معرفی نمادهای بورسی با بیشترین بازدهی منفی

لست سکند

بازدهی یکساله سهام‌های بورسی برای سرمایه گذاران بسیار حائز اهمیت است. چون با استفاده از اطلاعات بازدهی سهام، امکان تعدیل پرتفوی وجود دارد و سرمایه گذاران سهام‌هایی با بیشترین بازدهی منفی را از سبد خود کنار گذاشته و به سهم‌های سودده توجه می‌کنند.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بورس، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، در حال حاضر و قبل از مجامع سالیانه شرکت‌ها، معمولا برخی از گروه‌های مشاوره سرمایه گذاری و نهادهای مربوطه، اطلاعاتی درباره بازدهی سهام‌های مختلف بورس منتشر می‌کنند. این اطلاعات برای بهینه سازی پرتفوی مفید است و باعث شناخت بیشتر سرمایه گذاران می‌شود. به همین منظور در این گزارش پنج سهم که دارای بیشترین بازدهی منفی در سال 1400 بودند، اطلاع رسانی خواهد شد تا خوانندگان و سهامداران به راحتی اطلاعات لازم بورسی را به دست آورند؛

اخبار مرتبط را بخوانید:

شلعاب ؛ صدرنشین بازدهی منفی سهام پارساب

بازدهی نسبت به ابتدای سال؛ 81- درصد

راز آسمان پایتخت

نماد شلعاب متعلق به شرکت لعابیران است که سهام آن در تابلوی دوم بازار بورس به چشم می‌خورد. این شرکت یکی از زیرمجموعه‌های هلدینگ صدر تامین است. زمان آغاز به کار این مجموعه سال 1360 اعلام شده است که از همان روزها با ظرفیت عملی تولید سالیانه 25 هزار تنی در شهر شیراز فعالیت کرد.

فعالیت عمده شرکت لعابیران، تولید انواع فریت، لعاب، انگوب، پودر چاپ، رنگ متالیک، لوستر و همچنین وتروزا، شوگر، لعاب‌های پولیشی و گرانیلیای پولیشی اعلام شده است. این شرکت تولیدات خود را به تمامی برندهای صنعت کاشی و سرامیک عرضه می‌کند.

سهام لعابیران در زیرمجموعه شیمیایی، رنگ و بتونه، قرار می‌گیرد. هم اکنون ارزش بازاری نماد شلعاب به 2 هزار و 982 میلیارد ریال می‌رسد. قیمت فروش امروز این سهام هم 5 هزار و 60 ریال است. عمده سهامداران این مجموعه شرکت سرمایه گذاری صدر تامین- سهامی عام- با 43.2 درصد سهم و شخص حقیقی با 1.21 درصد سهم هستند.

حاریا

بازدهی نسبت به ابتدای سال؛ 80- درصد

شرکت کشتیرانی آریا با نماد حاریا در بازار بورس حضور دارد. سهام این مجموعه در بازار پایه نارنجی فرابورس عرضه می‌شود. این مجموعه کشتیرانی در سال 1382 فعالیت خود را آغاز کرد و به صورت رسمی از سال 1383 وارد بورس شد و سهام خود را در این بازار عرضه کرد.

عمده فعالیت این مجموعه به مدیریت بنادر، فعالیت بازرگانی، انجام اقدامات مجاز و متنوع در زمینه حمل و نقل دریایی و … باز می‌گردد. این مجموعه با سه نوع کشتی فله بر، هندی ماکس و سوپر هندی ماکس در تمامی بنادر دنیا فعالیت‌های مذکور و حمل و نقل بار را دارد.

در حال حاضر ارزش بازاری این سهام تقریبا هزار و 474 میلیارد ریال است. قیمت فروش حاریا هم در روز جاری 5 هزار و 500 ریال اعلام شد. شخص حقیقی، شرکت ملی نفتکش ایران- سهامی خاص- و حمل واردات ایران- سهامی خاص- از جمله سهامداران عمده این مجموعه هستند.

خزر

بازدهی نسبت به ابتدای سال؛ 79- درصد

هلدینگ فنرسازی زر یکی از شرکت‌های سهامی عام است که سهام آن در بازار بورس با نماد خزر عرضه می‌شود. نماد خزر در بازار اول، تابلوی فرعی، به چشم می‌خورد. آغاز به کار این هلدینگ از سال 1342 بود که در آن زمان ظرفیت تولید هزار تن انواع فنر تخت را داشت. در حال حاضر این هلدینگ یکی از شرکت‌های برجسته کشور در زمینه تولید انواع فنر و قطعات مرتبط است که 32 درصد از بازار کشور را در اختیار دارد.

هلدینگ زر دارای سه مجموعه در تهران، گلپایگان و سیستان و بلوچستان است. تولید اصلی این سه مجموعه با هم تفاوت دارد. تولید اصلی زر تهران، دست فنر و لایی باز است در حالی که مجموعه گلپایگان، فنر لول و تورشن بار تولید می‌کند. شرکت سیستان هم به تولید پابند مشغول است.

هم اکنون سهام خزر در وضعیت ممنوع- متوقف به سر می‌برد. اما آخرین اطلاعات نشان می‌دهد که ارزش بازاری این سهم 7 هزار و 223 میلیارد ریال شد. شرکت سازه گستر سایپا- سهامی خاص-، شخص حقیقی و سرمایه گذاری گروه صنعتی رنا- سهامی عام- سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند.

سفاسی

بازدهی نسبت به ابتدای سال؛ 79- درصد

شرکت فارسیت اهواز یکی از مجموعه‌های فعال بورس است که با نماد سفاسی در این بازار عرضه می‌شود. این سهام در بازار پایه زرد بازار فرابورس قرار دارد. شروع کار مجموعه فارسیت سال 1353 اعلام شده است. فعالیت عمده این شرکت تولید لوله‌های بتنی مسلح و غیرمسلح و همچنین قطعات بتنی، به خصوص دیوارهای پیش ساخته، است و در کل این مجموعه با هدف تولید و عرضه محصولات مورد مصرف در طرح‌های عمرانی فعالیت می‌کند.

هم اکنون سهام سفاسی نزدیک به 2 هزار و36 میلیارد ریال ارزش بازاری دارد. نرخ فروش سهم این مجموعه نیز در حال حاضر به 3 هزار و 130 ریال می‌رسد. براساس آخرین اطلاعات از شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شرکت سیمان فارس و خوزستان- سهامی عام- با 53.28 درصد سهم، سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. یک شخص حقیقی بعد از سیمان فارس و خوزستان، با 1 درصد سهم، دیگر سهامدار عمده مجموعه فارسیت اهواز است.

غویتا

بازدهی نسبت به ابتدای سال؛ 79- درصد

ویتانا از سال 1332 فعالیت خود را آغاز کرد و از سال 1387 هم به بخش خصوصی واگذار شد. این مجموعه در حوزه انواع بیسکویت و تنقلات فعالیت دارد و اکنون دارای 65 نوع محصول مختلف است. ظرفیت عملیاتی تولید سالیانه این شرکت به 32 هزار تن می‌رسد. شرکت ویتانا با توجه به قدمت و کیفیتی که ارائه داده تاکنون نشان‌ها و تقدیرنامه‌های زیادی را کسب کرده است.

شرکت ویتانا در بازار بورس حضور دارد و با نماد غویتا عرضه می‌شود. نماد معاملاتی شرکت ویتانا در تابلوی بازار دوم فرابورس به چشم می‌خورد. هم اکنون ارزش بازاری این سهام به 16 هزار و 44 میلیارد ریال می‌رسد. قیمت فروش این سهام هم  در حال حاضر 4 هزار و 600 ریال است. سهامدار عمده غویتا، شرکت صنایع غذایی شهدین گام – سهامی خاص- است. بعد از صنایع غذایی شهدین گام، شرکت توسعه تجارت شهدین گام و شخص حقیقی بیشترین سهام مجموعه ویتانا را در اختیار دارند.

مرتبط با : سازمان بورس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز