«مازوت» چیست و با ما چه می‌کند؟

لست سکند

بسیاری از شهروندان تهران پیش از این هیچ آشنایی با مازوت نداشتند در حالیکه نشانه‌ها حاکی از فرورفتن حجم قابل‌ توجهی از این ماده سمی به ریه‌های ساکنین تهران است.

به گزارش کاماپرس، امسال هم با شروع فصل سرما بحث آلودگی هوا و چرایی آن به خصوص در کلانشهرها تیتر اصلی اخبار است. بنابر آمار رسمی، تهران در سال جاری تنها ۱۵ روز پاک داشته است. هر ساله مواردی همچون وسایل نقلیه فرسوده، کیفیت پایین بنزین، ترافیک بالای شهری و صنایع آلاینده دلیل آلودگی هوا اعلام می‌شود اما موضوع ویژه امسال خبر سوزاندن «مازوت» است. نامی که این روزها زیاد شنیده می‌شود و به نگرانی اصلی در ارتباط با سلامت مردم و محیط زیست تبدیل شده است.

مازوت چیست؟

مازوت، نفت سنگین یا نفت کوره یکی از فرآورده‌های برج تقطیر نفت خام است که به دلیل رنگ سیاه آن را نفت سیاه هم می‌نامند. مازوت باقیمانده کمتر مفید و بسیار ویسکوز است بنابراین برای گرم کردن آن سیستم گرمایشی خاصی مورد نیاز است و هنگام احتراق، مقادیر بسیار بالای آلاینده مانند سولفور که موجب تشکیل سولفوراکسید است را تولید می‌‌کند. نفت کوره به دلیل خصوصیات نامطلوب آن ارزان‌ترین سوخت مایع در دسترس است که در کوره‌ها، حمام‌ها و تنور نانوایی‌ها، موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌ها استفاده می‌شود.

تاثیرات مازوت برمحیط زیست

راز آسمان پایتخت

مواد جانبی تولیدی در حین احتراق مازوت دود و خاکستر هستند. آلاینده‌های موجود در دود تولیدی است که محیط زیست را تهدید می‌کند.مهم‌ترین آلاینده‌ها اکسيدهای گوگرد، اکسيد‌ نيتروژن، منواکسيد هایدکربن و ذرات معلق هستند که وارد اتمسفر، خاک و آب‌های سطحی می‌شوند. آلاینده‌ها از طریق تنفس، آب و غذای آلوده و حتی سطح پوست به بدن انسان‌ها نفوذ می‌کنند و سبب سرطان، بیماری‌های صعب‌العلاج و… می‌شوند.

عناصر سمی در هوا با نزولات جوی ترکیب شده و باران‌های اسیدی را به وجود می ‌آورند. باران‌های اسیدی تاثیرات بسیار مخربی بر گیاهان، آبزیان و زیرساخت‌ها دارند. موجب حل فلزات سنگین در آب می‌شوند و درخت‌ها توانایی حفظ ریشه خود در خاک را از دست می‌دهند. با فرسایش خاک و نابودی پوشش گیاهی افزایش خطر سیل نیز به لیست آسیب‌های مازوت اضافه می‌شود. همچنین افزایش مقادیر ذرات ریز اسیدی مشکلات قلبی و ریه‌ای را به دنبال خواهد داشت.

در طرف دیگر ذرات معلق که از دلایل آلودگی هوا است خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را دوچندان می‌کند. سولفوراکسید تولیدی در نتیجه احتراق مازوت گازی مضر برای سلامتی است که وزنی بیشتر از هوا دارد. این گاز در غلظت بالاتر از حد مجاز کشنده خواهد بود. آسیب دیگر مازوت، در اثرات گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای زمین است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری در واکنش به خبر مصرف مازوت گفته است: ظرفیت پالایشگاه ها از مازوت پر شده و به واسطه تحریم‌های بین‌المللی کسی خریدارشان نیست بنابراین مجبوریم در برخی از نقاط از سوخت مازوت استفاده کنیم.

تاثیرات آلودگی هوا بر شهروندان

آلودگی هوا موجب ایجاد بیماری‌های قلب و عروق،  تنفسی و ریوی و حتی تشدید سرطان و سقط جنین می‌شود. علاوه بر اثرات مخرب جسمی تحقیقات نشان‌دهنده تاثیر آن بر بیماری‌های روانی و عصبی است. کاهش اکسیژن مغز سبب اختلالاتی مانند پرخاشگری، افسردگی، عدم کنترل خشم، کندذهنی و اختلال تمرکز می‌شود.

عباس شاهسونی، رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت می‌گوید: آلودگی هوا با انتقال بیشتر بیماری کووید-۱۹ ارتباط دارد و در عین حال منجر به تشدید این بیماری می شود. باید توجه کرد که آلودگی هوا و ذرات آلاینده هوا تا ۱۵ درصد منجر به افزایش موارد مرگ و میر و ابتلای ناشی از کرونا می شود.

تولید و مصرف مازوت در ایران

در سال ۹۸ متوسط تولید نفت کوره ایران ۶۴ میلیون لیتر در روز بوده است که از این میزان حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد آن صادر می‌شد. سال گدشته زمزمه‌هایی از خبر سوزاندن مازوت در صنایع شهر ری به گوش می‌رسید که با ورود رسانه‌ها به موضوع، مسئولان از توقف این امر خبر دادند.

یکی از بخش‌های مهم مصرف نفت کوره ایران نیروگاه‌های برقی است. طبق قوانین سازمان بین‌المللی دریانوردی، غلظت گوگرد سوخت کشتی‌ها باید کمتر از نیم درصد باشد ولی در مازوت تولیدی ایران این رقم ۳.۵ درصد است که علاوه بر عدم قابلیت مصرف شهری، صادرات آن را نیز دشوار می‌کند.

وزیر نفت، بیژن زنگنه روز گذشته در پاسخ به سوالات درباره سوزاندن مازوت گفت: بی‌تردید باید میزان مصرف مدیریت شود، تمایل نداریم که از سوخت مازوت استفاده کنیم اما در نقاطی مجبور به این کار هستیم. گازوئیل هم در حداکثر ممکن تامین می شود و بیشتر از این امکان ندارد. ما هر مقدار گازوئیل اضافی داریم می دهیم، بخشی هم از مخازن باید استفاده شود. وی در ادامه افزود: برخی استانداران کشور درخواست می کنند که استان آنها از مصرف مازوت مستثنا شوند اما با هر استانی که صحبت می شود چنین خواسته ای مطرح است. صنایع سیمان از ابتدا قرار بود در فصل زمستان مازوت مصرف کنند و قراری برای مصرف نفت کوره در این فصل نبود.

ایران در سال ۹۵ برای تحقق سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیاد دلاری در زمینه ارتقاء کیفیت پالایشگاه‌های فرسوده کشور و کاهش تولید مازوت قرارداد‌هایی با شرکت‌های چین و کره جنوبی امضا کرده بود که بدون دستاورد متوقف شد.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

2 دیدگاه برای “«مازوت» چیست و با ما چه می‌کند؟

  1. مهران امجد گفته:

    بازی با جون مردم؟
    به چه قیمتی ؟
    به قیمت صادرات نفت و ریختن پولش، به جیب…..؟!؟
    مسیولین یه جوری حرف میزنند ، انگار ما مردم اجنبی هستیم و تجاوز گر به این خاک، که هر بلایی بخواهند میتونند، سرمون بیارند….چه با اختلاس چه با سوزاندن مازوت و……..

  2. یک ایرانی گفته:

    خجالت بکشید، شرم کنید… جان مردم را به بازی نگیرید. تاریخ از شما چگونه یاد خواهد کرد؟
    خفه شدیم… رحم ندارید؟ کودکان ما چه گناهی کرده اند؟ به کجا پناه ببریم؟ ما هم انسانیم… موجود زنده هستیم… حق تنفس نداریم؟
    تدبیری بیاندیشید آخر…. مازوت را ارزانتر بفروشید به کشورهایی که برای سوخت کشتی هایشان استفاده می کنند… راه حلی بیابید پیش از اینکه بار سنگینی از بیماری های صعب العلاج ملت بر دوشتان بیفتد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز