مالیات بر عایدی سرمایه قیمت خانه و خودرو را ارزان می‌کند؟

لست سکند

طرح مالیات بر عایدی سرمایه بعد از مدتها بحث به تصویب رسیده و این طرح نه تنها بازار مسکن بلکه بازار خودرو و طلا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد چرا که خرید مسکن ، خودرو و طلا و جواهرات و سرمایه گذاری در آنها نیز از این پس با شرایطی مشمول مالیات می شود.

به گزارش کاماپرس، کلیات طرح مالیات بر عایدی سرمایه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است. بر اساس این طرح املاکی که در کمتر از یک سال بعد از خرید، فروخته می شوند مشمول ۴۰درصد مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

با نگهداری بیش از یکسال، سالانه سه واحد درصد از نرخ مالیات کاهش پیدا می کند و از سال دوازدهم به بعد با نرخ ثابت چهار درصد مشمول مالیات می‌شوند.

همچنین، نگهداری انواع خودرو در کمتر از یکسال معادل ۳۰درصد مشمول مالیات م‌یشود و در صورت نگهداری بیش از یکسال، سالانه ۱۰واحد درصد از نرخ کم و مالیات مربوطه از سال چهارهم به بعد با نرخ ثابت صفر درصد محاسبه می‌شود.

باقی دارایی ها مثل ارز، طلا و جواهرات هم مشمول طرح مالیات بر عایدی سرمایه هستند. در صورت نگهداری کمتر از یکسال، 30 درصد عایدی، نگهداری یک تا دو سال سالانه 20 درصد و بیش از دو سال سالانه 10 درصد عایدی را باید به عنوان مالیات به دولت پرداخت کنید.

راز آسمان پایتخت

البته اگر واحد مسکونی یا خودرو، تنها واحد مسکونی یا خودرو تحت مالکیت فرد و بیش از یک سال در اختیار او باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نخواهد بود.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

66 درصد معاملات مسکن به قصد سرمایه گذاری است

روزنامه هفت صبح در این باره نوشته است؛ آمارهای رسمی نشان می دهد در بازه سالهای 85 تا 95 حدود هفت میلیون واحد مسکونی بدون احتساب خانه های خالی به موجودی مسکن کشور اضافه شده است. این درحالی است که در سرشماری سال 95 تنها 2.4 میلیون خانواده جدید دارای مسکن ملی شده اند و در این مدت 4.6 میلیون واحد برای سرمای هگذاری خریداری شده است. با این حساب حدود66درصد معاملات مسکن مشتری واقعی نداشته اند.

مشابه همین موضوع را در بازار خودرو نیز شاهد هستیم. علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، از انبار شدن ۴۵۰هزار دستگاه خودرو در کشور توسط واسطه ها خبر داد. ۴۵۰ هزار خودرویی که باید پس از سه ماه از تحویل خودرو، برای دریافت گارانتی مراجعه می کردند و نکردند. به این ترتیب، در سال ۱۳۹۹، از مجموع حدود ۹۰۰هزار دستگاه خودرو تولید شده در ایران،۴۵۰هزار خودرو یا ۵۰درصد به قصد سرمایه گذاری بوده است.

تجربه ارزان شدن خانه با مالیات بر عایدی سرمایه

طرح مالیات بر عایدی سرمایه در دیگر کشورها بعضا نتیجه مثبتی داشته است. برای مثال دومینیک استفنز اقتصاددان ارشد موسسه وست پک اعتقاد دارد که اجرای مالیات برعایدی سرمایه در نیوزیلند قیمت خانه را ۱۰ تا ۱۱درصد کاهش می دهد. چنین کاهشی با اعمال مالیات 10 درصدی بر عایدی مسکن محقق شده است. همچنین براساس پژوهش نیوزیلندی ها در اثر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه، تعداد واحدهای مسکونی که اجاره داده می شوند افزایش۵.۵ درصدی خواهند داشت.

علی ملک زاده، کارشناس مالیات می گوید مالیات بر عایدی سرمایه مثل اهرمی خواهد بود که جذابیت سرمایه گذاری غیرمولد در املاک را کاهش می دهد در نتیجه آن سوداگران ورود کمتری به بازار خواهند داشت و نهایتا تقاضاکنندگان واقعی قدرت خرید مسکن را پیدا خواهند کرد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز