عرضه اولیه ؛ زیر نفوذ شدید دلال ها

استقبال مردم از عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس نوع جدیدی از دلال بازی را رواج داده که در آن دلال ها شرکت های کوچک را به عرضه سهام خود در بورس و چند برابر شدن ارزش سهام در مدتی بسیار کوتاه تشویق می کنند.

به گزارش کاماپرس، رونق بازار سرمایه اگرچه با خود مزایای فراوانی از جمله هدایت نقدینگی به بازاری کم و بیش مولد و نسبتا شفاف را به همراه دارد، معایبی نیز دارد که برخی از آنها رواج انواع واسطه گری ها و دلال بازی ها و سیگنال فروشی ها و دوره ی آموزشی فروشی ها و … در این بازار است.

سرمایه گذاران بازار سهام باید به نقاط تاریک این بازار نیز توجه داشته باشند و برای مثال در مورد عرضه اولیه سهام شرکت ها چشم بسته وارد گود سرمایه گذاری و خرید سهام نشوند چرا که ممکن است سهامی با قیمت مناسب وارد بورس شود و در اندک مدتی با شوق بی حد و حصر تازه واردان بورسی همین سهم رشد غیرمنطقی و حباب وار پیدا کند و نهایتا خریداران با سقوط قیمت و زیان مواجه شوند.

حتی ممکن است برخی شرکت های کوچک به دلیل همین رونق سهام خود را به تشویق دلال ها در بورس عرضه کنند و شرایط این روزهای بورس بی جهت در حباب قیمت سهام آنها بدمد.

جولان کارچاق کن ها در میدان عرضه اولیه !

آریاک سفر

روزنامه دنیای اقتصاد این موضوع را دستمایه گزارش امروز خود کرده و نوشته است:کارچاق‌کنی برای انجام عرضه ‌اولیه؛ این عنوان حرفه‌ای تازه در حاشیه کسب‌وکارهای مرتبط با بازار سرمایه است.

رشد شاخص بورس از ابتدای امسال تاکنون توجه دارندگان سرمایه‌های حتی کوچک را به خود جلب کرده و استقبال بی‌سابقه عمومی از معاملات بازار سرمایه، سهام شرکت‌هایی را که برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود؛ به ضمانتی برای سودآوری کوتاه‌مدت تبدیل کرده است.

در عین حال عرضه‌های اولیه در ۲ سال گذشته به یکی از جذابیت‌های بازار سهام برای تازه‌واردان تبدیل شده، اما همین موضوع موجب جلب توجه واسطه‌ها و کارچاق‌کن‌ها برای سودسازی از این محل شده است. تعدادی از فعالان بورس که با «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده‌اند؛ از فعال شدن عده‌ای کارچاق‌کن خبر می‌دهند که با ارائه ضمانت به صاحبان شرکت‌های کوچک آنها را برای ورود به بورس ترغیب می‌کنند. آنها در مقابل وعده می‌دهند کاری می‌کنند که ارزش دارایی شرکت پس از عرضه در بورس چند برابر شود.

نحوه ورود شرکت های جدید به بورس نیازمند بررسی است

عظیم ثابت، کارشناس بازار سرمایه دراین باره می‌گوید: «یکی از خواسته‌های بازار سرمایه این است که شرکت‌های بیشتری در بورس مورد پذیرش قرار بگیرند اما اینکه شرکت‌های جدید با چه حربه‌ای قرار است وارد بازار سرمایه شوند موضوعی است که باید مورد بررسی قرار بگیرد.»

این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: پارسال شرکت‌هایی وارد بورس شدند که سهام‌شان با قیمت بالا کشف و عرضه شد اما با گذشت چند ماه به دلیل غیرواقعی بودن قیمت سهام با ریزش شدید قیمت مواجه شدند. واقعیت این است که شرکت‌های تازه‌وارد به دلیل شرایط بازار حداقل چند روزی رشد قیمت خواهند داشت که قیمت را غیرواقعی بالا می‌برد و سهامداران را دچار ضرر و زیان می‌کند.

مطالب مرتبط را بخوانید:

صف خرید میلیاردی برای سهام کم ارزش

مرتضی دلخوش، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه دراین باره می‌گوید: با توجه به شرایط موجود و هیجان بازار، شرکت‌های واسطه ارزش واقعی سهام برخی شرکت‌ها را غیر منطقی جلوه می‌دهند و کشف قیمت سهام را بالاتر از دارایی و ارزش واقعی آن اعلام می‌کنند.

دلخوش ادامه می‌دهد: براین اساس دلال‌های بورس، سهام شرکت‌هایی را که ارزش چندانی ندارند چند روز بعد از ساعت کاری عرضه می‌کنند و به دلیل اینکه میزان عرضه و تقاضا در بازار سرمایه همخوانی ندارد برای خرید سهام این شرکت‌ها صف تشکیل می‌شود و مردم نیز از اینکه توانسته‌اند سهمی بخرند ابراز رضایت می‌کنند.

او تاکید می‌کند: درحالی‌که ارزش سهام برخی شرکت‌ها ابهام‌های فراوانی دارد و پیش‌بینی سود یا EPS سنوات گذشته آن نیز منفی است، صف خرید میلیاردی بسته می‌شود که کاملا مشخص است پشت پرده عرضه این گونه سهام از چه قرار است.

 

انتهای پیام

نرم افزار حسابداری
آریاک سفر
آسیاتک
ایمالز
آیرومارت-کاماپرس
همراه مکانیک-کاماپرس
کاراپلاس-کاماپرس
این مقاله رو با بقیه به اشتراک بذار:

4 دیدگاه برای “عرضه اولیه ؛ زیر نفوذ شدید دلال ها

  1. زمان گفته:

    سلام اره من جز کارگزاری مفیدم، نمیدونم چرا به من عرضه اولیه نمیدن، جالب اینجاست خود کارگزاری خرید اتوماتیک میکنه و خودش هم حذف میکنه

  2. شهاب الدین کاراندیش گفته:

    پرت و پلا تر از این خبر و تحلیل پشت بندش نمیشه. شرکتی که میخواهد وارد بورس بشود باید شرایط خاصی داشته باشد و اگر داشته باشد ورودش بلا مانع است. فرضاً یک شرکتی که در کار مالی و حسابداری و اینهاست به شرکت یا شرکت هایی توصیه کند که با توجه به شرایط بازار خودتان را بورسی کنید و من به عنوان مشاور کارهای شما را انجام میدهم. این کجایش ایراد دارد. این مجموعه بورس و نمیدونم چی چی هستش که کارشناسانش بررسی میکنند که شرکت متقاضی ورود به بورس دارای شرایط لازمه هست یا نیست. وقتی اکثر مغزها بر اثر این «فضای مجازی زرد کوفتی» دچار اخلال میشود نتیجه میشود همین نوع خبررسانی و تحلیل. عقل هم خوب چیزیه.

  3. امیر گفته:

    معمولا عرضه اولیه ها درمدت کوتاه رشد خوبی می کنن د ولی من دراین تقریبا یکسالی که دربورس هستم ریزشی. برای عرضه اولیه ندیدم بله ممکنه بعدازرشد مثلا دویست درصدی یه. اصلاح 10درصدی داشته باشه ومدتی هم درهمان قیمتها نوسان کنه ولی ریزش ندیدم امانویسنده محترم این مساله راطوری بزرگنمایی می کنه که کسی که ازهمه. جا بی خبرباشه فکرکنه ریزش شدیدوطولانی مدتی درانتظار آن سهمها است!!!

  4. سیدجواد گفته:

    باسلام اگرکسی دلسوز مردم وحتی شرکتهای تازه تاسیس است تاحمایت شوندبه مردم بگویندلااقل تا150درصدسودنکردیدنفروشیداون موقع دلالان بساطشان جمع میشود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرمان موتور شیراز