فروش قسطی محصولات ایران خودرو و سایپا دوباره باز می‌گردد؟

لست سکند

وزیر صنعت از برنامه تولید 3 میلیون خودرو سخن گفته اما نه تنها تولید این تعداد خودرو کار بسیار پرچالشی به شمار می آید، فروش چنین حجمی از خودرو نیز به سادگی ممکن نیست. به نظر می رسد تولید 3 میلیون خودرو به معنای شروع دوره ای جدید از فروش اقساطی ایران خودرو و سایپا باشد که در سال های ابتدای دهه 90 نیز شاهد آن بودیم.

به گزارش کاماپرس، سخن گفتن و حتی تصور فروش اقسطی خودرو در شرایط کنونی که برای پیش فروش حدود 10 هزار محصول ایران خودرو در فروش های فوق العاده ، بیش از 2 میلیون متقاضی ثبت نام می کنند و در فروش فوق العاده سایپا نیز اگرچه تعداد متقاضیان میلیونی نیست ولی باز هم بسیار بیشتر از تعداد خودروهای عرضه شده است، دور از ذهن به نظر می رسد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

اما تصور کنید تعداد خودروهای تولیدی کشور آن طور که وزیر صنعت وعده آن را داده 5 برابر شود و به سالانه 3 میلیون دستگاه برسد. در این صورت فروش این حجم خودرو در بازاری که کشش آن واقعا بیش از 1 و نیم میلیون خودرو نیست، راهی جز فروش اقساطی ندارد.

بازار ایران کشش جذب بیشتر از 1/2 میلیون دستگاه خودرو را ندارد

به عبارت بهتر، طرح غول آسای وزارت صنعت برای تیراژ 3 میلیون دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۴، نه‌تنها از ناحیه تولید با ابهامات و تردیدهایی جدی مواجه است، از حیث تقاضا نیز با چالشی بزرگ روبه‌رواست. اینکه چرا ایجاد تقاضا برای تیراژ سه میلیون دستگاهی بسیار سخت و حتی بعید است، ریشه در مسائل مختلفی دارد.

راز آسمان پایتخت

نکته نخست اینجاست که فعالان صنعت خودرو خود اعتراف می کنند که بازار داخل با شرایط فعلی بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو کشش ندارد و اگر صادرات و اسقاط خودروهای فرسوده نباشد، تولید بیش از این، مازاد خواهد بود. مساله دیگر اما حذف خودروهای ارزان به‌ویژه پراید است که سبب شد دست بسیاری از مشتریان از بازار خودرو کوتاه شود. در حال حاضر کف قیمت در کارخانه بالای ۱۰۰ میلیون تومان است و این یعنی قدرت خرید بسیاری از مشتریان کفاف خرید ارزان‌ترین خودروهای داخلی را نیز نمی‌دهد.

اخبار مهم و پربازدید را بخوانید:

شرط کساد شدن پیش فروش ایران خودرو و سایپا 

روزنامه دنیای اقتصاد در این باره نوشته است؛ در مساله بحران آتی تقاضا در بازار خودرو، یک ابهام وجود دارد و آن، رفتار شهروندان در این بازار طی چند سال گذشته است. به اعتقاد برخی کارشناسان، با توجه به دونرخی بودن خودرو و فاصله زیاد بین قیمت کارخانه و بازار، هر چه خودرو تولید و عرضه شود، توسط دلالان و سوداگران جذب خواهد شد، بنابراین تقاضا همچنان وجود دارد. این در حالی است که اگر قرار بر رشد تیراژ طبق برنامه مدنظر وزارت صمت باشد، باید بساط قیمت‌گذاری دستوری برچیده شود و در این صورت، خودرو به سمت تک‌نرخی شدن (البته نسبی، نه مطلق) خواهد رفت و دیگر خبری از اختلاف قیمت کارخانه و بازار نخواهد بود.

در این صورت، انگیزه بسیاری از مشتریان حال حاضر بازار خودرو که به دنبال سوداگری و سفته‌بازی هستند، از بین می‌رود و تقاضا افتی سنگین را تجربه خواهد کرد. آنجاست که دیگر خبری از هجوم مشتریان برای خرید خودرو نیست و بحران تقاضا به خودروسازان چشمک خواهد زد.

بحران تقاضا از صنعت خودرو چندان دور نیست

طبق تحقیقی که توسط شرکت‌های خودروساز بزرگ کشور انجام شده، تقاضای واقعی داخلی برای خودرو نهایتا یک میلیون دستگاه است و با اغراق می‌توان آن را ۲/ ۱ میلیون دستگاه برآورد کرد. با توجه به تقاضای یک تا یک میلیون و ۲۰۰ دستگاهی در بازار خودروی داخل، به فرض تحقق برنامه امسال (تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاهی، خودروسازی کشور با مازاد تولید مواجه نخواهد شد، اما برای سال‌های آینده (در صورت جهش بدون پشتوانه تولید) حتما بحران تقاضا را تجربه خواهد کرد.

فرض بگیریم وعده تولید ۶/ ۱میلیون دستگاهی وزارت صمت در سال آینده محقق شود؛ طبعا اگر قرار باشد تقاضا بین یک تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه ثابت بماند، صنعت خودرو مازاد تولید ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار دستگاهی را به خود خواهد دید. اوضاع وقتی بحرانی‌تر خواهد شد که بدون توجه به پشتوانه بازار، تولید در سال ۱۴۰۴ به سه میلیون دستگاه برسد؛ آن زمان با فرض تثبیت تقاضا بین یک تا ۲/ ۱ میلیون دستگاه، خودروسازی کشور با مازاد تولید ۸/ ۱ تا ۲ میلیون دستگاهی مواجه می‌شود. با توجه به این آمار، این پرسش پیش می‌آید که تکلیف مازاد تولید خودرو در کشور چه خواهد شد؟ این همه خودرو قرار است در کدام بازار و به کدام مشتریان فروخته شود؟

آینده ای که در آن جز فروش قسطی خودرو چاره ای وجود ندارد

دنیای اقتصاد با اشاره به تجربه سال ۱۳۹۰ نوشته است؛ در این سال خودروسازان تیراژ خود را به یک میلیون و ۶۴۰ هزار دستگاه رساندند و هرچند این تیراژ در کل اتفاق مثبتی برای صنعت خودرو بود، اما خودروسازان را با چالش فروش مواجه کرد و سبب شد آنها روی به فروش‌های اعتباری و اقساطی بیاورند. در واقع فروش این تعداد خودرو به صورت نقد امکان‌پذیر نبود و خودروسازان برای آنکه محصولات تولیدی روی دستشان باد نکند، مجبور شدند خودروها را قسطی بفروشند.

نهایتا این که در گذشته خودروسازان با در نظر گرفتن مشوق‌هایی از جمله فروش اعتباری و قسطی، امکان خرید را برای مشتریان بیشتری فراهم می‌کردند، اما در سال‌های اخیر به دلیل ضعف نقدینگی و زیان‌دهی شدید، دیگر خبری از این مدل فروش نیست. در واقع خودروسازان به دلیل اعمال سیاست‌های دستوری به ویژه در حوزه قیمت، از توان مالی لازم برای اینکه خودروهای خود را به صورت قسطی و اعتباری بفروشند، برخوردار نیستند و تنها دو روش فروش فوق‌العاده و پیش‌فروش را اعمال می‌کنند.

اما اگر تولید خودرو به 3 میلیون دستگاه برسد ، فقط فروش اقساطی می تواند خودروسازان بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا را از بحران کمبود تقاضا نجات دهد.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بازار خودرو و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

56 دیدگاه برای “فروش قسطی محصولات ایران خودرو و سایپا دوباره باز می‌گردد؟

    • سحر گفته:

      حکومت مشکلی نداره… انتخاب هشت ساله مشکل داشت…. اگر از اول اقای رئیسی رو انتخاب میکردیم شک ندارم اینطور نمیشد… هر چند هو انداختن دلار میشه 5تومن!!!! الانم باید به دولت جدید مردمی کمک کنیم تا گند دولت اشرافی رو جمع کنه

  1. کامران گفته:

    اگر بخوان خودرو مفتی به ملت بدن تو نمیذاری آقای نویسنده.تو چرا اینقد فشار بهت میاد که میخوان تولید رو برسونن به ۳ میلیون.

  2. امیر گفته:

    سلام خدمتت مردم سرزمینم، البته که تولیدات ایران و سایپا به گرد پای شما مردم خوب نمی رسه،، ولی انشالله دعا می کنم که در آخر هر چه صلاح باشه بشه

  3. رضا گفته:

    به نظر من هر طرحی که به نفع مردم باشه خودرو سازها با این بازار انحصاری ممانعت میکنند بهترین راه آزاد سازی ورود خودرو به داخل کشوره … خودرو سازی که توان رقابت نداره و جنس بی کیفیتشو با قیمت گزاف به مردم تحمیل میکنه به جز زیان هیچ عایدی ای برای مملکت نداره عزیزان من ترکیه صادرات خوردو داره اینو به کی بگیم از حجم صادرات نفت مابیشتر درامد داره ….. خودرو سازها بهانه ای جز تحریم ندارن که اینم یه دروغ بزرگه همه چی حتی گمرک هم دستشونه

    • علی گفته:

      درمورد تحریم دروغ میگن مثل دروغ بزرگ کرونا مردم ادم سردی خور کرونا میگیره گرمی بخورید کرونا نمیگیرید تو غذا سیر بریزید چای رو با دارچین زنجبیل بخورید عسل برا صبحانه مصرف کنید گلاب طبیعی تو غذاهاتون استفاده کنید به هیچ وجه سردی نخورید تو این ایام کرونا نمیگیرید ماسک هم تو محیط باز نزنید ریه خشک و حساس میشه زودتر کرونا میگیرید فقط محیط سقف دار بزنیدکرونا گرفتید سوپ گرم(سوپی که داخل مخلفات گرمی جاته) بخورید خودتون رو با روغن سیاه دونه یا روغن گرم ماساژ بدید ادم کرونایی باید اندام داخلی و بیرونی بدنش گرم بمونه با خوراکی و روغن مالیدن به بدن برای سرعت در جریان خون باید بدن بیمار رو ماساژ بدید بیمار رو اصلا تنها نزارید کرونا بیماری که کسی رو درگیر کرد اونقدر ناامیدش میکنه تا از پا دربیاد باید بهش امید داد و تنها نباشه وگرنه زمینش میزنه تجربه شخصی بیمارستان رو بخش عصبی و رژیم بیمار کار نمیکنه برا همون انقدر کشته داریم حقم دارن چون نیرو ندارن همه دارن مهاجرت میکنن نمیرسن واسه بیمار وقت بزارن

  4. محمد رضا گفته:

    اره واقعا شما دلتون به حال ملک میسوزه ،حالا که مرزا باز شده و واردات ازاد شده و نسبت به خودرو خارجی کارخانجات داهلی اشغال تولید میکنند و پول هنگفتی میگیرید چاره ای جز قسطی کردن این اشغالا ندارید مفتشم گرونه ،به نظر من نباید هیچکسی این اشغالارا بخره که در این دو به اسطلاح کمپانی بسته بشه و مردم ماشین خوب و با ایمنی بالا سوار بشند

  5. س حیدری گفته:

    سلام با این وضع در آمد کی میتونه ماشین نقدی بخرهذ
    در ضمن چرا دولت توجهی به قیمت خودرو ها نداره واقغن اینقدر بی وجدانن

  6. Saeed گفته:

    قسطی فروشی ۵۰درصدنقد به قیمت بازار روش خوبی ست مثلا تیپ ۲ کارخانه ۱۲۰م ست بازار ۲۴۰م ست ۱۲نقد بگیرن ۱۲۰ م ۳۶ ماه بدون سود

  7. فرشید, مگه نمیگیرد ایمیلمون چاپ نمیشه!!! جناب کاوه پس چرا گیر دادید به ایمیل خودم ؟؟؟ جای تعجبی. گفته:

    جناب کاوه ، فکر میکنیدکه اقساطی هم بشه، سرمایه داران و دلالان میکشند خودشون رو کنار و وضع به نفع دهکهای پایین مملکت میشه!!!!؟ نه عزیز من ، تا زمانیکه بساط رشوه گیری و رشوه خوری و پارتی بازی بعضی از مسولان کشوری برای آشنایان برپاست ، سرمایه دار ، سرمایه دار میشه ، آدمه بدبخت هم بدبخت تر !!! اقساطی ، با چه پیش پرداختی ؟؟؟ خیلی‌ها ندارن مبلغ رو بپردازند، آقایان میلیاردها تشریف میارن جلو ، همراه با کاسه لیسانشون که دلالها باشند، البته اینها هم خوشبخت نیستند ! چون دارند به عنوانه سگه گله ازشون استفاده میشه که یکوقت گرگ به گله نزنه و پولدار ، ظرر کنه . پیش پرداخت رو میپردازند ، با سود بالاتر ، خودرو قسطی کارخونه رو میسپارند به کسی که حتی مبلغ پیش خودرو را نداشته !!!! تهمت و ناسزا و ناروا گفتم جناب سردبیر.

  8. فرشید. گفته:

    در مملکتی که جوان ۲۵ ساله سکته می‌کنه و میمیره و جوانی هم که دست به اینکار نزنه !!میبایست در این زمانه تا آخر عمر مجرد بمونه جناب کاوه عزیز ، چون خروج مخارج ازدواج سر به فلک چه عرض کنم ، افلاک رسیده ، هزینه حداقلی مراسم ، خانواده عروس خوب باشم ، ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیونها. خونه خریدن که هیچ !!! آرزو بدل باید بمونند . ۱۰۰ الی ۱۵۰ هم باید پیش پول خونه بدهند ، با ماهی خرداد تومن اجاره.من یک دانه گندم از هزاران متر مربع و شاید میلیاردها از مزارع گندم هستم . من درد دله مردم رو دیدم و میبینم و خواهم دید ، البته نه با حس بینایی !!! با حس لامسه ،در اداره ، اتوبوس و تاکسی و ……. جناب کاوه ،سفره خالی دادند بدست دولت آقای رییسی!! البته خدا گواهه که من اهل سیاست و پیروی از شخصه مهمی نیستم . بخاطر همینم هست ، نمیتونم ایمیل بدم ، امیدوارم که نه جنابعالی ، بلکه سایت گوگل !! به شرایطش که گفته عمل کنه، راز داری و امنیت. نمی‌دونم کجا تشریف دارید ، جناب کاوه ،ایران یا کشورهای دیگر ، شبتون خوش و همیشه شاد و سلامت باشید ، در یک کشور ایران جدید و ملتی خوشحال و بی دردسر و سلامت و همینطور دولتی کارآمد و پاک .راجب وب سایتم ، گفتم هر چی عشقتونه ، واقعا هم دمتون گرم ، حال کردم.

  9. رضا گفته:

    سلام
    وزیر محترم یا اطلاعات کافی درباره نحوه تولید خودرو نداره یا اینکه نمیدونه سه ملیون چندتا صفر داره

  10. منیر گفته:

    توروخداهرکاری میخوایدبکنیدزودترماکه باهزادبدبختی چندرغازپول جمع کردیم روزبروزارزش پولمون کم میشه اینجوری حداقل بتونیم ی جایی سرمایه گذاری کنیم

  11. نوبری گفته:

    بله باید قسطی بفروشند از تجربه بعضی کشورهای اروپایی باید درس گرفت با جایگزینی خودروهای 5 سال عمر وبا شرایط خوب اقساطی خودروهایشان را جایگزین میکنند درنتیجه چرخه تولید درگردش بوده وباایجاد شغل از رکود جلوگیری کرده وباعث تورم نمیشوند .بااین کار جلوی سفته بازی در بازار خودرو هم گرفته میشود .از تجربه خوب آنها باید استفاده کرد.

  12. بینام گفته:

    هیچی هم تولید نشه تا دلت بخواد دپو شده هست که کل دنیا رو میتونه تغذیه کنی البته اگه ادم بی مغز مثل ماها گیر بیاد بخره. این ماشین ها همه بادلار زیر 15تولید شدند اصلا تولیدی ندارن اینا چون از قبل میدونستن قیمتا رو به کجا میبرن تا میتونستند تولید کردن. درضمن لطفا فقط این طرح رو دیگه مثل طرح بنزین نگید به نفع قشر ضعیف هست

  13. علی گفته:

    هر کاری قرار است انجام بشه فقط باید متناسب با توان اقتصادی اکثریت جامعه باشه واقعا ملت ایران در این یکدهه اخیر محرومیتهای زیادی را تحمل کرده اند فقط باید به فکر این باشید تا گشایشی درزندگی مردم ایجاد بشه .

  14. احسان طوسی گفته:

    جالبه
    نوشته صحبت از تیراژ ۳ میلیونی شده در حالیکه بازار یک و نیم میلیون کشش داره. تا اینجا درست.
    بعد می نویسه برای بقیه این تولیدات راهی جز فروش اقساطی نیست. یعنی اصلا صادرات به ذهن خطور نمی‌کنه!

  15. نعمتی گفته:

    روزنامه دنیای اقتصاد از روزنامه های مخالف دولت رییسی هست. در اینصورت امکان دارد در جهت مخالف نظرات دولت و حتی همسو با دولت قبل استدلال کند؟

  16. جلال گفته:

    سلام حالا بزارید فعلا برادر که خبر تهیه میکنید این دو شرکت که انحصاری هستند و فعلا گلوی مردم رو گرفته و فشار میده و هیچ نهادی و هیچ کسی کاریشون نداره این خودرو ها رو که پولشون رو اول گرفتن و یک سال یا یک سال و نیم دیگه میخواهند تحویل بدهند بعد تا برسه به اقساطی شون البته اگه واردات ازاد بشه مجبور هستند این کار رو بکنند ولی فعلا معلوم نیست دست چه کسانی تو دست هم هست که واردات رو نمیزارند باز بشه

  17. پرهام گفته:

    سه میلیون دستگاه هم تولید بشه،2/970/000عددش صادر میشه احتمالا اون سی هزار تا هم به صورت قرعه کشی میدن به دلال.وگرنه به گفته خودشون که اون بالا بهش اشاره شد تولید الانمون یک پنجمه که میشه600/000دستگاه.اینا هر سری یه قرعه کشی میزارن ده هزارتا میدن اونم شانسمون از لاتاری کمتره

  18. حسین گفته:

    بهترین کار نخریدن از این دو شرکت هست .ماشینا مونده رو دست شون دیگه نمیدونن چطوری بفروشن .بسه دیگه خسته کردین مردم رو ……

    • کوروش نامی گفته:

      وقتی برای ۲هزارتا خودرو ۱۰هزار کد ملی یکتا ثبت نام میکنن بهتر است از این شعارهای توخالی ندیم.
      تا وقتی ملت ماشینو از دلالها میخرن از نمایشگاهی و غیره میخرن وضع همینه.
      گمرکی واردات خودرو صفر هم بشه باز دلالها قیمتو تعیین میکنن.
      همین نماشگاه دار بزرگ کشور داره قیمت ماشینو ۱۰درصد ۲۰درصد بالاتر از قیمت دلالها میفروشه ملت هم صف میکشن

  19. یاسین گفته:

    متاسفانه تو این کشور آینده مون تباه شده و بدبخت شدیم ، کارمند دولت هستم و آرزو به دل موندم برای ماشین … مسکن هم که تا 200 سال دیگه اگه کلا کار کنم وهیچی نخورم شاید یه 90 متر مسکن مهر تونستم بخرم که البته عمرمون اجازه نمیده !!!

    • کوروش نامی گفته:

      کارمند دولت و بخور بخابی کار ملتم که راه نمیندازی.اگر گله ای هم باشه از طرف کارمند بخش خصوصی باید باشه نه دولتی جماعت.

  20. صادق. کمری گفته:

    با نخریدن خودروی که هیچ استانداردی ندارد اونم استاندارد جهانی که هیچ استاندارد ضیعیف خود کشورمون رو هم نداره بیاید یه کم واسه خودمون احترام و ارزش قائل بشیم فرزندانمون بخاطر کم کاری و تنبلی ما چه گناهی کردند که باید بدهکار ایران خودرو و جون خودشون رو بدن واسه این لگن های بیخود… اگه میبینین این همه آدم اسم میتویسه فقط واسه معامله کردن پول درآوردنه وگر نه هیچ خانواده ای حاظر نیست به خاطر نداشتن پول بیاد این آشغال رو بگیره در شخصیت و حد ایرانی جماعت نیست….. نخرید ترا بخدا نخرید

  21. فرشاد گفته:

    واقعا صنعت خودرو در دهه هشتاد دوران طلایی رو سپری کرد هر ماشینی میخاستیم با ۵ تومن میخریدیم،برا ۴۰۵ مبلغ ۵۵۰۰ پیش پرداخت میگرفتن مابقی اقساط ۱۸۰۰ تومنی برا پراید پیش پرداخت ۳۵۰۰ بود با اقساط ۳ ماه ۷۵۰ تومن و جور کردن پولش هم سخت نبود،خود من بیکار بودم سال ۸۸ یه ۲۰۶ اونم نقدی خریدم،الان مغازه دارم نمیتونم یه پراید دست دوم بخرم،کشور نابود شده و بخاطر لجاجت و تحریم دولت دستش تو جیب مردم کرده،اگه بخان همین الانم میتونن مثل گذشته ماشین تولید کنن اما چون شرکت ها و مافیا خودرو از این دو نرخی سود میبرن،تولید رو کم کردن،دولت باید چند ماه فرصت به خودرو سازها بده که تولید زیاد کنن و اگر این اتفاق نیفتاد واردات خودروها نو و دسته دوم رو آزاد کنه

  22. بنده خدا گفته:

    والا با این وضع بیکاری مگه این که جای اقساط بریم به مدیران ایرانخودرو بدیم…والا جوان ایرانی نا امید و بدون زندگی این خودروهای تاریخ مصرف گذشته فرانسه هم نمیتونن بخرن برامون رویا شده

  23. مظلوم گفته:

    سلام لطفاً وارادت خودرو نو و دست دوم را آزاد کنید الان ده سال ایران‌خودرو ما رو برای گرفتن یه لگن خون جگر کرد،چون اینا واقعا نه مدیر عاملشون نه مهندساشون عرضه هیچ ابتکاری رو ندارند
    خودت ببیند خودروسازی فرانسه ،کره،چین،آلمان،…..اونا کجا هستند ما کجاییم مگه اونا شاخ و دم دارند.
    اونوقت بر همین لگن های قرن بوق باید حسرت بخوریم که آیا اسم ما در قرعه کشی دربیاد یا نه،تف به ذات ایران خودرو با همون اصل و نسب بی غیرتش
    انشاالله آه و ناله های هزاران ایرانی بزن به کمر ایران خودرو

  24. احمد گفته:

    وحیدی گفته:
    باور کنین تمام عمرم اروزی داشن یه ماشین شاسی بلند بودم با این وضع گرانی خودرو هرگز نمیتونم یه دوچرخه هم بخرم چه برسه ماشین پراید بی استاندارد ایرانی

  25. رضا ایمانی گفته:

    مدیر عامل سایپا گفته تعهدات معوق سایپا به صفر رسیده در صورتی که نزدیک به چند هزار خودرو از قبیل ساندرو و برلیانس و آریو که مربوط به سال ۹۶ و ۹۷ بوده را هنوز تحویل نداده اند و فقط طرح تبدیل به کوئیک را پیشنهاد می‌دهند.

  26. ابراهیم گفته:

    در روش اقساطی هم چنان بهره ای میکشند روی قیمتها که پدر خریدار در میاد . واقعا جای تأسف وشرم داره یه تکه حلبی چون پراید به 140ملیون برسه چه خبره مگه کیلویی چند حساب میکنید بخدا خجالت داره

  27. Hosein گفته:

    ینی واقعا قیمت این ماشینا 200 میلیون و 180 میلیون تومان هست؟
    چخبره؟
    چرا انقد گرون؟
    ما چقدر کار کنیم ی ماشین بگیریم؟
    از راه درست ی جون میتونه بخره؟

  28. محمد گفته:

    این همه «حساب و کتاب و اما و اگر» برای وعده ای که دروغ بودنش اظهر من الشمسه
    یارو تازه از راه رسیده، به صندلی وزارت تکیه کرده، ۴ تا وعده الکی هم داده
    شما چرا باور میکنید؟!؟!

  29. احمدتنها گفته:

    من یک جوان هستم که هنوز نتوانستم یک خودروداشته باشم بااین هم افزایش قیمت واین اوضاع بازازخودراین همه ثبت نام کردم درطرهای خرید خودروولی هیچ کدام جواب نداداخه مگه میشه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز