لیتیوم چیست و چه کاربردی دارد؟

تور لحظه آخری-کاماپرس

لیتیومی عنصری شیمیایی است که برای اولین بار در قرن 19 کشف شد. حدود یک 100 سال بعد و در اوایل قرن 20 خواص این فلز یافت شده و به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت. ویژگی مهم این فلز واکنش بسیار سریع با آب و سرعت بالای اکسید شدن است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار داغ، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از اینجا وارد شوید.

ویژگی های مهم دیگر این فلز پتانسیل بالا برای هدایت جریان الکتریکی و آتش‌زا بودن است. در ادامه کاماپرس به بررسی لیتیوم و کاربردهای آن می‌پردازد.

ویژگی‌های منحصربه‌فرد لیتیوم

فلز لیتیوم با عدد اتمی 3 به سرعت با آب واکنش داده و اکسید می‌شود. به سبب همین ویژگی شرایط نگهداری این فلز سخت بوده و از روغن های خاص و هیدرو کربن مایع همانند نفت برای پوشاندن و نگهداری آن استفاده می‌شود. ویژگی مهم دیگر این عنصر ظرفیت بالا برای هدایت جریان الکتریکی است. لیتیوم هادی قدرتمند جریان برق است.

در کنار این دو ویژگی سبک بودن و چگالی پایین دیگر خصوصیت عنصر Li است. این فلز سبک‌ترین عنصر گروه فلزها است که چگالی آن نصف چگالی آب است. همین موضوع سبب می‌شود تا این فلز روی آب بایستد. لیتیوم به گروه فلزات قلیایی تعلق دارد و همانند سایر اعضای این گروه بسیار آتش‌زا است. این عنصر در مجاورت آب و حتی هوا هم انفجاری است. خورندگی دیگر خصوصیت این فلز سبک است.

راز آسمان پایتخت

بیشتر بخوانید:

لیتیوم در چه صنایعی به کار می‌رود؟

همانطور که گفته شد، آتش‌زا و انفجاری بودن از ویژگی‌های لیتیوم است. همین خصوصیت باعث شده تا این عنصر کاربرد گسترده‌ای در موشک‎‌سازی داشته باشد. از این ماده برای ساخت سوخت جامد موشک و سایر پرنده‌های فضایی استفاده می‌شود. به علاوه ساخت وسایل آتش‌بازی دیگر کاربرد این عنصر است، چراکه در هنگام سوختن رنگ‌های زیبایی تولید می‌کند.

لیتیوم هیدروکسید هنگام قرار گرفتن در مجاورت روغن، دمای بالایی ایجاد می‌کند که سبب کاربرد آن در صنایع برای ایجاد حرارت شده است. دیگر کاربرد سبک‌ترین فلز جدول تناوبی، در پزشکی است. کربنات لیتیوم و سیترات لیتیوم برای تثبت‌کننده حالت بیمار به کار می‌روند. دیگر کاربرد گسترده این ماده در ساخت باتری‌‌های لیتیومی است.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز