عرضه اولیه با روش جدید چقدر به جیب صندوق‌ها سرازیر کرد؟

عرضه اولیه با روش ترکیبی انتقادات زیادی را در پی داشته است. از 320 میلیارد تومان سود عرضه های اولیه در سال 1400 که تماما به جیب صندوق های سرمایه گذاری رفته،  تنها شش صدم درصد در بازدهی آنها تاثیرگذار بوده است.

برای دسترسی سریع‌تر به اخبار مهم بورس و سایر بازارها، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. از  اینجا  وارد شوید.

به گزارش کاماپرس، عرضه اولیه جدید و ترکیبی به هدف خود برای جذاب کردن سرمایه گذاری غیرمستقیم نمی رسد و از طرفی سهامداران خرد را از نیمچه سود عرضه های اولیه محروم می کند. مهدی افنانی عضو هیات مدیره کارگزاری اردیبهشت ایرانیان در گفت وگو با بورس نیوز در این خصوص می گوید به هرحال عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ اشکالاتی دارد. ازجمله احتمال اختلال سیستم معاملات به خاطر فشار تقاضا، افزایش قیمت سهام بعد از عرضه و صف خرید و… به همین دلیل هم در سال‌های اخیر سهامداران عمده متعهد می‌شدند بعد از عرضه اولیه، حجم بیشتری عرضه داشته باشند تا سهم متعادل شود.

معتقدم این روش، جای اصلاح داشت. مثلا میشد به صندوق‌های سرمایه گذاری هم امکان مشارکت داد، بی آنکه دسترسی ویژه ای برای آنها فراهم کرد و اصول رقابت آزاد را زیر سوال برد یا رانتی ایجاد کند.

در نظر گرفتن تسهیلات ویژه برای صندوقها که در روش ترکیبی هم اینطور هست نشان می‌دهد کماکان تفکرات رانتی وجود دارد. با افزایش عرضه ها به راحتی میشد مشکلات عرضه اولیه با روش بوک بیلدینگ را مرتفع کرد.

آریاک سفر

از سوی دیگر، روش ترکیبی هم ایراداتی دارد، اما ظاهراً این روش هم در مرحله تست و امتحان است و اشکالات این روش به تدریج برطرف شده یا کلا تغییر می کند. به نظر می رسد سازمان بورس و اوراق بهادار به شدت در تلاش است تا جذابیت صندوق های سرمایه گذاری را برای سهامداران خرد افزایش دهد و بازار سرمایه کم کم از رفتارهای جمعی به رفتارهای عقلایی حرکت کند. این هدف، به خودی خود هدف مطلوبی است، ولی باید هم تعداد عرضه های اولیه را افزایش داد و هم حجم عرضه های اولیه در انتخاب روش عرضه اولیه لحاظ گردد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه تا زمان افزایش دامنه نوسان معاملات، می توان از روش عرضه اولیه ترکیبی به شرط بهبود مستمر بهره برد، م يگويد من با ایجاد محدودیت و رانت مخالف هستم، ولی با توجه به شرایط بازار سرمایه، اندازه عرضه های اولیه و میزان نقدینگی موردنیاز و… می توان از روش ترکیبی هم استفاده کرد تا جذابیت صندوق های سرمایه گذاری برای سهامداران خرد افزایش پیدا کند. موافق تفکیک سه مهای بورس و فرابورس نیستم و معتقدم روش ترکیبی را باید در سهم‌های بزرگی که نقدینگی بیشتری جذب م یکنند،استفاده کرد. در مقابل میتوان عرضه

اولیه شرکتهای کوچکتر را با روش بوک بیلدینگ انجام داد و با افزایش تعهد سهامدار عمده، از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد. در شرایط فعلی، می توان از دو روش برای عرضه اولیه استفاده کرد و به تدریج این دو روش را بهبود بخشید.

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
همراه مکانیک-کاماپرس
آیرومارت-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
ایمالز
آسیاتک
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

1 دیدگاه برای “عرضه اولیه با روش جدید چقدر به جیب صندوق‌ها سرازیر کرد؟

  1. ناشناس گفته:

    بهترین روش عرضه اولیه واگذار کردن ابتدا به مردم عادی باشه .بعد صندوقها از مردم بخرن.تا مردم سود کنند.پایه و ستون یک کشور مردم اون کشور است.هرکشوری که مردمش ضعیف باشن .پیشرفت نمیکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز