قاچاق آرد رونق گرفت

بعد از قاچاق دام زنده، لاستیک و بنزین حالا نوبت قاچاق آرد است.
به گزارش کاماپرس، قیمت گندم در کشورهای همسایه خیلی بالاتر از ایران است همین باعث شده قاچاق آرد رونق بگیرد. قاچاق آرد که اصلی ترین مواد غذایی و قوت غالب مردم ایران را تامین می کند ، می تواند زمینه ساز مشکلات زیادی در آینده شود. اما چه دلایلی باعث می شود آرد به کشورهای همسایه قاچاق شود؟

سید جعفرحسینی مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی معتقد است پایین بودن قیمت گندم و آرد نسبت به کشور‌های اطراف، مهمترین دلیل است.
او با اشاره به اینکه قیمت گندم داخلی نسبت به نرخ جهانی پایین‌تر است، می گوید:« کشور‌های اطراف قیمت گندم تولید داخل را به نرخ جهانی رساندند تا کشاورزان از کشت گندم استقبال کنند، درحالیکه نرخ پایین گندم در کشور ما زنگ خطری برای قاچاق به شمار می‌رود. اگر شورای اقتصاد، قیمت گندم داخلی را حداقل بر مبنای نرخ جهانی قیمت گذاری کند، قاچاق آرد صرفه اقتصادی ندارد، در غیراین صورت با رفتار‌های پیشگیرانه مبارزه با قاچاق نمی‌توان همه مرز‌ها را کنترل کرد.»

اخبار مهم مرتبط را بخوانید

 

مشاور ارشد نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی با اشاره به تاثیرات سو نرخ خرید تضمینی گندم بر تولید می گوید:« با وجود بی توجهی مسئولان به اجرای خرید تضمینی گندم، کشاورزان استقبالی نسبت به کشت گندم ندارند، به همین خاطر پیش بینی می‌شود که تولیدگندم ۵۰ درصد کاهش یابد.

آریاک سفر

قاچاق گندم توجیه اقتصادی ندارد

عطااله هاشمی رئیس بنیاد ملی گندمکاران با اشاره به اینکه قاچاق گندم توجیه اقتصادی ندارد، می گوید:« اگرچه امکان قاچاق گندم از مرز‌های کشور وجود ندارد، اما خارج شدن آرد به صورت‌های مختلف امکان پذیر است.با توجه به آنکه مقداری گندم خارج از چرخه تضمینی از کشاورزان خریداری شده است، این احتمال وجود دارد که به صورت آرد از کشور قاچاق شده باشد.»

هاشمی آزاد شدن قیمت گندم را راهکاری مناسب برای جلوگیری از قاچاق می داند و می گوید:«با توجه به پرداخت یارانه سنگین به بخش آرد و نان شاهد سود استفاده در این حوزه هستیم و تازمانیکه دولت قیمت آرد و نان را واقعی نکرده، این اتفاقات رخ می‌دهد. دولت برای حمایت از بخش نان، یارانه نقدی به اقشار ضعیف جامعه باید پرداخت کند چرا که با واقعی شدن قیمت آرد و نان جذابیتی برای قاچاق وجود ندارد.»

رئیس بنیاد ملی گندمکاران نسبت به قاچاق آرد هشدار می دهد و به باشگاه خبرنگاران جوان می گوید:« طی یک تا ۲ ماه اخیر، زمزمه‌هایی مبنی بر کمبود آرد در سراسر کشور به گوش می‌رسد که با این وجود برخی نانوایی‌ها آرد کمتری پخت می‌کنند، درحالیکه به سبب اختلاف چشمگیر قیمت آرد یارانه‌ای و دولتی افراد به سمت و سوی قاچاق سوق داده می‌شوند. به عنوان مثال اگر در کشور هر نانوایی روزانه یک کیسه آرد کم بپزد و کنار بگذارد، حجم بزرگی آرد از کشور به صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود. با وجود آنکه قوت غالب مردم نان است، دولت با پرداخت یارانه نقدی به اقشار کم درآمد می‌تواند از پدیده شوم قاچاق و سو استفاده افراد جلوگیری کند.»

برای دسترسی سریعتر به اخبار و گزارش های مهم، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز