علائم و مشکلات یائسگی زودرس چیست؟

یائسگی زودرس-کاماپرس
تورهای مسافرتی لحظه آخر

اکثر زنان در حدود سن 51 سالگی یائسگی را تجربه می‌کنند. با این حال، در برخی از زنان، یائسگی زودرس قبل از 40 سالگی اتفاق می‌افتد.

شیمی‌درمانی، پرتودرمانی لگن یا جراحی برای برداشتن تخمدان‌ها می‌توانند به معنای واقعی کلمه یک شبه یائسگی را القا کنند. نقایص کروموزومی یا بیماری‌های خود ایمنی نیز می‌توانند در این امر نقش داشته باشند. زنانی که مادربزرگ، مادر یا خواهرشان یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته‌اند، ذاتاً در معرض خطر یائسگی زودرس بیشتری هستند. همچنین احتمال یائسگی زودرس نیز در زنانی که از سنین پایین شروع به قاعدگی کرده‌اند و هرگز بچه دار نشده‌اند، بیشتر است.

کاماپرس در ادامه مطلب به بررسی علائم و مشکلات یائسگی زودرس می‌پردازد؛

علائم یائسگی زودرس چیست؟

در اکثر موارد علائم یائسگی زودرس مشابه علائم یائسگی معمولی است. گرگرفتگی، تغییرات خلقی، پریودهای نامنظم یا تغییر یافته، اختلالات خواب، کاهش میل جنسی و خشکی واژن از علائم شایع هستند. قبل از اینکه پزشک بتواند یائسگی زودرس را در زنان زیر 40 سال تشخیص دهد، آزمایش‌های خونی لازم است که سطح هورمون‌های در گردش مانند استروژن و هورمون محرک فولیکول (FSH) را بررسی کند.

بارورترین سال‌های زندگی یک زن در بیست سالگی است. با این حال، بسیاری از زنان به دلایل گوناگون بارداری را به تأخیر می‌اندازند. باروری در اکثر زنان پس از 35 سالگی به طور چشمگیری کاهش می‌یابد. می‌توان گفت مشکل این است که پیش‌بینی اینکه کدام زنان زودتر یائسه می‌شوند دشوار است. برای برخی از زنان، علائم آن‌قدر ظریف هستند که تا زمانی که برای بچه‌دار شدن تلاش می‌کنند و آزمایش می‌دهند، متوجه یائسگی خود نمی‌شوند.

راز آسمان پایتخت

زنانی که دارای سابقه خانوادگی یائسگی زودرس (مادر، مادربزرگ، خواهر) هستند، باید در دهه بیست سالگی با یک متخصص باروری صحبت کنند و آزمایشاتی را انجام دهد تا ببیند آیا شواهدی دال بر کاهش باروری آن‌ها وجود دارد یا خیر.

یائسگی زودرس-کاماپرس

آیا زنان بعد از یائسگی زودرس می‌توانند باردار شوند؟

زنان یائسه توانایی بارداری را از دست می‌دهند، با این ‌حال چنانچه یائسگی زودرس باشد و زمان زیادی از آن نگذشته باشد، احتمال کمی برای بارداری، حدود 10 درصد وجود دارد. با این حال یائسگی با عدم باروری عجین شده است.

زنانی که یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته‌اند، می‌توانند با کمک IVF باردار شوند؛ اما باید از تخمک‌های اهدایی استفاده کنند. اهدای تخمک فرآیندی است که در آن یک زن بارور تخمک خود را به زن دیگری اهدا می‌کند تا به بارور شدن او کمک کند. طی عمل آی‌وی‌اف این تخمک‌ها در آزمایشگاه بارور می‌شوند. پس از بارور شدن تخمک آن را از طریق گردن رحم وارد رحم مادر می‌کنند.

طی مطالعه‌ای که بر روی 101 زن بالای 50 سال که تحت عمل IVF با تخمک‌های اهدایی قرار گرفتند انجام شد، محققان دریافتند که نتایج هم برای مادر و هم برای نوزادان خوب و مطلوب بود. این تحقیق در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا انجام شد و در مجله آمریکایی پریناتولوژی منتشر شد. اگر تصمیم دارید IVF را با تخمک‌های اهدایی انجام دهید، می‌توانید از تخمک‌های اهدایی افراد شناخته شده (مثلاً خواهر یا دوستتان) استفاده کنید یا با افراد مایل به اهدا تخمک آشنا شده، هویت اهداکننده را بشناسید و سایر مراحل درمانی را ادامه دهید.

آیا یائسگی زودرس باعث پوکی استخوان می شود؟

یکی از اعمال اصلی هورمون استروژن، جلوگیری از تحلیل بافت استخوانی است، یعنی زمانی که استئوکلاست‌ها (نوعی سلول استخوانی) بافت استخوان را تجزیه کرده و مواد معدنی مانند کلسیم را در خون آزاد می‌کنند.

یائسگی باعث کاهش تولید استروژن می‌شود که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت طولانی مدت استخوان داشته باشد. مطالعه‌ای که به مدت سه دهه روی گروهی از زنان انجام شد، نشان داد که احتمال ابتلا به پوکی استخوان در افرادی که قبل از 47 سالگی یائسه شده‌اند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی است که در سن 47 سالگی یا بعد از آن یائسه می‌شوند.

حفظ وزن بدن و سطح کلسیم در رژیم غذایی، ورزش، سیگار نکشیدن، رژیم غذایی سالم و قرار گرفتن در معرض آفتاب همگی می‌توانند به کاهش خطر پوکی استخوان کمک کنند. اگر یائسگی زودرس را پشت سر گذاشته‌اید، حتماً در مورد راه‌های حفظ تراکم استخوان با پزشک خود صحبت کنید.

مشاوره با یک پزشک خوب که با شما ارتباط داشته باشد و درک کند که در حال گذراندن چه چیزی هستید حیاتی است. اولین و آسان‌ترین روش برای دریافت مشاوره رجوع به پلتفرم‌های آنلاین و مطمئن درمانی مانند «رادینا سلامت» است. این مجموعه یک استارت آپ گردشگری سلامت معتبر در ایران بوده که خدماتی از جمله؛ مشاوره رایگان، دریافت و بررسی مدارک پزشکی، دریافت نوبت ویزیت پزشک متخصص و رزرو هتل را به بیماران و توریست‌های خارجی و داخلی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام

مرتبط با : رادینا سلامت
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز