مالیات خانه های خالی :از 50 تا 150 درصد بر اجاره ملک

لست سکند

براساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، صاحبان خانه های خالی از سال دوم تا چهارم باید 50 تا 150 درصد مالیات بر اجاره ارزش ملک را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.
چندی پیش، وزیرراه و شهرسازی دراظهاراتی اعلام کرد که طرح دریافت مالیات از خانه های خالی باید از تابستان امسال اجرایی شود، از سوی دیگر سازمان امورمالیاتی می گوید که اطلاعات لازم برای دریافت این نوع از مالیات در اختیار سازمان قرار نگرفته و اجرای آن وابسته به ارائه این اطلاعات از سوی وزارت راه وشهرسازی است.
درواقع عملیاتی شدن طرح مالیات برخانه های خالی نیازمند همکاری وزارت راه وشهرسازی، سازمان امورمالیاتی و … است، برطبق قانون مالیات های مستقیم در صورت خالی ماندن ملک، صاحبخانه باید ازسال دوم، ۵۰ درصد مالیات بر اجاره ارزش ملک و در سال سوم ۱۰۰ درصد و از سال چهارم به بعد یک و نیم برابر مالیات بر اجاره ارزش ملک را به عنوان مالیات بر خانه‌های خالی به سازمان امورمالیاتی پرداخت کند.

اجرای طرح‌مالیات برخانه های خالی کمتر از 10 روز

معاون سازمان امور مالیاتی درباره اجرای طرح مالیات بر خانه های خالی می گوید: تا امروز اطلاعات پایگاه املاک در اختیار قرار نگرفته است و اگر این اطلاعات ارسال شود در کمتر از ده روزمی‌توان برای اخذمالیات از خانه‌های خالی اقدام کرد.
به گزارش‬ خبرگزاری‬ صدا و سیما، هادی خانی، ادامه می دهد: به محض دریافت اطلاعات سامانه ملی املاک و مشخص شدن اطلاعات خانه‌های خالی‏، مطالبه مالیات‬ و صدور برگه تشخیص آغاز خواهد شد.
او ادامه می دهد: تکمیل این سامانه بر عهده وزارت راه و شهرسازی است و بر اساس آن باید مشخص شود کدام خانه‌ها خالی است و اطلاعات آن به سازمان امور مالیاتی اعلام شود.
خانی اضافه می کند: باید توجه داشت که معضل مدیریت مسکن صرفاً با ابزار مالیاتی قابل رفع نیست و کنترل بازار و مقابله با سوداگری‌ها نیاز به تقسیم وظایف مناسب بین همه دستگاه‌ها دارد.
او می گوید: این سامانه هنوز تحویل نظام مالیاتی نشده است با این حال این امیدواری وجود دارد که تا یک ماه آینده این سامانه تکمیل و در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

راز آسمان پایتخت

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز