قیمت مسکن چرا ارزان نمی‌شود؟

با وجود نبود تقاضای موثر در بازار مسکن و خلوتی ملموس بنگاه های معاملات املاک، قیمت مسکن همچنان خیال پائین آمدن ندارد و این سوال مطرح است که چرا قیمت ملک در شرایط کنونی از قانون عرضه و تقاضا تبعیت نمی‌کند؟

به گزارش کاماپرس، کاهش تقاضای موثر قاعدتا باید به کاهش قیمت در یک بازار منتهی شود اما مقاومت قیمت مسکن در برابر کاهش قیمت در میان بازارهای دیگر بسیار شدیدتر است. گرچه بخشی از این مقاومت به ویژگی‌های ذاتی بازار مسکن از جمله نقدشوندگی پائین، حجم سرمایه گذاری بالا و … بازمی‌گردد اما در بازار مسکن ایران عوامل دیگری نیز در این زمینه نقش موثر ایفا می‌کنند.

حسام عقبایی نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک که از کارشناسان برجسته اقتصاد مسکن به شمار می‌رود و سابقه ریاست بر اتحادیه املاک را نیز در کارنامه دارد، در گفتگو با برنا، 12 دلیل برای عدم توازن عرضه و تقاضا و ارزان نشدن مسکن  برشمرده است.

علت اول: نداشتن آمایش سرزمین در کشور ایران اولین دلیلی است که توازن میان عرضه و تقاضای مسکن را برهم زده‌ است.

علت دوم: نیاز سنجی نکردن برای ارزیابی میزان تقاضا دیل دیگر متعادل نشدن عرضه و تقاضاست. برای مثال هیچ نهادی میزان ازدواج کشور در سال را که باعث افزایش جمعیت متقاضی مسکن می‌شود، محاسبه نکرده و در نظر نمی‌گیرد.

آریاک سفر

علت سوم: عمل نکردن به برنامه جامع مسکن دلیل بعدی ارزان نشدن مسکن است چرا که بی توجهی به این برنامه هر سال بر فاصله عرضه و تقاضای مسکن می افزاید.

علت چهارم: تبدیل مسکن از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای دلیل دیگری است که به انباشت سرمایه راکد در این بخش منتهی شده است.

علت پنجم: ورود بانک‌ها به حوزه مسکن و بنگاه‌داری از سوی این موسسات از دیگر عوامل برهم زننده بازار مسکن است.

در این باره بخوانید:

علت ششم: عدم پرداخت تسهیلات بانکی متناسب برای خرید مسکن به مردم باعث تشدید مشکلات حوزه مسکن شده‌‌ است.

علت هفتم: تولید مسکن در کشور همچنان سنتی و بومی است و مانند مالزی و ترکیه هنوز صنعتی نشده‌ است که همین موضوع تاثیر مستقیم در میزان تولید مسکن دارد.

علت هشتم: نظارت کافی از سوی کمیسیون عمران مجلس بر سیاست‌های مسکنی دولت‌ها وجود ندارد و درباره ریل‌گذاری مسیر تولید مسکن برای دولت‌ که باید توسط مجلس صورت بگیرد، ضعیف عمل شده‌ است.

علت نهم: سیاست‌های متعدد و متضاد ارائه شده از سوی دولت‌های مختلف در حوزه مسکن، دلیل بعدی وضعیت نابسامان بازار مسکن است.

علت دهم: تجاری عمل کردن بانک‎ها بجای توسعه‌ای عمل کردن آن‌ها موجب شده است بانک‌های کشور در حال حاضر بجای اینکه به توسعه ساخت و ساز بپردازند به دنبال سود و زیان باشند و همین امر نمی‌گذارد، توازن میان عرضه و تقاضا برقرار شود.

علت یازدهم: یکی دیگراز مهم‌ترین عوامل گرانی مسکن، ضعف در مدیریت زمین است. درحال حاضر 70 الی 90 درصد از قیمت مسکن مربوط به زمین و تنها 10 الی 30 درصد آن مربوط به مصالح و کارگر است؛ کشور هیچ مشکلی در مصالح ساختمانی ندارد و حتی در این زمینه صادرات داریم؛ همچنین نیروی انسانی و مهندس عمران کشور به قدری است که بسیاری از آن‌ها با مشکل بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند. در عین حال زمین زیادی در سطح کشور وجود دارد که بخاطر نبود مدیریت و توزیع نا‌مناسب در اختیار تولید مسکن قرار نگرفته‌ است.

علت دوازدهم: وجود سوداگری در بازار مسکن، نبود برنامه منسجم و دخالت و ورود بخش‌ها و نهادهای غیر مرتبط با مسکن به این حوزه از دیگر مشکلات و عوامل نبود رابطه منطقی میان عرضه و تقاضا و رشد قیمت مسکن است.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
ایمالز
کاراپلاس-کاماپرس
آسیاتک
آریاک سفر
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

11 دیدگاه برای “قیمت مسکن چرا ارزان نمی‌شود؟

  1. توماس ادیسون گفته:

    رابطه مسکن با مردم معمولی مثل جن و بسم‌الله است. به نظر می‌رسد دولتمردان که همگی از طبقه مرفه ولنجک و نیاوران‌نشین هستند، سعی می‌کنند بازار را جوری مدیریت کنند که مردم فقط بتوانند با قرض و قوله‌ای که برای نسل بعد از خود به جا می‌گذارند صاحب یک مسکن ابدی در بهشت‌زهرا شوند.

    در کشورهایی که دولت نسبت به مسکن شهروندان مسئولیت دارد با اختصاص وام‌های منطقی و کم‌بهره تا 80 درصد قیمت مسکن را بانک می‌پردازد. اما در ایران بانک‌ها خودشان کارتل اقتصادی و بنگاه‌دار ‌شده‌اند و دیگر توانی ندارند که به رفاه اجتماعی بپردازند.

    قوانین در کشورهای پیشرفته به شکلی است که اشخاصی که خانه دارند با مالیات‌های بسیار بسیار بالا می‌توانند خانه دوم بخرند و به همین دلیل اصلا داشتن دو خانه به صرفه نیست.

    اما اینجا اساسا اشخاص نزدیک به قدرت، موجرهای گردن‌کلفتی هستند که ملک‌های متعددی دارند و با اجاره دادن آنها ثروت جدیدی برای خود خلق می‌کنند.

  2. Adel گفته:

    مسکن ارزان نمی شود چون دلالان یا خود مسئولن یا ریزه خور مسئولینن، چند نفر انگشت شمار در شب نشینی های خودشون تصمیم میگیرن همه املاک رو بخرن و احتکار کنن تا در فرصت مناسب به قیمت چند برابری بفروشند . بی شک خدا در کمینگاه هست درد مستاجرینی که نمی دانند پول مختصر و بی ارزششون رو به کدام درد بزنند و شکوه به کجا ببرند و هیچ مسئول و دستگاهی نیست یقه این شکمپارهای مسکن و لاشخورهای شهر رو به سزای اعمالشون برسون
    خدایا چون تو شاهدی کمی درد ما آرام میشود
    لعنت خدا بر دولت های سرمایه دار و لیبرال

  3. داود گفته:

    باید دست بنگاه ها و بانکها از ملک کوتاه و کنترل قدرتمند شود وهر سرپرست خانواده فقط یک ملک داشته باشد .و دولت ساخت صنعتی ساختمان را دست بگیرد

  4. داود گفته:

    لعنت خدا بر حکومت سرمایه داری و ماسونرهای سود جو ونزولخور بانکی .بلاخره نور بر تاریکی پیروز خواهدشد .از حضرت موسی بگیر تا حضرت محمد علیه شما نزولخورها قیام کردند

  5. محمو گفته:

    ایشون یا نمیخواهد بگوید یا ایشون هم نمیداند یا گفته و سواد ما کم بود نگرفتیم! عوارضهای دولتی و انشعابات و شهرداری و زمین و شهری ومصالح بسیار کم کیفیت و گران و سوداگرانه و مدیران دلال منش حوزه مسکن و مافیا بازیهای خاص و حتی بانکی را نگفتندیا من متوجه نشدم؟ ! مثلا طرح های راهی که من چندتاشونا سراغ دارم به جای یکسال در چندسال با تبلیغات زیاد و سوق دادن سرمایه مردم به محل مورد نظر ، طوری که زمین و خانه در ان منطقه بیشتر از کارشناسیها گرانتر میشود! افزایش نرخ دلار و تاثیر بر تمامی بازارها! تراکم و سوداگریهای شهرداریها ! انحصار هایی که باید در موردش کتاب نوشت! بحث دردآور محدوده های شهری! درتمام دنیا خانه به عنوان یک سرمایه درنظرگرفته شده ولی با محیط زیست و اقتصاد واقعی کشورها به تفاهم رسیده و درایران مغلطه گرایی دراین موضوع شدیده! مدیران با غارت محیط زیست و زمینهای دولتی و هزاران دوزوکلک و با یقه سفید دروغ میگویند! حاشیه نشینی درایران مستقیم به مسئولان محلی مربوط میشه! درکل بازیه کثیفی دراین حوزه وجودداره و اتحادیه های املاکی هم در این خصوص متهم ردیف اول هستندو نیاز به یک اتاق فکر قوی هست تا این معضل شاید کمی بهترگردد

  6. یار گفته:

    واقعانکه انشالله این همه خونه جمع میکنن بهشت زهرا برای خود جا پیدات نکن این همه جمع کنن ولی گور نداشته باشن سیل ببر همه زمین مسکنشون هارون ها

  7. ناشناس گفته:

    ای رحمت برپدرومادرتون شما حرف دل میلیونها آدم ندار وناچار رو زدید که هیچکس نه دولت ونه سرمایه دار ونه بانک و…اصلا به حالشون دل نمیسوزونند وبرای مشکل بی خانهمانها تلاش اساسی نمیکنند .سواره کجا خبر از پیاده داره .چطور میتونن درک کنن مردم بی پول وبی خانه چه رنجی میکشن

  8. بهنام گفته:

    میخوام بدونم مسکنو با چی میسازن ، روی چی میسازن ، وقتی زمینی که مسکنی روش ساخته میشه فلان مبلغ قیمتشه و تو یک سال قیمتش چندین برابر شده و برای ساخت یه مسکن برای دریافت جواز ساخت و تراکم شهرداری فلان مبلغ باید به شهرداری پر داخت کنی و تازه مهندسین ناظر رو دیگه نمیگم , مسکنو با چی میسازن یه قیمتی از مصالح ساختمانی گرفتین میدونید تو این یک سال چقدر گرون شده ، میدونید دستمزد یه بنا و کارگر ساختمون چقدر شده وامصیبتا، میدونید ماشینهای بی کیفیت داخلی که پانصدهزارتومان پول دادن بابتشون دور ریختن سرمایه مردم هستش تو یک سال چقدر گرون تر شدن ، کدوم جنس و خدمات تو یک سال گذشته چند برابر نشده نمیگم تو دو یا سه سال گذشته ، تو همین سال ۹۸ میدونید چه بلایی سر مردم اومده خیلیا دیگه توان تهیه خوراک روزانشون هم براشون خیلی سخت شده ، خیلیا تو این یک سال خونشون رو از دست دادن و اجاره نشین شدن و اونایی که مستاجر بودن دیگه توان اجاره مسکن رو ندارن من خودم به چشم خودم چند مورد دیدم که طرف وسایل خونشون آورده ریخته تو خیابون و چادر زده به خدا قسم که امسال خیلیا دیگه توان اجاره یک واحد مسکونی رو نخواهند داشت و خدا می‌دونه که چه وضعیتی داشته باشن ، از قبل عید تا بعد عید همه چیز گرونتر شده تو یکی از محله های کارگر نشین شهرستانی که من اطلاع دارم یه واحد ۵۰ متری که قبل عید متری دو میلیون بود بعد عید متری سه میلیون شده ، ماشینهای بی کیفیت داخلی و چینی هرکدوم چندین میلیون گرونتر شده مواد خوراکی و خدمات چقدر گرونتر شده اما در آمد مردم و قشر ضعیف کمتر و کمتر شده و اصلا با این افزایش قیمت ها و تورم به هیج وجه همخونی نداره که هیچ همون چندرغاز حقوق هم خیلی از شرکتها و کارفرماها به کارگراشون با تأخیر چند ماهه پرداخت میکنن که با سود همون پول کارگران کلی پول به جیب میزنن و کارگران بخت برگشته محتاج نون شبشون هستن

  9. محمد گفته:

    واقعا اون نابغه ایی که این یادداشت رو تهیه کرده چطوره به ذهن ش نرسید که :
    1- افزایش دیوانه کننده مصالح و تجهیزات و اقلام ساختمانی رو مطرح کند.
    2-افزایش بالای 100 درصدی پروانه ساخت رو مطرح کند .
    3- افزایش 40 درصدی دستمزد استادکارها رو مطرح کند.
    4-افزایش 200 درصدی هزینه آب و برق کارگاهی
    5- حق بیمه مسخره و بی موردی که اخذ میشه جدا از بیمه تمام خطر کارگران
    و اینکه سازنده بعد از اینکه یک ساختمان رو ساخت و فروخت باید دو تا سه برابر هزینه کنه باز همون رو بسازه .
    پی نوشت : من سازنده و یا بساز بفروش نیستم .

  10. ناشناس گفته:

    کرونا رو آوردن بجای مسکن به مستأجرا قبر آماده میکنن انشاالله خودشون هرچه زودتر اون قبرا خونشون بشه بدبخت شدیم کسی نیست کمکمون کنه خونه پنجاه متری کرکثافت بخدا حیوون هم نمیمونع ما مستاجریم خدایا به داد بندگان بیگناه تو‌گرونی مستاجری فقط تو‌خدابا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز