عرضه اولیه پرسپولیس و استقلال ، سرخابی ها را نابود می کند؟

ورود سرخابی ها به بازار سرمایه که برخی از بورس بازان از آن به عنوان عرضه اولیه پرسپولیس و استقلال یاد می کنند گام به گام در حال نهایی شدن است اما یک کارشناس سرشناس اقتصادی در مصاحبه با روزنامه اعتماد درباره این اتفاق، ملاحظات قابل تاملی را مطرح کرده است.

به  گزارش کاماپرس، اخباری که از برگزاری مداوم جلسات خصوصی سازی باشگاه های پرسپولیس و استقلال منتشر می شود نشان دهنده عزم مسئولان وزارت ورزش و سازمان خصوصی سازی و مدیران این دو باشگاه برای واگذاری سهام آنها به مردم است. از میان راهکارهای مختلفی که برای واگذاری سرخابی ها به مردم مطرح شده ورود سهام این دو باشگاه به بورس و به عبارتی عرضه اولیه سهام آنها در بورس است و به نظر می رسد مقدمات این کار نیز طبق وعده ای که وزیر ورزش داده بود به سرعت در حال طی شدن است.

صاحب ورزشگاه شدن این دو باشگاه سال ها خواسته طرفداران و مدیران این دو باشگاه بود که به آن توجهی نمی شد ولی این خواسته اخیرا تحقق پیدا کرده است و بر اساس اعلام مسئولان سازمان خصوصی سازی، سند مالکیت این ورزشگاه ها نیز به زودی به نام این دو باشگاه صادر می شود تا یکی از شرایط مهم بورسی شدن و عرضه اولیه سهام سرخابی ها در بورس که سودآوری آنها باشد با افزایش دارایی های سرخابی ها ، محقق شود.

البته دارایی اصلی این دو باشگاه برند و اعتبار مردمی آنهاست و چنانچه پرسپولیس و استقلال وارد بورس شوند شفافیت عملکرد نیز به این دارایی ها ارزش و اعتبار دوچندانی خواهد داد. در مقابل ملاحظاتی نیز درباره بورسی شدن این دو باشگاه وجود دارد که دکتر جسین راغفر اقتصاددان سرشناس در گفتگو با روزنامه اعتماد به برخی از مهم ترین آنها اشاره کرده است.

استقلال وقف عام است و نمی توان آن را خصوصی کرد

آریاک سفر

راغفر در این گفتگو عنوان کرده است که سهام باشگاه‌ها نباید صرفا بر اساس آنچه به عنوان شهرت باشگاه اسم برده می‌شود، ارزیابی شود. این دو باشگاه هر دو منابع بزرگی داشتند و دارند. باشگاه استقلال تعداد زیادی باشگاه زیرمجموعه دارد. همچنین صاحب استادیوم است و باید اینها جزو دارایی‌های استقلال لحاظ شود. برای پرسپولیس هم به همین ترتیب. همچنین اگر دولت تصمیم بگیرد كه واقعا اینها به صورت واقعی سهام‌داری شوند و اختیارشان در دست سهام‌داران قرار بگیرد علی‌الاصول خودش هم باید كمك كند. بدون در نظر گرفتن این مسائل و صرفا با نگاه به شهرت باشگاه نمی‌توان سهام را قیمت‌گذاری كرد. مهم‌ترین دارایی باشگاه‌ها به جز شهرت، دارایی‌های كاملا مشخص و عینی هستند. مثلا باشگاه بولینگ متعلق به پرسپولیس بوده و سایر دارایی‌ها نیز قابل شناسایی هستند. البته در مورد باشگاه استقلال باید بگویم كه این باشگاه در اصل وقف عام است و نمی‌توان آن را به شكلی كه گفته می‌شود، خصوصی كرد. اما كسی به این نكته توجه ندارد و می‌خواهند استقلال را نیز به شكل یك باشگاه خصوصی دربیاورند. اما آنچه مسلم است این است تغییراتی كه صورت می‌گیرد اصولا بهتر از وضعیت كنونی است.

عرضه اولیه سهام سرخابی ها بدون کوتاه کردن دست مافیا آنها را نابود می کند

راغفر در ادامه گفتگوی خود با روزنامه اعتماد گفته است: پروسه اداره این دو باشگاه به دلیل مداخلات مافیایی كه درون هر دو باشگاه‌ها وجود دارد به این سادگی حل نمی‌شود و زمانبر است اما باید این مساله به خود سهامداران واگذار شود. آنها باید بیایند توی میدان و در حل مشكلات شریك شوند. باید بدانیم كه این فرآیند یك شبه اتفاق نمی‌افتد. این فرآیندی است زمانبر. به نظر می‌رسد با گام نخستی كه برداشته شده یعنی عرضه سهام، فرصت خوبی فراهم شده كه این دو باشگاه به سمت سهامداری حركت كنند و این یك مسیر ناگزیر است. بعد از این اینكه چگونه مدیریت باشگاه‌ها سازمان‌دهی شود و سهام‌داران چه نقشی در اداره باشگاه ایفا كنند باید بررسی شود. اینها بسیار تعیین‌كننده است. تنها نگرانی كه در این قسمت وجود دارد، نقش مافیاهای حاشیه‌ای این دو باشگاه است. آنها همیشه به دنبال سهم‌خواهی بودند و هستند و خواهند بود. آنها قطعا نقش تعیین‌كننده و مهمی را در مدیریت آینده این باشگاه‌ها ایفا خواهند كرد. البته باید كمك كرد و وزارت ورزش و كسانی كه عهده‌دار این مساله هستند باید این نكات را برای رسیدن به یك مدیریت سالم در این دو باشگاه مورد توجه قرار دهند. در غیر این صورت این واگذاری‌ها می‌تواند به نابودی هر دو باشگاه منجر شود.

در این زمینه بیشتر بخوانید:

 

انتهای پیام

مرتبط با : استقلالپرسپولیس
نرم افزار حسابداری
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آسیاتک
آیرومارت-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز