مالیات جدید بر خودروهای صفر و افزایش قیمت خودرو

لست سکند

اعمال قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودروها را مشمول مالیات و عوارض سبز قرار می‌دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

به گزارش کاماپرس به نقل از همشهری آنلاین، خریداران از 13 دی ماه سال جاری و براساس مواد 28 و 30 قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، برای انتقال سند خودرو از خودروسازی به خریدار باید مالیات با عنوان مالیات سبز پرداخت کنند. نحوه محاسبه مالیات سبز و عوارض شماره‌گذاری خودروهای داخلی، از صفر تا 5 درصد برای خودروهای سواری و وانت دوکابین، براساس رتبه بندی انرژی و تایید شده توسط سازمان ملی استاندارد ایران است. این مبلغ بر این اساس برای هر خودرو متفاوت بوده و ابتدا به خودروسازها پرداخت می‌شود تا آن‌ها این مالیات را در انتهای سال به اداره مالیات پرداخت کنند.

بیشتر بخوانید:

بنابر اظهارات امیرحسین کاکایی، کارشناس خودرو، مالیات سبز در حالی قرار است از خودروسازان اخذ شود که در کشورهای توسعه یافته، این رقم را صاحب خودرو با توجه به کهنه با قدیمی بودن خودرو یا کوچک و بزرگ بودن شهرها پرداخت می‌کند. در این روش صاحب خودرو تشویق می‌شود تا برای پرداخت مالیات کمتر، بیشتر از خودروی خود محافظت کند.

راز آسمان پایتخت

کاکایی هدف دریافت این مالیات را با توجه به تاثیری که بر رفتار مصرف کننده، در تعمیر و نگهداری ماشین و استفاده از قطعات باکیفیت دارد، مدیریت میزان آلایندگی عنوان کرد.

این کارشناس خودرو، ضمن اشاره بر عدم امکان افزایش قیمت سوخت به دلیل اثرات سیاسی و اجتماعی آن، به اهمیت مالیات سبز برای اصلاح رفتارهای مصرف کنندگان تاکید کرد. او همچنین از اثرات دریافت این مالیات در افزایش تقاضا برای خرید خودرو نو و ایجاد رونق در بازار خودرو اشاره سخن گفت.

بنا بر اظهارات امیرحسین کاکایی، این طرح می‌تواند در افزایش قیمت کارخانه ای خودرو موثر باشد. در حال حاضر از قیمت نمایندگی خودرو در یک ماه گذشته، افزایش قابل توجهی داشته است. به طوری که قیمت پراید 151 در نمایندگی حدود 3 میلیون تومان تنها از دی تا بهمن افزایش یافته است. این افزایش قیمت، توسط خودروسازان به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت می‌شود.

قیمت روز فروش نمایندگی خودرو چقدر است؟

قیمت پژو 206 تیپ 2 در حال حاضر در نمایندگی 149 میلیون و 389 هزار تومان تعیین شده است. در گروه خودروهای پژو نیز 2 خودرو پژو پارس ال ایکس و پژو پارس ساده به ترتیب با 175 میلیون و 933 هزار تومان و 169 میلیون تومان و 233 هزارتومان معامله می‌شوند.

خودرو دنا نیز در دو نسخه معمولی و پلاس اتوماتیک، در نمایندگی با قیمت‌های 205 میلیون و 262 هزارتومان و 397 میلیون و 443 هزارتومان به فروش می‌رسد.

دو خودرو رانا پلاس و رانا پلاس پانوراما نیز به ترتیب حدود 214 میلیون و 111 هزارتومان و 227 میلیون و 623 هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

قیمت نمایندگی سمند ال ایکس ساده نیز 159 میلیون و 761 هزار تومان است. و همین رقم برای سمند ال ایکس ای اف سون، 157 میلیون و 334 هزارتومان تعیین شده است.

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز