عرضه اولیه های مشترک با سهام عدالت کدام شرکت ها هستند؟

بررسی شرکت های در صف عرضه اولیه دولت در سالجاری حکایت از آن دارد که 5 شرکت از 13 شرکت غیربورسی سهام عدالت، قرار است به جمع شرکت های بورسی سهام عدالت اضافه شوند.
به گزارش کاماپرس، اگر لیست شرکت های در نوبت عرضه اولیه دولت در سالجاری را بررسی کنیم به نام پتروشیمی ارومیه، پتروشیمی بندر امام، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی، پتروشیمی بیستون با نماد بیستون و دخانیات ایران با نماد دخانیات برمی خوریم، شرکت هایی که بنابر پیش بینی ها، 5 شرکت از 13 شرکت غیربورسی سهام عدالت هستند که به احتمال زیاد به جمع شرکت های بورسی سبد سهام عدالت می پیوندند.
ناگفته نماند که 6 درصد از سهام شرکت پتروشیمی ارومیه، 30 درصد از سهام شرکت پتروشیمی بندر امام، 30 درصد از سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا، 30 درصد از سهام شرکت پتروشیمی بیستون و 28 درصد از سهام شرکت دخانیات ایران در سبد سهام عدالت قرار دارد.

تعیین تکلیف شرکت های غیربورسی سهام عدالت

اما در شرایطی که با عرضه اولیه 5 شرکت غیر بورسی سهام عدالت در بازار سرمایه تکلیف بخشی از شرکت های غیربورسی حل می شود، اما همچنان مشکل تعدادی از شرکت های غیربورسی حاضر در سهام عدالت که از سال 85 تاکنون افزایش سرمایه ای نداشته و ارزش آنها تغییر نکرده است، پابرجا می ماند.
در این راستا، هلدینگی متشکل از این 13 شرکت غیر بورسی که در سبد شرکت های حاضر در سهام عدالت وجود دارند، تشکیل شده که یک گام مثبت در خصوص تعیین تکلیف سهام عدالت است، اگرچه هنوز ارزش روز این شرکت ها به روزرسانی نشده است.
به گزارش نود اقتصادی، حسن قالیباف اصل رییس سازمان بورس درخصوص شرکت های غیربورسی سهام عدالت می گوید: ۱۳ فقره از شرکت های واگذار شده در قالب سهام عدالت، غیر بورسی هستند که به یک هلدینگ فراگیر ملی منتقل شده و سهام این هلدینگ در اختیار 49 میلیون سهامدار سهام عدالت قرار می گیرد.
البته هنوز از جزئیات این هلدینگ و نحوه مدیریت آن و نسبت آن با شرکت هایی که داخل آن قرار دارند، مشخص نشده است؛ مسائلی همچون نحوه مدیریت این شرکت ها پس از حضور در بورس، نحوه خرید و فروش سهام این هلدینگ، نسبت مدیریت هلدینگ با سهامداران و مدیریت شرکت ها می تواند چالش های جدیدی برای این هلدینگ، محسوب شود.

بیشتر بخوانید:

آریاک سفر

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز