قیمت مسکن سقوط می‌کند؟

لست سکند

شروع فصل سرما و همزمانی آن با انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موجب کاهش خرید و فروش در بازار مسکن شد، به شکلی که کاهش قیمت ها و افزایش تعداد فروشنده ها را به همراه داشت.

به گزارش کاماپرس، به گفته کارشناسان هر ساله از نیمه دوم فصل پائیز خرید و فروش و اجاره مسکن کم می شود، اما امسال مسکن بعد از گرانی های شدید در فصل بهار و تابستان، در پائیز به علت جو روانی ناشی از انتخابات آمریکا و همچنین کاهش قیمت نرخ ارز با افت قیمت همراه بود.

همزمانی فصل سرما و کاهش قیمت ارز موجب شد تا خیلی ها که خریدار بودند دست نگه دارند و دلالان هم برای جلوگیری از ضرر بیشتر دست به فروش ملک خود بزنند.

هرچند در حال حاضر تقاضا برای مسکن به شدت کاهش یافته است اما کارشناسان امیدوارند که کاهش قیمت ادامه دار باشد به شرط آنکه بازار مسکن را وارد رکود نکند.

ایسنا گزارش داده، بر اساس اطلاعات به دست آمده بین روزهای ۱۴ تا ۲۱ آبان ماه تمایل برای فروش مسکن در تهران ۲۴ درصد افزایش و تقاضا ۴۳.۷ درصد کاهش داشته است. از طرف دیگر قیمت پیشنهادی در نیمی از مناطق کاهش و در نیمی دیگر افزایش یافت.

راز آسمان پایتخت

کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند فرآیندی که در حوزه مسکن در حال طی شدن است رکود در بازار را تداعی می‌کند بدین جهت ضرورت دارد که سیاستگذاران با تزریق منابع مالی و ایجاد انگیزه برای خرید مسکن با ثبات قیمت ارز، مانع از ورود مسکن به رکود شوند. چرا که بعد از یک رکود دوباره قیمت‌ها سیر صعودی به خود می‌گیرد.

چرایی کاهش قیمت مسکن؟

سید محمد اتابک، عضو اتاق بازرگانی ایران درباره اینکه بازار مسکن با چه شرایطی مواجه خواهد شد، به «ایران »گفت: «بارزترین مشکلی که در حوزه مسکن وجود دارد و البته این امر در سایر حوزه‌ها هم تسری یافته، نگاه سیاسی به مباحث اقتصادی است. تمام افراد برای انجام معامله به موضوعات سیاسی، انتخابات امریکا و جریان ارز نگاه می‌کنند این در شرایطی است که در برخی از موارد هیچ ارتباطی وجود ندارد اما برخی‌ها سعی کرده‌اند این ارتباط را برقرار کنند.»

او ادامه داد: «اگر سیاستگذاران بتوانند مباحث سیاسی را از مباحث اقتصادی جدا کنند اتفاق‌های مثبتی در حوزه تولید و صنعت خواهیم داشت. این امر زمانی محقق می‌شود که دولت هم برخی از تصمیم‌های خود را از مباحث سیاسی دور نگاه دارد و برای ثبات اقتصادی بیشترین تلاش را انجام دهد. زمانیکه نرخ ارز کمترین نوسان را داشته باشد، ثبات در تصمیم گیری‌ها باشد و دولت هیچ گونه دخالتی در نظام اقتصادی نداشته باشد به طور قطع در حوزه اقتصاد به ثبات خواهیم رسید.»

اتابک گفت: «کنترل قیمت‌ها اینگونه نیست که منتظر کاهش تقاضا باشیم، برای آنکه بازار جریان درستی داشته باشد ضرورت دارد که عرضه و تقاضا هماهنگ باشد در غیر اینصورت هر گونه تلاش در بخش‌های اقتصادی نتیجه بخش نخواهد بود.»

او تصریح کرد:«تقاضا برای خرید خیلی از کالاها و محصولات کاهش یافته است لذا نمی‌توان سرمای هوا یا تجربه سال‌های گذشته را دلیل بر افت قیمت‌ها دانست به نظر می‌رسد کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تقاضا سیر نزولی بگیرد و بواسطه آن حتی قیمت‌ها ثابت یا حتی تا حدودی تعدیل شود.»

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار مسکن، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

مرتبط با : اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز