مقایسه تکان دهنده حقوق کارگران در سال 99 با مزد کارگران دوره قاجار

لست سکند

شاید تصور کنیم دوره قاجار به دلیل انحطاط این سلسله ، بدترین دوره اقتصاد ایران خصوصا از نظر وضعیت کارگران بوده اما یک پژوهشگر اقتصادی می گوید قدرت خرید مزد کارگران در دوره قاجار از توان خرید حقوق کارگران در سالجاری بیشتر بوده است.

به گزارش کاماپرس ، حداقل حقوق کارگران امسال با تمام مزایا برای یک خانوار سه نفره حدود 2 میلیون و 600 تا 2 میلیون و 800 هزار تومان بود. این حقوق در برابر تورم اقلام معیشتی بسیار ناچیز بود و کار به جایی کشید که بسیاری از کارگران دچار فقر غذایی شدند.

هزینه سبد معیشت در سالجاری حدود 5 میلیون تومان تعیین شده بود و روشن است که حقوق مصوب شورای عالی کار کفاف خوراک معمولی کارگران را هم نمی داد.

سال های آینده هم قدرت خرید گوشت توسط مردم بهتر نمی شود

یکی از اقلامی که بر اثر ناچیز بودن حقوق و گرانی سبد معیشت از خوراک کارگران تقریبا حذف شده است گوشت قرمز است. در حال حاضر قیمت گوشت قرمز در قصابی ها به کیلویی 130 تا 150 هزار تومان و حتی بیشتر رسیده است.

راز آسمان پایتخت

احسان سلطانی پژوهشگر اقتصادی در کانال شخصی خود در اینباره نوشته است؛ قدرت خرید گوشت قرمز با حداقل دستمزدها به کمتر از نیم کیلوگرم در روز در پایان سال ۱۳۹۹ سقوط پیدا کرد، در شرایطی که قیمت گوشت (در مقایسه با اغلب کالاهای مصرفی به میزان حداقل ۶ برابر)، ۳ برابر شده است.

سلطانی تصریح کرده است؛ بر اساس مستندات تاریخی، یک کارگردر زمان قاجار با  دستمزد روزانه خود قادر به  خرید 900 گرم  تا یک کیلو گوشت بود. نظر به این که نسبت به قرن گذشته، میزان و تنوع اقلام هزینه ای به مراتب بیشتر شده، این مقابسه ساده نشان می دهد که چه فشار هزینه ای سنگینی بر روی کارگران و کارمندان وارد می شود و بخش مهمی از مردم به فلاکت و فقر غذایی دچار شده اند.

این پژوهشگر اقتصادی خاطرنشان کرده است: در صورتی که قیمت مداخله ای بالای دلار کنونی واقعی نشود، قدرت خرید گوشت عامه مردم در سال‌های بعد نیز بهبود نخواهد یافت.

اخبار مرتبط را بخوانید:

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “مقایسه تکان دهنده حقوق کارگران در سال 99 با مزد کارگران دوره قاجار

  1. علی گفته:

    عجب به اصطلاح پژوهشگریه این موجود
    این به اصطلاح اقتصادان می تونه قدرت خرید به نان هم در آن دوران مقایسه کنه ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز