علت گرانی مرغ؛ گم شدن 2.5 میلیارد دلار ارز واردات خوراک طیور

تورهای مسافرتی لحظه آخر

در روزهای اخیر قیمت مرغ به 38 هزار تومان رسید، یک رکورد در قیمت مرغ. اما علت گرانی مرغ عدم جوجه ریزی چند ماهه اخیر نیست بلکه ناپدید شدن ارز واردات خوراک طیور است.

به گزارش کاماپرس، حساب و کتاب دولت جور در نمی آید، در حالی که 2.5 میلیارد دلار برای تامین سویا، کنجاله و ذرت برای خوراک مرغ اختصاص داده است، اما امروز مرغدراان از نبود خوراک طیور دم می زنند و نمی توانند جوجه ریزی کنند.

سیاست معیوب یارانه ارزی برای واردات و سوء استفاده افراد از آن این بار یقه دولت را گرفته و آن ها را مجبور به استفاده از تولید مرغ دستوری کرده است، به نوعی ملزم کردن مرغدار برای پرورش مرغ با نیت کنترل قیمت.

روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: به‌تازگی رئیس‌جمهوری وزرای صمت و جهاد کشاورزی را با هدف جهش تولید مکلف به انجام اقدامات فوری و ضروری در زمینه نهاده‌های دامی کرده است. اما بررسی این دستور جدید می‌تواند دو سناریو را به ذهن متبادر کند. در سناریوی اول، سیاست‌گذار تنها ظاهر قضیه را دیده است و بدون توجه به موانع پیش روی تولید داخل، صرفا «تولید دستوری» را از فعالان درخواست کرده است.

دو سناریو کاهش قیمت مرغ

راز آسمان پایتخت

کارشناسان معتقدند در صورتی که این سناریو مدنظر سیاست‌گذار باشد، اهداف آن محقق نخواهد شد، چراکه صدور این فرمان با اصلاح و تغییر رویه سیاست‌های ارزی و تجاری همراه نخواهد بود. در نتیجه تولید دستوری مانند سازوکار‌هایی مثل قیمت‌گذاری دستوری در عرصه عمل امکان‌پذیر نخواهد بود.

اخبار مرتبط را بخوانید:

اما در سناریوی دوم سیاست‌گذار ظاهر و باطن موضوع را همزمان با هم خواهد دید. یعنی درخواست برای انجام تولید نهاده‌ها همراه با اصلاح سیاست‌های ارزی وتجاری انجام می‌گیرد، یعنی حذف ارز رانتی از چرخه تامین و واردات نهاده‌ها. مساله‌ای که تا به امروز تبدیل به سدی در برابر تولید نهاده‌هایی مثل ذرت، جو، کنجاله سویا و … در کشور شده است.

تاثیر تخصیص  دلار ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی

اما سوال مهمی که مطرح است این که تا‌کنون تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به نهاده‌های دامی چه اثری بر بازار این محصولات داشته است؟ آیا تخصیص این ارز باعث شده است که این اقلام به کفایت و با قیمت مصوب به دست تولیدکننده برسد؟ داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد که در ۷ ماهه اول سال ۹۹، برای ذرت، جو و کنجاله با نرخ ۴۲۰۰ تومانی، ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار تامین ارز صورت گرفته است. برای ذرت یک میلیارد و ۶۲۴ میلیون دلار، جو ۲۶۰ میلیون دلار و کنجاله ۶۳۸ میلیون دلار اختصاص پیدا کرده است.

این عدد (یعنی ۲ میلیارد و ۵۲۲ میلیون دلار) بر اساس میانگین نرخ دلار در ۷ ماهه اول امسال که معادل ۲۱ هزار و ۵۵۰ تومان است، رقمی برابر با ۵۴ هزار و ۳۴۹ میلیارد تومان به دست می‌آید. یعنی دولت در این ۷ ماه این عدد را به سه قلم ذرت، کنجاله و جو تخصیص داده است. عددی که بیشتر از مجموعه رقم سالانه یارانه نقدی است که دولت به مردم پرداخت می‌کند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

 

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز