عرضه اولیه های بورس تغییر مسیر می‌دهند

تور لحظه آخری-کاماپرس

یک مقام مسئول در سازمان بورس از ایجاد تغییر و تحولاتی در عرضه های اولیه خبر داده است که مسیر این بخش جذاب بازار سرمایه را تغییر می دهند.

به گزارش کاماپرس، عرضه های اولیه با وجود کاهش جذابیت هنوز هم از مهم ترین بخش های بازار سرمایه به شمار می روند. درباره تخصیص پایین سهام به سرمایه گذاران در عرضه اولیه های اخیر و لزوم افزایش تعداد شرکت های بزرگ در عرضه های اولیه سخن فراوان گفته شده و به نظر می رسد مسئولان بازار سرمایه نیز برای تغییر روند کنونی عرضه ها تمهیداتی اندیشیده اند.

عرضه های کوچک از طریق صندوق ها، عرضه های بزرگ از طریق فرابورس

محمد صادق غزنوی مدیر عملیات بازار فرابورس در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفته است:‌ عرضه اولیه با تعداد محدود تاثیری در پرتفوی سرمایه‌گذاران ندارد اما ممکن است تا دو ماه آینده مسیر حرکت عرضه اولیه تغییر کند. به گونه‌ای که عرضه‌های کوچک‌تر از طریق صندوق‌ها یا مخاطبان مشخصی که برای آنها در نظر گرفته می‌شود و عرضه‌های اولیه بزرگ‌تر از طریق فرابورس صورت بگیرند.

علت پایین بودن تخصیص سهام در عرضه های اخیر

راز آسمان پایتخت

وی در پاسخ به علت پایین بودن تخصیص سهام در عرضه های اخیر نیز گفته استپک عرضه اولیه‌هایی که اکنون در دستور کار فرابورس قرار دارد به نوعی است که برخی شرکت‌ها باید تامین مالی خود را بنا به هر دلیلی از طریق بازار سرمایه انجام دهند. عرضه‌های اولیه که حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان نقدینگی نیاز دارند در واقع همان عرضه اولیه‌ای است که اگر یک سال و نیم گذشته انجام می‌گرفت به هر سهامدار ۲۰۰ هزار تومان تخصیص داده می‌شد. در حال حاضر عرضه‌‌ها کوچک نشدند اما تقاضا افزایش پیدا کرده است.

امکان افزایش درصد سهام شناور شرکت های عرضه شده در بورس

این مقام مسئول در مورد امکان افزایش درصد سهام شناور شرکت های عرضه شده در بورس گفته است: این موضوع به‌طور مستقیم به هیات پذیرش که میزان عرضه را مشخص می‌کند مرتبط خواهد بود.

درصد‌ها در عرضه‌های اخیر با توجه به اندازه شرکت دچار تغییرات شده و اکنون موضوع افزایش شناوری سهام شرکت‌ها در هیات پذیرش مورد توجه قرار گرفته است.در شرکت بپیوند این موضوع به‌صورت مشهود وجود دارد. از طرفی سهامداران عمده قرار است نسبت به افزایش عرضه سهام اقدام کنند.

تداوم عرضه ها به منفی و مثبت بودن بازار بستگی ندارد

وی این را هم گفته است که با وجود منفی بودن بازار عرضه ها ادامه پیدا می کنند و جلوگیری از عرضه در روند صعودی و نزولی نخواهیم داشت. سه ماه ابتدایی سال در روند مثبت و بعد از آن در روند منفی شاهد تداوم عرضه اولیه در بازار سهام بودیم.عرضه‌های اولیه بازده‌هایی داشتند که در بازار مثبت و منفی قابل توجه بودند بنابراین سهامداران به‌عنوان موقعیتی به آن نگاه می‌کنند که بتوانند سود حداقلی را از این طریق دریافت کنند.

برای دسترسی سریعتر به اخبار مهم  روز، عضو کانال تلگرام کاماپرس شوید. برای عضو شدن اینجا را کلیک کنید.

انتهای پیام

این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

3 دیدگاه برای “عرضه اولیه های بورس تغییر مسیر می‌دهند

  1. sajad گفته:

    سیتا از 103 درصد تو 20 روز برگشت ب 40 درصد ولی هنوز خبری از حمایت یا بسته شدن ب دلیل تغییرات 50 درصدی نیست. امین هم بعد از رشد 60 درصدی امروز منفی و صف فروش شد عرضه اولیه هم دیگه فایده نداره.حقوقی ها ب اسم حمایت خیانت میکنن و بز خری میکنن

  2. محمد رضا خدایی اصل گفته:

    حقوقی ها از عرضه اولیه خوب پولی به جیب می‌زنند سهام یه شرکت عرضه اولیه میشه به هر کدحقیقی وحقوقی یه خورده میدن به قول معروف شیره سرشون میمالن شنبه که میشه هر کدحقیقی چند میلیون تقسیم میکنند خوب ماهی هفت هشتاد هم داره عرضه اولیه میشه حقوقی دیگه چه نیازی داره از بازار حمایت کنه
    کلا این کشور اینطوری تقسیم شده یه عده خوب میخورن بقیه هم کاسه گدایی دستشون التماس میکنند
    اگر خدایی شو بخاین باید کل سهام تقسیم بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز