواپیماهای مسافربری مشغول شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “مقایسه جنگنده میگ 29 با اف 18 به روایت یک کهنه خلبان کانادایی

  1. Sampishro گفته:

    برخلاف تبلیغاتی که درزمان جنگ سردمیشداینطوروانمودمیکردتدکه جنگنده های بلوک شرق وعمدتاشوروی پرنده های سنگین وفاقدتکنولوژی روزوازپیش باخته دربرابرجنگنده های غربی بودهرچنددرخیلی مواردبرتریهای نسبی وحودداشت اماتکنولوژیهایی ذر50تا45سال پیش درجنگنده های شرقی دحودداشت که هنوزم بی نظیرمثل میگ23سوخو25، 22،،24وبمب افکن های توپولوف مافوق صوت وشاهکارشون میگ 29
    اناموضوع بسیارمهم که برتذی نسبی به جنگنده های غربی میدادخلبانان اونهم نوع اموزش واماده سازی روحیه وازادی عمل بیشترودذپروازوحتی زندگی خارج شغل خلبانی نظامیشون بودکه باعث برتری چنگنده های غربی شذه بود
    شایددرگل تاریخ جنگ تحمیلی 8ساله برعلیه ایران عزیزبزرگترین اوردگاه ومحل زورازمایی ومجک زدن قدرت هوایی دوبلوک سیاسی واحتماعی ان زمان بودوبه وضوح میشددیدکه خلبانان جان بروف ایران دراوح ظلم وتحریمی وهحوم همه جانبه دوبلوک به ایران واستفاده ازبهترین دجدیدترن تکنولوژی نظامی امابرنده اصلی خلبلنان ایرانی بودندچون روحیه برتری نسبت به اونهاداشتن وجون خلبانی برای ایرانی صرفایک شغل تظامی وخشک وبی روح نبودوعشق پروازدراسمان ودفاع ازپهنه پهناورکرانه های اسمان میهن وعشق به حرلست ازوطن وارمانهای انقلابی باعث ایجادلذت درکاروپروازوروحیه صدچندان نسبت به دشمن خاروزبون بو
    زندبادایران
    جانم فدای رهبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز