حقوق کارگران در سال 1400 کاهش یافت ؛ مقایسه دلاری دستمزد

تورهای مسافرتی لحظه آخر

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومان تعیین شده است. با اینکه پایه حقوق نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته است،‌اما ارزش دلاری آن خیلی کمتر از قبل است.

به گزارش کاماپرس،‌ چند روز پیش حقوق کارگران برای سال ۱۴۰۰ اعلام شد. پایه حقوق ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومانی که با مجموع سنوات و بن مسکن و بن خواربارو و حق تاهل به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می رسد.

رقمی که خیلی از کارگران معتقدند بعید است که به حسابشان واریز شود، چون خیلی از کارفرماها به بهانه مشکلات اقتصادی و نچرخیدن چرخ تولید حق و حقوق کامل کارگران را نمی پردازند و فقط همان رقم پایه حقوق به بیشتر کارگران تعلق می گیرد.

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

با این حال خیلی از کارشناسان اقتصادی معتقدند حقوق کارگران با اینکه از نظر ریالی در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرده است، اما ارزش دلاری آن در مقایسه با ۹ تا ۱۰ سال پیش از نصف هم کمتر شده است.

راز آسمان پایتخت

حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۹ درصد نسبت به سال گذشته بیشتر شده است. حداقل دستمزد کارگران هم در یک دهه گذشته حدود ۹ برابر بیشتر شده است.

حداقل حقوق در سال فقط ۳۰۴ هزار تومان بود، اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به دو میلیون و ۶۵۵ هزار تومان رسیده است. با اینکه رقم ریالی حقوق کارگران رشد قابل ملاحظه ای داشته است، اما ارزش دلاری دستمزد کارگران در دهه گذشته با کاهش زیادی همراه است.

ارزش دلاری حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰

در سال ۹۰، قیمت دلار ۱۲۰۰ تومان بود و حداقل حقوق ۳۰۴ هزار تومان.اما حالا قیمت هر دلار ۲۴ هزار تومان است. یک محاسبه ساده نشان می دهد، ارزش دلاری حقوق کارگران از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ نصف شده است. حقوق ۳۰۴ هزار تومانی کارگران در سال ۹۰ حدود۲۵۰ دلار ارزش داشت. اما حالا پایه حقوق ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار تومانی فقط معادل ۱۱۰ دلار است.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “حقوق کارگران در سال 1400 کاهش یافت ؛ مقایسه دلاری دستمزد

  1. hasan گفته:

    قدرت خرید به دلار است نه ریال.وقتی در سال ۹۰قدرت خرید کارگر ۲۵۰دلار بوده ودر سال ۱۴۰۰معادل ۱۱۰دلار تعیین شده یعنی قدرت خرید ماهانه یک کارگر ۱۴۰دلار کاهش یافته است.یعنی هر سال در قالب افزایش ریالی حقوق چه کلاه گشادی سر کارگر میگذارند وقدرت خرید کارگر را هر ساله کم میکنند.در صورتیکه خط فقر جهانی درامد ۱۰۰۰دلار را در ماه تعیین نموده یعنی اگر کسی ۱۰۰۰دلار در ماه (با دلار فعلی ۲۵ملیون تومان در ماه)داشته باشه تازه فقیر محسوب میشه.وادامه این روند تعیین دستمزد زیبنده نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز